SM-reglerna

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM-reglerna

Inläggav assistredo » torsdag 2007-02-22 21:48

När det gäller reglerna som nu publicerats tycker jag det verkar lite rörigt, otydligt och möjligen även lite tårta på tårta vad gäller punkterna 6, 7 och 8 under Domartävlingen.

Har de här reglerna verkligen stämts av med de nya öltypsdefinitionerna?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM-reglerna

Inläggav Johan Håkansson » torsdag 2007-02-22 22:15

assistredo skrev:När det gäller reglerna som nu publicerats tycker jag det verkar lite rörigt, otydligt och möjligen även lite tårta på tårta vad gäller punkterna 6, 7 och 8 under Domartävlingen.

Har de här reglerna verkligen stämts av med de nya öltypsdefinitionerna?


Hej Björn!

Reglerna har varit ute i flera remissrundor hos DK, styrelsen och evenemangsgruppen innan reglerna gick till tryckeriet, och redaktionen har försökt skaka fram alla fel innan tåget gick. Det kan nog vara som du skriver att det är rörigt och tårta på tårta vad det gäller de punkter du nämner, men jag bedömer att ingen verklig skada ändå är skedd. Detta får DK förtydliga till 2008 istället.

/Johan, redaktionen
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Inläggav assistredo » fredag 2007-02-23 00:58

För att det ska bili rätt och tydligt redan nu föreslår jag ändringar enligt följande på grund av enligt min uppfattning bl.a. felaktiga rubriceringar och ofullständigheter:

Punkt 6 kan strykas

innehållet i varande punkt 7 ändras till

"X. I underklassen Modifierade öl under huvudklassen Övriga specialöl får ett modifierat öl per öltyp inlämnas. För dessa modifierade öltyper skall avvikelser från den klassiska öltypen tydligt framgå av bryggprotokollet."

innehållet i varande punkt 8 ändras till

"XX. Speciella regler gäller för underklasser i Övriga klassiska öltyper under huvudklassen Övriga specialöl samt för underklassen Övriga klassiska belgiska ale under huvudklassen Belgisk ale. För dessa underklasser får en brygd per klassisk öltyp inlämnas. Bryggaren ska ange vilken klassisk öltyp som brygden ska efterlikna. I de fall öltypen saknas i SHBF:s öltypsdefinitioner skall även hänvisning till litteratur anges och/eller exemplifiering med kommersiella öl göras.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM-reglerna

Inläggav Fredrik Almgren » fredag 2007-02-23 08:28

assistredo skrev:När det gäller reglerna som nu publicerats tycker jag det verkar lite rörigt, otydligt och möjligen även lite tårta på tårta vad gäller punkterna 6, 7 och 8 under Domartävlingen.

Har de här reglerna verkligen stämts av med de nya öltypsdefinitionerna?

Jag hoppas att du tyckte att punkt nummer 8 var den som ställde till det? :-)
Det var nämligen så att 6+7 var ett försök att tydligare uttrycka det
som stod i regel åtta. Jag missade dock att ta bort regel 8 när jag
lade upp dem på webben.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav assistredo » fredag 2007-02-23 21:09

Ja nu klarnar det. Jag ser också att det redan kommit en ändring. Mitt eget förslag var ju lite fel också

Jag föreslår dock ändå några korrigeringar/förtydliganden

under 7. bör det inte stå "Övriga klassiska öltyper" utan "Övriga klassiska... under huvudklasserna Ljus lager, Brown ale, Veteöl, Belgisk ale och Övriga specialöl"
dessutom istället för "...öltypen saknas..." bör det stå "..öltypens egenskaper inte särskilt definierats och öltypen endast har namngetts eller saknas ..."


Men skulle det kanske inte vara enklast på sikt att alla huvudklasser hade en underklass Övriga klassiska.. som en ventil.
_________________
Björn Petersson
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inläggav hakan.liljegren » söndag 2007-02-25 23:23

Är det någon som vet varför man är begränsad till att bara få ställa upp med ett öl per underklass? (Jag vet att det finns några undantag)

/Håkan
hakan.liljegren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 2006-12-29 23:15

Inläggav Kim » måndag 2007-02-26 20:31

Känns lite som att du själv bör välja ut den bästa utav de två (eller fler) du eventuellt skulle vilja skicka iväg, då blir det ju naturligt bara en per underklass som behöver skickas.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg


Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster