Registrering av öl till Folkets Val

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Registrering av öl till Folkets Val

Inläggav PeO » onsdag 2007-04-04 22:45

Hej,

hade tänkt registrera ett öl till "Folkets Val" som är en variant av en öl som är har inlämnad till Domartävlingen. Men se det går inte eftersom jag inte kan registrera två öl i samma klass, klasser som inte är relevanta för "Folkets Val". Ska det vara så?

PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Inläggav Fredrik Almgren » onsdag 2007-04-04 22:52

Nej så ska det alls inte vara. I så fall har jag klantat mig och ber om ursäkt.
Jag skall kolla på det nu och meddelar snart om jag hittat felet.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav Fredrik Almgren » onsdag 2007-04-04 23:06

Jag hoppas att jag lyckades fixa det nu. Hojta till om du stöter på mer strul.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Registrering av öl till Folkets val

Inläggav Perry » lördag 2007-04-14 19:10

Hej

Jag tänkte registrera 8 öl till Folkets Val men blev lite osäker så jag avbröt registreringen. Det är nämligen så att det är 8 olika bryggare som skall registreras och jag själv är ingen av dom, hur funkar det? Det verkar som om jag automatiskt blir bryggare när det är jag som loggat in, men det kanske går att lägga in annan bryggare när man kommer längre in i registreringen?

/perry
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2007-04-15 01:30

Systemet antar att du är kontaktbryggare om det är du som registrerar dem.
Du kan ange fler bryggare men det finns ingen inbyggd funktion för att
ta bort dig själv som bryggare.

Är det öl som du inte alls är med på?
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav Perry » söndag 2007-04-15 09:19

Vi är ett sällskap som kommer med buss, ca 20 st och många i sällskapet har varit med på några bryggningar och vi vill att några av dom skall vara registrerade för bryggderna. Av flera anledningar, dels så är det roligt för dom att få stå som bryggare för ett öl som man varit med och bryggt sen är det ju så att en person per bryggd kommer i gratis.

Nästan ingen annan än jag er med i SHBF.. än.. jobbar på det.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav PeO » söndag 2007-04-15 10:52

Hej,

i inbjudan till årets SM står det;

"Tävlande i folkets val går in fritt. Det gäller en person per brygd, och endast SHBF-medlemmar."

Så för att gå in gratis måste man alltså vara medlem. Och nu är det lite sent att regestrera nya medlemmar om de vill gå in gratis men det kan vara värt ett försök. Dom sparar ändå 70:- på att bli medlem om dom går in som bryggare.

Hälsningar

PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Inläggav Perry » söndag 2007-04-15 11:47

Ajdå.. hade missat det, men det är inte hela värden, det viktigaste är ändå att vi kan anmäla bryggare som inte är medlem i SHBF.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2007-04-15 18:17

Perry skrev:Ajdå.. hade missat det, men det är inte hela värden, det viktigaste är ändå att vi kan anmäla bryggare som inte är medlem i SHBF.

Det kan ni men som det är just nu så måste en medlem vara kontakt-
bryggare. Sedan kan man lista olika personer som "medbryggare" per
öl om man vill.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav Kim » söndag 2007-04-15 20:08

Hade ni varit smarta och lite tidigare ute så hade ni ju kunna bli medlemmar och då även sparat pengar.

Ett inträde på SM kostar nu kostar 250:- utan medlemsskap.
Hade ni varit medlem för 200:- och med en medhavd brygd så kommer denne in gratis på SM = kostnaden landar på 200:-

Ett inträde för en medlem utan bryggd 180:- ger 200:-+ 180:- = 380:-
Skillnad inträde för SM 380:- - 250:- är endast 130:- och för det får man en tidning fyra gånger per år samt fler inträden och en massa mer.

Dålig planering med andra ord.

Välkonmna iaf. Och glö inte, det går fler tåg....

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav bosse » söndag 2007-04-15 20:21

Går det inte att bli medlem på plats?
Användarvisningsbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta

Inläggav Kim » söndag 2007-04-15 20:54

Jo det går väl, men hur reggar man ölen innan?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav bosse » söndag 2007-04-15 21:22

Kim skrev:Jo det går väl, men hur reggar man ölen innan?


Det lär ju inte gå bättre men de spar iaf några kronor och föreningen får fler medlemmar.
Användarvisningsbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta

Inläggav Perry » söndag 2007-04-15 22:06

Ni är lite roliga, pengar är ingen svag sektor. Som jag skrev så är pengarna inte hela värden, dom kronorna går ju till föreningen iallafall.

Det viktiga för oss hade varit att få koppla varje bryggd till en bryggare, även om just den gubben inte är med i SHBF. Det är ju kul att se sitt öl och sitt namn i protokollet som delas ut till publiken. Jag vet inte hur upplägget kommer att se ut i år, det blir kanske flera namn vid varje öl och då var det strunt samma.

Sen är det konstigt att man kan ha synpunkter på vår plannering och att vi är sena utan att ha en aning om hur vi försökt få ihop våra biddrag, men vi lägger inte mer tid på den diskussionen.

Jag tror det är viktigt att man fritt skall kunna ställa upp med öl till Folkets Val utan att tvingas vara medlem i SHBF. Hur konstigt det än låter så är inte varje bryggintresserad per automatik intresserad av att vara medlem i SHBF. SM bör vara ett öppet arrangemang om trovärdigheten skall bibehållas och Folkets Val är en jätteviktigt del av SM arrangemanget, nästan den viktigaste. Det är iallafall min åsikt.

Nu löser vi det så här: Vi är 4 SHBF medlemmar som registrerar 2 öl var med medbryggare.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav Kim » söndag 2007-04-15 22:35

Roliga och roliga vet jag inte, det får du själv stå för. Vi försökte nog bara hjälpa till.

På protokollen brukar de stå vilka bryggare som bryggt (flera namn), alt. bryggklubb (för att alla inte får plats). Så det förändras inte med melemsskap eller ej.
Det har alltid varit fritt öppet för vem som helst att ställa upp, både i SM och i folkets val. Så där ser jag inte att du borde funnit något problem och anse det "viktigt" att det är fritt - vilket det ju hela tiden varit.
Så jag ser inte hur du kan medlemsskap det som ett tvång, det var nog bara ett tips i ren välmening. Jag finner å andra sidan ingen nackdel med att vara medlem, men visst anser då jag att man per automatik borde vara medlem i SHBF om man just är bryggintresserad - för att det är ju just det SHBF verkar för. Tyvärr verkar vissa bara se SHBF som några som bara tävlar, vilket inte är sant. Men visst syns tävlingarna, fel vore ju annars. De borde tom. synas ännu mer. För det är ju ett väldigt bra sätt för oss att nå ut till nya medlemmar och bli ännu starkare - för det är just det som en förening behöver. Många medlemmar ger mer styrka. Särskilt nu som vi vill förändra lagen så att SM, öltävlingar och provningar kan hållas så som vill vill att de skall kunna hållas.
Svenska ölfrämjandet har under mer än 20 år idag ca 1500 medlemmar, danska motsvarigheten somm startade 1998 har idag lång över 10000 medlemmar - snacka om styrkedemonstration....

Att pengarna går till SHBF, kan man ju diskutera. Bara lokahyran går på 16 000-18 000:-. Lägg till vakter, baja maja, container, glas, transporter, anonnsering etc. och vi snackar om pengar runt 50 000- 60 000:-, kanske ännu mer. I fjol gick man ca 30 000 back, tack vare avsaknaden av inträde.Att detta minimerades till den summan gjores tack vara glasinköp, samt en billig lokal och sponsrade vakter etc.
Så det är tur att vi (jag och Bosse) är roliga och att ni har gott om flis, för det är tillsammans vi skapar ett nytt gött SM.
Håller med om att Folkets val är ett kul och viktigt inslag. Tyvärr tyckte någon att det var jippobetonat, men det hoppas jag verkligen inte att majoriteten som kommer dit tycker.

Väl mött,
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Nästa

Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst