[SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Askatasuna » lördag 2016-02-06 11:42

Hej alla.
Jag söker ett recept på Dugges Black Currant och Tropic Thunder.
Jag mailade Dugges och fick en hint men hade gärna fått en hint om lite mer exakt:

Detta fick jag:
"Vi kan inte delge dig hela bryggprocessen men det jag kan säga är att det i båda öl endast är pilsnermalt, lagerjäst och lactobacillus.
I Tropic Thunder smakar av Mango, Persika och Passionsfrukt och Black Current av Ekologisk Svart Vinbär. "

Det som är frågan hur mycket frukt som behövs och även vilken kommersiell jäst som skulle passa. Någon som har försökt klona och kan ge lite tips?
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav st1 » lördag 2016-02-06 17:58

Som jag har förstått det använder de mango- och passionsfruktjuice samt persikoarom i Tropic Thunder. Båda är surade med någon variant på kettle sour-tekniken, bryggda utan humle och jästa med lagerjäst.

Jag har tänkt brygga något liknande någon dag framöver. Det blir dock inte en "klon", men något i samma stil. Jag kommer antagligen köra 50/50 pilsner- och vetemalt och jäsa med kölschjäst. Persikoarom hittade jag här: http://www.strosselannat.se/essencer/es ... rsika.html
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav ekstedt » lördag 2016-02-06 18:48

Tänkte först skriva att det knappast kan spela någon roll vilken underjäst man använder. Men så kom jag på att det kan det faktiskt göra, då pH-toleransen kan variera mellan olika stammar. Men kölsch-jäst är väl beprövad i sammanhanget och borde ge tillräckligt lik smakprofil, i synnerhet med en massa frukt i.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Askatasuna » söndag 2016-02-07 15:02

st1 skrev:Som jag har förstått det använder de mango- och passionsfruktjuice samt persikoarom i Tropic Thunder. Båda är surade med någon variant på kettle sour-tekniken, bryggda utan humle och jästa med lagerjäst.

Jag har tänkt brygga något liknande någon dag framöver. Det blir dock inte en "klon", men något i samma stil. Jag kommer antagligen köra 50/50 pilsner- och vetemalt och jäsa med kölschjäst. Persikoarom hittade jag här: http://www.strosselannat.se/essencer/es ... rsika.html


Den stora frågan är hur mycket frukt tänker jag. Du får gärna delge ett mer exakt recept efter att du har testat men jag tror på något liknande.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav st1 » söndag 2016-02-07 15:20

Askatasuna skrev:Den stora frågan är hur mycket frukt tänker jag. Du får gärna delge ett mer exakt recept efter att du har testat men jag tror på något liknande.


Då jag kommer använda fruktjuice har jag tänkt testa mig fram med halvt utjäst öl i ett glas och sen skala upp. Jag räknar nog med typ 20-25 % juice (+ aromextrakt), vilket låter lite absurt, men Tropic Thunder är ju som bekant ett ganska absurt öl.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav snarkus » fredag 2016-03-18 14:54

Jag har planerat att göra en "survörtad" (med lacto från ProViva) variant med start i helgen. Kommer troligen jäsa den med Saflager W-34/70. Lutar dock åt att använda vetemalt och en liten mängd humle, vilket tar receptet en bit bort från Dugges, men ändå.

Kanske återkommer med hur det blir.
snarkus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2014-01-20 16:28

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav st1 » fredag 2016-03-18 17:41

Jag körde på 100 % pilsnermalt, syrade med L. Plantarum och jäste med Kölschjäst. Hällde i lika delar passionsfruktsjuice och mangojuice (25 % av den totala volymen) vi högkreusen och tillsatte persikoarom vid buteljering. Nu var det ett tag sen jag drack Tropic Thunder men jag upplever att mitt öl ligger hyfsat nära smakmässigt, förutom att persikan inte är riktigt lika dominant som i Dugges variant.

Mitt tips är att försöka hitta riktigt bra juice. Fruktsmaken är så bärande i det här ölet. Jag var lat och körde på Rubicons variant och jag ångrar att jag inte valde något bättre.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Askatasuna » tisdag 2016-03-22 13:06

Spännande, jag tänkte ge mig på och göra något liknande strax men inte haft tid.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Judgecc » tisdag 2016-03-22 13:16

st1 skrev:Jag körde på 100 % pilsnermalt, syrade med L. Plantarum och jäste med Kölschjäst. Hällde i lika delar passionsfruktsjuice och mangojuice (25 % av den totala volymen) vi högkreusen och tillsatte persikoarom vid buteljering. Nu var det ett tag sen jag drack Tropic Thunder men jag upplever att mitt öl ligger hyfsat nära smakmässigt, förutom att persikan inte är riktigt lika dominant som i Dugges variant.

Mitt tips är att försöka hitta riktigt bra juice. Fruktsmaken är så bärande i det här ölet. Jag var lat och körde på Rubicons variant och jag ångrar att jag inte valde något bättre.

Persikoarom? Vart har du hittat detta?
Jag drog en google på den, behöver inget svar.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Jonas Johnsson » tisdag 2016-03-22 15:04

De här kan vara intresse också kanske: http://www.bryggeributiken.se/products/fruktpure%C3%A9r
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Askatasuna » tisdag 2016-04-12 11:59

Någon som har testat och kan ge en hint? Jag ska ge mig på detta om några veckor och funderar på hur mycket pure jag ska beställa. Tänkte köra en batch som får plats i en 23L Carboy. Om jag kör enligt st1 nere så 4-5L pure?
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav st1 » tisdag 2016-04-12 12:42

Om du inte väldigt gärna vill testa med puré så skulle jag rekommendera juice istället. Så mycket puré riskerar du att få väldigt mycket grums i botten på jäskärlet. Juice är väldigt lätt att hantera, och är såvitt jag förstått det som Dugges själva använder. Puré funkar säkert toppenbra men blir dyrare och mer omständigt.

Den största utmaningen, och också den som jag inte riktigt nådde ända fram med, är doseringen av persikoaromen. Den är så tydlig i Tropic Thunder, och medan jag definitivt plockar upp samma arom i mitt öl är den inte alls lika påtaglig.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-04-14 10:27

st1 skrev:Om du inte väldigt gärna vill testa med puré så skulle jag rekommendera juice istället. Så mycket puré riskerar du att få väldigt mycket grums i botten på jäskärlet. Juice är väldigt lätt att hantera, och är såvitt jag förstått det som Dugges själva använder. Puré funkar säkert toppenbra men blir dyrare och mer omständigt.

Den största utmaningen, och också den som jag inte riktigt nådde ända fram med, är doseringen av persikoaromen. Den är så tydlig i Tropic Thunder, och medan jag definitivt plockar upp samma arom i mitt öl är den inte alls lika påtaglig.


Jag tänker det är mer smak i pure än juice. Man kanske kan blanda, en viss del juice och en viss del pure? Jag får kolla vad mitt lokala ICA har för något.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav snarkus » måndag 2016-05-09 17:58

snarkus skrev:Jag har planerat att göra en "survörtad" (med lacto från ProViva) variant med start i helgen. Kommer troligen jäsa den med Saflager W-34/70. Lutar dock åt att använda vetemalt och en liten mängd humle, vilket tar receptet en bit bort från Dugges, men ändå.

Kanske återkommer med hur det blir.


Det här ölet är nu färdigt och jag är nöjd med det.

Gjorde en vört (pale ale-malt, kanske 30% vetemalt, 5% cara-pils) som jag surade med ProViva-lacto. Den fick stå i elkittel inställd på 35 grader C i 2-2,5 dygn, varefter jag kokade vörten som vanligt (SG efter kok ca 1,052) med en liten, liten humlegiva. pH var då 3,2-3,5 om jag inte missminner mig, och den smakade syrligt men inte överväldigande surt.
Jäste därefter med Saflager 34/70 vid 9 grader C, stegade upp till 11 grader C när aktiviteten verkade avta. Tillsatte därefter hallon (ungefär 9 liter öl fick 2 kilo hallon tillsatt). Lät jäsa vidare, kallkraschade i några dygn, förde över på fat, och kolsyrade. Jag tror jag lät den jäsa i ungefär två veckor innan jag tillsatte hallon, och sedan 2-3 veckor till.

Det hela gick väldigt smärtfritt och resultatet blev bra. Jästen verkade inte ha några problem med lågt pH.

Hoppas det här har någon relevans i sammanhanget, även om ölet i sig snarare liknar Omnipollo Rasperry Lassi än något av ölen i subject...
snarkus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2014-01-20 16:28

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inläggav nebmo » måndag 2017-05-22 14:14

Hej jag tänkte sura min första öl nu och ser gärna att resultatet påminner om Tropic thunder.
Kommer dock använda us-05 istället för lagerjäst då jag har svårt att jäsa kallt.
Har ni tips på fruktingredienser? Jag har inte hittat någon bra juice ännu, utan som det det ser ut nu kommer jag köra med fryst mango och passionsfrukt och kanske även hålla på 1 liter Rubicons passionsjuice.
nebmo
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2016-10-02 22:10


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster