Svågerpolitik i SM?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inläggav charles.cassino » tisdag 2007-04-24 14:51

Som sagt/ skrivet igår tänkte jag skicka ut den lilla artikeln som jag skrev efter SM 1995 till tidningen Hembryggaren som ett litet inlägg.
Det är ju några år sedan å det skadar nog inte om andra får lite inblick i evenemanget heller.
Sägas kan att en del har blivit ändrat sedan texten skrevs.
1. Finaldomarna delar inte längre ut medlajerna.
2. Anmälningarna till tävlingen går till största delen via nätet.
3. Fri inlämning för styrelsen finns inte längre.
4. Antalet domare hade jag inte koll på vid det tillfället, därav XX, givetvis med en siffra i tidningen.

Håll till godo.

"Äras den som äras bör.

Året är 1978 och vi befinner oss i slutet av februari närmare bestämt i en skola i mellersta Sverige. Just för tillfället är aktiviteten på lågvarv i skolan förutom i ett speciellt rum, uppehållsrummet. Lärarna har insett att den här lösningen är den enklaste och skall sanningen fram så vill dom nog även själva se direktsändningen. Vad det handlar om? Jo det är ännu en gång dags att se Ingemar Stenmark kasta sig utför branterna och sopa hem ännu en delseger eller totalseger i någon slalomcup. Det var nog inte bara på den här skolan som aktiviteten var låg det gällde nog på flera arbetsplatser runtom i Sverige på den här tiden. Vi hyllade även en herr Borg som sopade rent på dom flesta tennisplaner under ungefär samma tidsperiod.

Om vi tittar lite närmare, i vår egen tid samt skalar ner tävlingssammanhangen så befinner vi oss plötsligt i vår egen lilla ankdamm. Full med hockeyfarsor och gymnastikmorsor och då är det ingen hejd på olika tillmälen från läktaren.

Zoomar vi in ett steg till så hamnar vi i vår egen lilla sfär av hembryggare, ja liten å liten vi är faktiskt drygt 900 aktiva i hela Sverige. Å nu gäller det att akta sig för att vara för duktig. Vi befinner oss trots allt i Jantes hemland. Kommentarer som ”Jävligt bra öl det här, men jag tänker inte rösta på er för ni har redan fått så mycket medaljer…” är inte så kul att höra som bryggare i folkets val!

Visst jag kan tyckas vara partisk. Jag har följt årets svenska mästare i hembryggd öl under hela (ja nästan i alla fall) deras bryggarkarriär, jag har även suttit i samma styrelse som dom under många år samt är även medlem i samma bryggklubb. Kalla mig gärna partisk men se mig hellre som en nära (bryggar)vän som även ser dom i icke officiella sammanhang.

Att se dom gå upp på scenen och ta emot den stora SM bucklan efter att ännu en gång ha vunnit SM och se att dom inte kan utrycka glädje en stund som denna skär i hjärtat. Visst det kan låta klyschigt. Men att någon vinner SM tredje gången i rad är första gången i SHBFs historia och tyvärr mer än vad många pallar med. På ren svenska, det sticker i ögonen på folk. Visst jag skulle också vilja få den där bucklan någon gång, när jag väl brygger så bra så att jag förtjänar det.

Vad är det som gör att dom vinner då?
Ja ska vi ta det i rätt ordning så kan vi börja med sanningen, spekulationer finns det mer än gott om. Vi kommer till några av dom senare.
Först och främst så brygger dom väldigt bra öl, inte bara god utan även typriktig. Dom brygger även mycket öl och med mycket menar jag inte 100 liter av varje bryggd utan mycket mindre brygder fast med variationer. Dom provar sig fram helt enkelt, tills dom når fram till det dom tycker är bäst. Sist men inte minst, speciellt i tävlingssammanhang så är dom båda domare och duktiga sådana och kan själva bedöma sin öl och lämna i den i rätt klass där den förhoppningsvis passar. Fusk, nää inte ett dugg, att utbilda sig till öldommare är tillåtet och givetvis även möjligt för alla. Senast i Stockholm 2005 så utbildades XX stycken för att förstärka domarkåren som redan består av XX stycken, så dom är långt ifrån ensamma i det sammanhanget.

Summasumarum.
Dom är helt enkelt ett radarpar i dessa sammanhang och som sagt, äras den som äras bör.


Till avdelningen spekulationer och missuppfattningar då.
# Bara för att man är ordförande så blir man inte automatiskt årets Svenska mästare i hembryggd öl vilket vissa tycktes tro.
# Domarna dömer sin egen öl. Helt fel. Man får givetvis inte döma dom klasser man själv ställer upp i. Skulle det eventuellt vara så att man är uttagen att sitta i finaljurun och det visar sig att ens egen öl har gått till final så plockas man per automatik bort och ersätts av en ny domare långt innan dömningen börjar.
# Att som några tyckte låta enbart domare som inte tävlar bedöma ölen är i dagens läge en ren utopi, tyvärr. Detta beroende på att med 328 inlämnade öl, som i år så krävs hela domarkåren för att döma ölen under en helg och faktum kvarstår att det är oftast dom mest aktiva bryggarna som blir domare, så fick dom inte tävla så skulle dom nog inte vilja döma heller. Följden av detta lär ju vara ganska klar.
# Att samma människor som tar emot ölen på inlämningen kanske dömer den sedan och att personen i fråga skulle komma ihåg vilken öl som lämnades in av vem är högst osannolikt.
Det har man helt enkelt inte tid till. 328 x 5 flaskor öl i 8 huvudklasser med x antal underklasser ger mer än nog att hålla reda på vid inlämningen. Till nästa år så hoppas vi att dom flesta skall anmäla sina öl via internet vilket bla. skulle innebära ännu kortare kontakttid med bryggare och deras flaskor, alltså ännu mindre risk att eventuellt minnas vem som nu hade A3:34 eller 5C:12.
# På årets SM så visste domarna vilka som var guldmedaljörer i varje klass eftersom dom delade ut medaljerna löpande under dagen. Det var ett misstag att det blev så. Det berodde på att vi inte ville ha en stor prisutdelning på slutet utan att dela upp det under dagen för att få ett smidigare evenemang. Man skulle kunna tänka sig att domarna blev påverkade av det, men med stor säkerhet så kan jag säga att finaldomarna som inte är nybörjare i sammanhanget, aldrig skulle tillåta sig att påverkas på det sättet. Nästa år så kommer det inte att bli domarna som delar ut priserna, för att minimera alla risker. Om vi nu gör prisutdelningen på samma sätt vill säga.
# Styrelsen har som ”bonus” kostnadsfri inlämning till SM. Visst det stämmer, men räkna om dom kronor som tävlingsbidragen skulle ha kostat till vad styrelsemedlemmarna lägger ner i tid skulle ge en fruktansvärt dålig timpenning. Den skulle inte ens bli tvåsiffrig!
Med ett genuint ölintresse så spelar inte inlämningskostnaden så stor roll, jag är säker på att dom som nu lämnar i mycket kommer att lämna in i flera klasser även den dan som dom inte sitter i styrelsen eller jobbar aktivt för föreningen. Vill du också ha fri inlämning? Visst det är bara att höra av dig till valberedningen och börja jobba aktivt i styrelsen. Jag lovar att det är inte för den fria SM inlämningen som man jobbar ideellt.

Så vad göra?
Förbjuda dom som är för duktiga att tävla, just för att dom är för duktiga?
Det fanns säker ”kollegor” till Stenmark som tyckte det hade varit en enkel lösning. Men hur kul var OS utan USA eller hockey VM utan Sovjet när det begav sig?
Jag tror nog inte att det är speciellt många hembryggare som skulle vilja vinna på WO.
Sist men inte minst så vet jag att dom flesta av er inte alls tänker på detta sätt. Men uppenbarligen tillräckligt många, tyvärr. Det föranledde mig att plita ihop dessa rader.

Lösningen är helt enkelt att vässa maltkvarnarna, trimma recepten samt kalibrera termometrarna och ge dom en ordenterlig match till nästa SM.
Så ge er upp på bryggarbarikaderna och ta tillbaks bucklan i ärlig kamp."
charles.cassino
Bryggare på Monks
 
Inlägg: 117
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Stockholm

Inläggav Göran » tisdag 2007-04-24 17:15

Är det är ingen som har synpunker på att man skall tvinga ut vart annat öldomarutbildning "på landet" ?

Ett förslag i Jessicas inlägs riktning tycker jag.


Sedan dommar utbildningen är väll inte hemlig?

Skulle man inte kunna lägga ut den på nätet?

Vad man skall läsa, och vilka öl man skall prova, hur man kan fixa fram typiska felsmaker osv.

Då kan vi övriga blindstyren lära oss lite också.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Höör

Inläggav Perry » tisdag 2007-04-24 20:09

Hej på er
Jag håller helt med Jessica, det är bara för oss ute i landet att engagera oss mer.
Det är inte så konstigt att den här frågan återkommer med jämna mellanrum och frågan lär komma tillbaka så länge som flest medaljer hamnar i Stockholm, vi måste hitta sätt att bemöta den med fakta, inte klanka ner på den som lyfter frågan. Det är åxå viktigt att dom som tar medaljer inte skall uppfatta det som kritik riktad mot dem. Det är helt naturligt att det på den plats i Sverige där flest ölintresserade träffas och jämför kommersiell öl och sina brygder med andra blir den plats som odlar fram flest vinnare. Det räcker förstås inte med att vara Stockholmare, man måste även vara jäkligt bra på att brygga öl åxå, och det är dom som vinner.

Grundstommen i SM är öl-definitionen och det är den som brygger godast öl med bäst precision på den typ man ställer upp i som vinner, svårare är det inte :? Ett av grunproblemen som jag och många med mig brottas med om vi skall delta i SM är att vi brygger inte alls utifrån deffen. Det är helt andra parametrar som styr receptskapandet men målet är förståss, Gott Öl. Till vardags så spelar det ingen roll vilken klass det råkade bli på ölet. När det sen drar ihop sig till SM så skall man försöka typa in sin bryggd och det finns som regel ingen klockren typ så man tar den som känns närmast, följden blir förståss att man blir utan medalj, fastän det kanske är ett gott öl. Det är absolut inget att hänga läpp för, jag menar, vore jag riktigt intresserad av medaljer så skulle jag lägga ner mer arbete på att brygga mot deffen.

Räddningen kan vara "Folkets Val", där ar det lite lösare och dom som röstar är som regel inte styrda av deffen. Nu när publiken är så stor som den är så är det inte längre "flest kompisar på plats" som påverkar. Jag personligen tycker den delen av SM tävlingen är nästan roligast fastän den inte ingår i SM.

Jag tycker det är dags att lyfta fram deffen ett snäpp och uppmana bryggare att jämföra sina brygder med deffen. En väg att sprida kunskapen tror jag vore att låta domare prova kommersiella öl som finns tillgängliga överallt och publicera protokollen i Hembryggaren. Då kan vi jämföra våra smaklökar med domarnas. Man skulle även kunna lyfta fram valda typer i deffen i Hembryggaren och beskriva dom lite djupare.

Grattis Charles och alla andra som tog medalj
Och tack alla ni som jobbade med ett lyckat SM, det var riktigt roligt.
/perry
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2007-04-24 20:13

goeran.eng skrev:Är det är ingen som har synpunker på att man skall tvinga ut vart annat öldomarutbildning "på landet" ?


Frågan är väl hur man skall täcka de omkostnader det skulle vara för att skicka de fyra personer som håller i utbilsningen "på landet"?

De skall ha boende en hel helg samt uppehälle, när de redan ställer upp med sin fritid har jag svårt att se att de vill betala hyggliga summor av sina egna pengar för att åka iväg.

Inför varje utbildning, åtminstone på sernare år, sägs det att den hålls "där flest anmält intresse". Om flest har anmält intresse i Luleå så lär den också hållas där.

Jag reste själv till Stockholm de två gånger som krävdes, vid utbildningen samt vid tentan. Det kostar pengar och tid visst, men jag ville också gärna gå utbildningen.

Om man vill hålla en kurs på annan ort skulle jag föreslå att ragga ihop ett par tillräckligt duktiga domare som sedan i sin tur tar kontakt med domarkommittén samt visar på att det finns tillräckligt många som visar intresse att deltaga på den orten.

Huruvida utbildningen är hemlig eller ej kan jag inte svara på, men till att börja med är det bra att lära sig öltypsdefinitionerna utantill.
Köpa alla de öl som nämns som klassiska för dessa typer, prova ölen mot definitionerna.
Låna eller köpa böckerna i serien "Classic Beer Style Series", läsa igenom dessa och brygga stilarna.

Angeånde felsmaker och dofter, några enkla tips:
Tappa några öl på ljus glasflaska och låt den stå i solen ett par dagar.
Lägg en ölflaska i ugnen på 50-60 grader i några timmar.
Tappa upp endast en halv flaska, kapsylera och lagra den liggandes.

För övrigt kan man också köpa alla övriga öl på Systembolaget och prova dessa, leta efter smaker och dofter, försöka typa in den i en klass.
Blindprovning är bra, ta en kamrat, respektive, kollega eller annan som plockar en öl av många ur kylen och hälle rupp den utan att du vet vilken det är. Försök sedan komma på genom färg, smak och doft vilken stil det är och jämför denna med öltypsdefinitionerna.

http://www.shbf.se/Olbedomning/Oltypsdefinitioner.php
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Inläggav Kim » tisdag 2007-04-24 21:57

goeran.eng skrev:Är det är ingen som har synpunker på att man skall tvinga ut vart annat öldomarutbildning "på landet" ?

Ett förslag i Jessicas inlägs riktning tycker jag.


Sedan dommar utbildningen är väll inte hemlig?

Skulle man inte kunna lägga ut den på nätet?

Vad man skall läsa, och vilka öl man skall prova, hur man kan fixa fram typiska felsmaker osv.

Då kan vi övriga blindstyren lära oss lite också.


Visst tror jag att många har synpunkter, men det finns också vissa saker som begränsar det hela.

Jag liksom Gnoff gick domarutbildnigen nu i Höstas, så vi har både det färskt och vi har fått insikt i hur det hela fungerar.

1. De fyra domarna gör det på helt idéel basis. De lägger en hel helg på hösten för att utbilda de nya doamaspritanterna. Utöver denna helg har de lagt mycket tid på att förbereda det hela. Räkna själv bara hur lång tid det tar att sammanställa en 40 sidors datapresentation, vilka även skrivs ut till 25 deltagare. Samla ihop information, välja öl som skall provas. Skaffa fram alla ingredienser för att modifiera ölen samt alla andra prylar som behövs för att kunna genomföra det. Köpa in böcker och sedan tvingas släpa på dem till lokalen (jag själv behövde ju bara släpa hem en 25:e del), böcker väger en hel del.

2. De skall skriva ett prov och de tvingas återigen lägga en helgdag för provet.

3. Nu kommer vi till något som tar ännu längre tid. Nu skall 25 varierande prov rättas 40 frågor och flertalet uppgifter med längre redovisningar, samt alla de bryggprotkoll som vi gjorde då vi bedömde öl under provet.
Här vågar jag inte tänka på den tid de lade ner, men det tog mer än en månad innan vi fick svar.

Det kanske får någon här att förstå vidden av det hela och att det hela tiden görs på deras lediga tid. Och allt detta görs utan att de får en sekin.
Är det någon som vill byta med dem?
Det är lätt att tycka en massa, särskilt om man själv slipper att göra det.

Sedan lite svar på dina frågor:
Nej domarutbildningen är väl inte hemlig. Mycket information om hur det går till kan man läsa om på hemsidan.

Tyvärr kan man inte köra domarutbildnigen på nätet för det skulle bli så mycket information att det skulle krävas en bok bara för det. Vem skulle skriva den? Och då även på helt fri basis utan ersättning! Det handlar bla. ockå om att man blint dömer öl både ensam och i grupper, man diskuterar och jämför sedan med andra perosner och grupper. Det är många moment man inte skulle kunna göra på nätet.
Skulle man berätta innan hur man skulle modifiera vissa av ölen, försvann ju även det momentet man vill uppnå - bla. annat att lita på sitt lukt sinne och sina smaker (utan att veta vad det verkligen är).

Men inför en domarutbildning kan du ju själv göra mycket som hjälper dig själv stort för att kunna klara det. Det är faktiskt krävande att klara av en domarutbildning, det är inget man bara gör. Det krävs en hel del från en själv för att kunna klara av det, vilket också märks att alla inte fixa provet och får godkänt.

Du kan själv fixa fram felsmaker, det finns i många bryggarlitteraturer så det är bara till att läsa och fixa och dona. Du kommer oberoende domarutbildning eller ej att ha stor nytta utav det.
Du kan i stort sett läsa alla/vilka böcker som helst. Men mest fokus skall i detta sammanhang ändå läggas på de olika öltypenra och deras karaktäristik, samt böcker om att bedömma öl.
Vilka böcker som användas på domarutbildningen tror jag inte alls är hemlig, men kan kanske variera fårn gång till gång.
En hette Evaluating Beer, en var en bryggarbok och så hade man ett gammalt specialnummer av Zumurgy med alla öltyoer i - totalt var det fyra böcker (vilka alla ingår i utbildningsavgiften).

Det är ju också en sak att tänka på, om någon tycker det är dyrt. De fyra böckerna tingar ju ett värde som överstiger hälften av utbildningspriset. Övriga kostnader är lokalhyra, lunch, glas, papper, öl och en massa annat som är runtomkring för att få det hela till att snurra. Varken SHBF eller utbildningsdomarna har en krona över utan allt är ett rent självkostnadspris.

Men visst vore det kul om några gamla domare provade komersiell öl och lade ut deras domarprotokoll som någon hade som förslag här, det hade nog gagnat många. Tyvärr så kan det skilja sig en hel del mellan samma öl från gång tll gång, så detta får man även ha i bakfickan.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Göran » tisdag 2007-04-24 22:31

Jo men vad läser man in som just dommare det fins ju en mängd litteratur och dom är inte alltid helt ens.

Jo men det kostar mer för 10 man att åka till Stockholm än 2 att åka till Alvesta och vad jag förstår är det i Stockholm inte helt gratis heller.

Vart det finns mest kan det ju bli 5 från stockholm 4 från göteborg 3 från kungsbacka och 2 frän uddevalla och en från Trollhättan - altså flest från Stockholm! Nu är det så att vet man att det skall vara en gång i sydsverige passar dom som bor där på och när det är i Norrland passar dom på.

Det skulle ju försöka bredda hembryggarföreningen.

Att det är en del förberedelse det är självklart men det är ju samma oberoende var utbildningen är geografiskt.

Jag tänkte inte att man skulle genomföra utbildningen på nätet men man kan ju få lite inblik vilka saker ( literatur ) som dom tycker är mest normgivande och vad man bör kunna framförallt för att få en bra norm.

Det där med att dommarna skall testa almänt tillgänglig öl och publisera protokollen gärna med lite extra komentarer tycker jag är en förbaskat bra idé. Då ser man hur dom bedömer avikelsen från normen. Är en Prips blå ett typexempel eller är det något som är på gränsen att gå utanför normen och vilka felsmaker/ rätta smaker kan man hitta i den. För att ta ett exempel. Det är ju inte så lätt att köpa 7 öl av en sort och säga vilken som är den rätta och vilken som egentligen smakar åt helsike för att vara den sorten.
Då skulle medlemmarna kuna jämföra sina egna smaklökar och sina bryggder med typen och det skulle vara rättvist för alla över hela landet ( kanske bidraga med några intersanta diskutioner också). Det skulle även kunna locka utomstående personer till föreningen.
Där fick man även veta hur små felsmaker skulle bedömas.

Jag måste nästan säga hurra för en sådant bra förslag.

Några dommare skulle kunna ta några öl i månaden och lägga ut.

Sedan kanske t ex 4 i varje tidning ( det skall vara lite drivkraft att gå med i föreningen och få tidningen också).

Sen om det bara inte är samma domare hela tiden utan det går runt bland dommarna och var och en lämnar sitt och en gemensam så ser man lite på spridningen.

Ja det är rätt att öl utveklas och behandlas olika så det är ju ingen absolut saning med det är ju en bedömningssport i grunden i alla fall. Man kunde säga i förväg att nästa gång skall dom och dom ölen testas på det datumet så blir det nästan samma om man köper så det inte är 2 månader skilnad från provningen till man själv kan köpa jämförelse flaskor.

Var det int ett bra förslag ???
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Höör

Inläggav Anders Boström » onsdag 2007-04-25 13:14

Amerikanska hembryggarföreningens tidning Zymurgy har under några år haft domarprovning av 2 kommersiella öler i varje nummer. 4 domare provar och det är ganska roligt att följa hur olika/lika dom funderar.
Det är samma domare som provar i varje nummer.

Att det är samma domare är nog en poäng - man lär sig lite hur dom tänker var och en efter några nummer.
Redaktör Bergenståhl tände på tanken för några veckor sen, så vem vet vad som är på gång...

Helst skulle jag se att det i en svensk version gjordes på samma sätt - samma domare hela tiden och att det var rejält erfarna domare. Tyvärr har domarna i Sverige få möjligheter att bli erfarna - vi tävlar för lite :-)
En sådan här artikelserie skulle vara intressant för "allmänheten" men lika väl fungera som utbildning/kalibrering av övriga domare.
Användarvisningsbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Inläggav Göran » onsdag 2007-04-25 18:08

Ja det låter ju jättebra, det blir ju en utbildning för hela hembryggarkåren.

Tyvär komer det ju inte så många nummer på vår tidning så jag tror man får ha några i mellan som man lägger ut på hemsidan, annars tar det många år innan alla ölsorter är avbetade. Men det blir ju bra för då kommer hemsidan göra reklam för tidningen och tvärt om.
Kanske är det någon vänlig själ som kan skriva en liten artickel om sen ölsorten som provas varje gång, Även dår kan man kanske gå utanför föreningen om man inte hittar någon i föreningen. Det skulle vara ett reklamvärde i det också.

Jag har tänkt på en utvidgning man kan ha på det. Man kan bjuda in någom gästtyckare varje gång.
Det fins en del ölboksskribenter i landet. Likaså kan det vara värdefullt att bjuda in välkända vinskribenter och liknande. Det skulle med tiden göra oss välkända och respekterade "i dom fina salongerna". Bättre vi får en hänvisning till oss, än en vinskribent skriver något som han inte har en aning om.
Börjar dom prata om oss som stora aktoriteter på öl så kan dom inte i samma stund avfärda hembryggningen som något man gör för att spara penngar och bli full billigt.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Höör

Inläggav Kim » onsdag 2007-04-25 21:38

Jag är absolut för att man håller kurser runt om i landet och på så sätt får till ett bättre antal dommare på olika platser runt om i Sverige, om nu någon missförstått det.
Vad jag ville få fram var att det hela bygger på en helt idéel basis och då kan det ju vara svårt att "tvinga" fram att det skall vara varannan gång någonstans i Sverige.
Själv ser jag gärna fram emot en kurs söderut. Själv tvinagdes jag ju göra två resor till Stockholm, inget jag ångrar förutom kostanden för resa och hotell. Varför inte lägga på nägra hundralappar på kursen för att täcka upp domarnas resekostnad, resten får tas ur SHBFs kassa. Vilka kommer att få en minuspost, men det tror jag de tycker det är värt.

Det där med att föra in bedömningar av några öl av någon klass i tidningen det tycker jag var en väldigt bra idé. Men som sagt, det skall finnas någon/några garvade domare som vill/kan/orkar ta sig an uppgiften annars blir det ju inte av. Att sitta här och tycka och kräva funkar liksom inte, man får be snällt eller hoppas att några tänder på idén och åtar sig den.
Zumurgy är ju inte en tidning som bygger på idéell basis - de har ju en riktig stab som bara pysslar med detta på heltid, klart de har en annan styrka att visa upp.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Göran » torsdag 2007-04-26 09:30

Jag tycker du bara ser nakdelarna innar det är prövat.

Jag saknar möjlighet att värdera dommarna men jag tycker det borde finnas bra dommare utanför stockholm också. Så det skulle räcka med en från stockholm bara för att få en likariktad utbildning. Övriga utbildare kan ju vara "från orten".

Vad jag sett så är en del dommare med i ölfrämjandet också och dom provar väll öl bland annat, samt att dommarna behöver öva lite på hur olika stilar smakar. När dom endå provar var det inte så stor merjobb att rita ner några tankar kan man tycka. Men det är ju helt upp till domarna om dom vill ställa upp.

Om man inte för fram vad man tycker så lär det inte bli någon diskution och inget lär hända. De har väll inte blivit förbud i föreningen att tycka något?
Vad jag har för mig så har styrelsen efterlyst ideer som kan utveckla föreningen.

Kräft något ? Vad jag sett har ingen fört fram att dom kräver någoting. Vad skulle det vara?
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Höör

flytta dömning och dommare

Inläggav pere » torsdag 2007-04-26 19:05

Att flytta utbildningen är svårt, pga ovan nämnda skäl.
Man får nog börja i lite mindre skala. Det viktiga är faktiskt att få bort vi och dom känslan.

En relativt enkel sak vore att flytta dömmningen av en klass utanför stockholm, vad jag vet så görs detta redan i Göteborg.

Nästa steg är väl då att flytta en klass till.
Om det är ont om domare så kan det nog gå att övertyga en eller annan att resa en bit. Men lokal, flaskhantering, mat, logi osv måste ordnas av dom lokala dommarna.

Stockholmare är faktiskt illa sedda av större delen av sveriges befolkning, men det beror idefinitivt inte på deras ölbryggning......

Som det tidigare nämnts så är tillgången till litteratur viktig för att göra bra öl.
Borde inte hembryggaren recensera några av dom böcker som ingår i domarutbildningen?
Tror jag ska skriva en recension och skicka in...
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inläggav Kim » torsdag 2007-04-26 21:52

goeran.eng skrev:Vad gör man åt att en svågersmak utveklas då?
Mitt förslag är att man inför samma regler som för SM.
Var annan dommarutbildning skall vara utanför Stockholm !
Det behöver inte ens vara på ett ställe som det finns hembryggare utan bara att det är centralt för ett område. Som i sydsverge kanske i Kristianstad eller i Alvesta. Det kan man nå från Halland, Skåne och Kalmar med övriga Småland samt Blekinge. Sedan natuligtvis i Stockholm för aff sedan vara t ex. i Luleå innar det blir i Stockholm igen.

Jag tror det skulle kunna bredda Hembryggningen i Sverige.

Så vad tycker ni?

Är det fel att införa att bara var annan Dommarutbildning får vara i Stockholm eller är det rätt att andra än Mälardalmingar skall ha möjlighet att gå den ??

Se det som ett diskutions inlägg på ett förslag till nästa årsmöte. Var det inte det vi skulle försöka med?


Du får tolka kravet som du vill, men visst vill du väl införa varannan Stockholm. Då blir det väl ett krav om det vingas till det, eller har jag fattat det hela fel?
Ingen annan än jag skulle bli gladare om det vore så, men att kräva det från några som gör det på helt idéell basis ser jag som svårt.

Precis som jag skrev innan så sitter vi alla runt omkring i landet och tycker och kräver, men Stockholmarna får ta smällen och göra det.
Visst skall vi föra fram våra åsikter, det har vi rätt till. Men det är heller inget som hindrar att de får positiva signaler också, gärna från just dessa som ställer krav.

Utöver alla krav de redan har så får de även skit för det. Anklagelser, svågerpolitik, avundsjuka, gnäll m.m. m.m.
Hade det inte varit för att de tycker det är så jäkla kul att träffas hade de lagt ner det för länge sedan. Vi behöver dem, men behöver de oss?

Men en sak har du rätt i, detta leder ingen vart. Känns som lite pajkastning och vi har ju fört fram våra avsikter och tyckande här redan så det räcker.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: flytta dömning och dommare

Inläggav Kim » torsdag 2007-04-26 22:05

pere skrev:Att flytta utbildningen är svårt, pga ovan nämnda skäl.
Man får nog börja i lite mindre skala. Det viktiga är faktiskt att få bort vi och dom känslan.

En relativt enkel sak vore att flytta dömmningen av en klass utanför stockholm, vad jag vet så görs detta redan i Göteborg.

Nästa steg är väl då att flytta en klass till.
Om det är ont om domare så kan det nog gå att övertyga en eller annan att resa en bit. Men lokal, flaskhantering, mat, logi osv måste ordnas av dom lokala dommarna.

Stockholmare är faktiskt illa sedda av större delen av sveriges befolkning, men det beror idefinitivt inte på deras ölbryggning......

Som det tidigare nämnts så är tillgången till litteratur viktig för att göra bra öl.
Borde inte hembryggaren recensera några av dom böcker som ingår i domarutbildningen?
Tror jag ska skriva en recension och skicka in...


Att flytta den är egentligen inte så svårt, problemet är mer om folk orkar ha det som ett krav. Jag anser då inte att det finns många i föreingen som skapar vi och domkänsla. Titta istället på vad de verkligen försöker göra för alla oss andra. Billigare med postinlämning, postinlämningställen, SM flyttar runt m.m. De låter andra arrangera ett helt SM. Har ni någongång hört Stockholmarna klaga på ett SM som inte gått i Stockholm förutom konstruktiv kritik?

Det är redan flyttat ut en klass till till Göteborg, så det är redan klart. Jag vet för jag var med och dömde dem båda. Mitt nästa steg blir att försöka få till en domarutbildning nere i just södra Sverige så att vi även här kan få en klass. Vilket innebär att även en annan får lägga ner en massa idéellt arbete, men det kan det vara värt. Så anmäl gärna ert intresse till mig så kan man ju lättare se om det verkloigen finns intresse och vart man kan tänkas förlägga kursen.

Att Stockholmare är illa sedda beror oftast bara på okunskap. Visst finns det idioter där, men det sådan existerar ju på alla andra ställen också....

Klart kul om du vill skriva en recension, den kommer vi alla att ha glädje av. Ett roligt och bra förslag och initiativ.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Föregående

Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst