Hur bedöms ölen?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inläggav Kim » måndag 2007-02-05 14:01

freddan_se skrev:.
Både tex mjölkchoklad och hushållsost är ju sådana snabbt-och-billigt-produkter som förvisso fyller sitt syfte men aldrig kan spöa bra choklad utan massa tillsatser och vällagrad ost.


Håller med till 100%. En inplastad ost med nyckelhålsmärkning kan man ju lika gärna vara utan. Plasten runtom är ju precis lika smakfull som själva osten.

Fast viss mjölkchoklad går faktiskt att äta, men visst står den sig väldigt slätt emot ett riktigt chocklad - jumjum.

Tyvärr har ju rökt korv gått samma öde, där man idag kör in någon kemisk vätska med röksmak och påstår sedan att skiten kallas rökt korv.
Fy fan!

Sedan så häller man socker på allt pålägg så det blir fördärvat.
Tom. viss bacon innehåller socker - vad det nu har att göra i rent kött fattar då inte jag. Sjukt!

// Kim
Senast redigerad av Kim måndag 2007-02-05 14:05, redigerad totalt 1 gång.
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Kim » måndag 2007-02-05 14:05

freddan_se skrev:Jag skulle kunna tänka mig att skippa internationell lager för varför ska vi ha en klass där felsmaker premieras. Visst finns det fler såna men inte såna som finns som klasser där icke-felsmaker premieras också som är fallet i ljus lager, dvs i internationell lager ska ölen ha DMS ton trots att det är fel i alla andra lagerklasser. Det är som att ge utmärkelsen Årets Bil till en bil som är en bil men går jäkligt dåligt.

Jag vet att jag är ute på djupt vatten men think outside the bottle :D

Jag tor precis som pere att det är sjukt svårt att brygga en bra internationell lager precis som att det är svårt att slå ett dåligt på beställning golfslag om kan spela golf jäkligt bra.
Om man bryggde denna öl, hur många skulle då betygsätta den riktigt högt och säga
- Fy fan det här var faktiskt det godaste dåliga öl jag druckit, den har ingen humle och söt kläggig maltighet och stinker grönsakssoppa.

Troligen har inte kommit nånstans och bara svammlat en massa men nånting ger det säkert


Det är ju just detta jag vill komma åt: Slå ihop Internationell och Amerikansk lager (som då får bli en felsmaks/äckelklass) och premiera den riktiga lagern (utan felsmaker, med humlebeska etc.).
Och återigen så menar jag inte att detta är samma sak som välhumlade Moderns Svensk Lager. Vilket idag fått bli ett substitut för en riktig härlig lager.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Putte » måndag 2007-02-05 17:10

Choklad ska vara full av fett och innehålla minsta möjliga mängd cacao, typ Marabou mjölk eller Toblerone. Fy för den moderna trenden med 70, 80, 90% cacao, torrt, beskt och djävligt (kunde inte hålla mej :wink: )
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: fredag 2006-10-20 20:14
Ort: Stockholm, Rågsved

Inläggav Kim » måndag 2007-02-05 17:21

Putte skrev:(kunde inte hålla mej :wink: )


Att DU inte kunde hålla dig känns ända hit :-)

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Föregående

Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron