Hur bedöms ölen?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inläggav Peter » söndag 2007-01-07 13:22

Hej igen,

Kanske ska tillägga att jag absolut inte är någon tävlingsmotståndare. Tvärt om så har jag själv varit med både i SM och lokala ölträffar/tävlingar och har tyckt att det varit väldigt trevligt. Egentligen skulle jag kanske omforma min kritik angående "typriktighet" till en fråga istället. Självklart är det bra med olika klasser eftersom man måste bedömma ett öl efter förutsättningarna. Jag har dock flera erfarenheter som jag undrar lite över. Sist i SM hade jag med en brown ale med en IBU som en Engelsk, men med Amerikansk humle. För att inte bryta mot "typriktigheten" skickade jag denna till klassen övriga. Däremot hade jag även en öl med i klassen "Old English Ale" där jag medvetet hade Amerikansk istället för Engelsk humle. Trots att ölet fick fina omdömen av domarna fälldes flera kommentarer om att det var för modern humle för typen (vilket ju iofs är korrekt). Min fråga är nu alltså: Drogs även poängen ner pga detta eller nöjer sig domarna med att kommentera typoriktigheten? Om poängavdrag sker är jag fortfarande kritisk till "typriktigheten" då denna skulle få en mindre nogräknad person att avstå ifrån att brygga ölet så gott som möjligt till förmån för så typriktigt som möjligt. (Det fanns ingen annan klass där ölet passade bättre och man kan ju inte skicka varenda öl till klassen övriga så fort man använt en annorlunda typ av humle, eller?).

Detta inlägg är inte på något sätt menat som en provokation, utan jag är helt enkelt nyfiken över hur öldomarna förhåller sig till typriktighet och hur mycket denna avspeglar sig i poängsättningen. Dvs hur stor vikt läggs till typriktighet och, framför allt, varför är denna så viktig?

Eller är det möjligtvis så (som jag hoppas och tycker att det ska vara) att typriktigheten endast används för att avgöra om ett öl någorlunda platsar in i tävlingsklassen? När detta väl är bestämt bedöms och poängsätts ölet helt och hållet efter smak/doft/utseende/etc och på inget sätt efter typriktigheten (eftersom det redan fastslagits att ölet platsar inom klassen)?
Användarvisningsbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2007-01-07 14:50

På frågan om avdrag för icke typriktiga inslag hos en öl törs jag nog
hävda att du får avdrag för dessa. Det är ju liksom tanken med att ha
klasserna - att kunna jämföra mot olika normer. Annars kan jag ju
piffa upp en amerikansk ljus lager med lite rejälare humling och lite
mer maltkaraktär så att den skall smaka lite bättre. :) Problemet är
väl att då är den ju inte längre en amerikansk lager, kanske.

Detta resonemang kräver kanske en egen tråd? "Hur bedöms ölen?"
Senast redigerad av Fredrik Almgren söndag 2007-01-07 16:26, redigerad totalt 1 gång.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Peter » söndag 2007-01-07 16:09

Tack för svaret!

Fredrik Almgren skrev:På frågan om avdrag för icke typriktiga inslag hos en öl törs jag nog
hävda att du får avdrag för dessa.

Ok, då vet jag det. Det var ju tråkigt att höra....

Fredrik Almgren skrev:Annars kan jag ju
piffa upp en amerikansk ljus lager med lite rejälare humling och lite
mer maltkaraktär så att den skall smaka lite bättre. :) Problemet är
väl att då är den ju inte längre en amerikansk lager, kanske.

Jo, men detta löses ju genom mitt ovan nämnda förslag eftersom ölet då hade platsat bättre i en annan klass.

Fredrik Almgren skrev:Detta resonemang kräver kanske en egen tråd? "Hur bedöms ölen?"

Kanske. Kän dig fri att flytta mina inlägg till en ny tråd. Jag är iofs nöjd (eller kanske snarare missnöjd) med de svar jag fått och kommer inte besvära er mer i frågan ;-)

Vänliga hälsningar
/
Peter
Användarvisningsbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2007-01-07 16:26

Jag tyckte att detta var ett intressant ämne i sig så jag splittade till en ny
tråd. Kanske kan någon kunnig domare kommentera?
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Håller med till viss del

Inläggav Bosse Bergenståhl » onsdag 2007-01-31 16:49

Har själv fått en lager sänkt i klassen internationell lager som "för god för klassen". Ett korkat argument eftersom det är en självklarhet för mej att hembryggd öl blir bättre än industritillverkad öl. Detta eftersom jag med åren börjat förstå mer om de processer som påverkar öl. Det är helt enkelt mycket svårare att lyckas med industriell tillverkning än med hembryggning.
Hade denne domare skrivit "för besk för klassen" eller "för mycket maltighet" eller något annat konkret hade jag köpt det, men inte "för god". Det finns en tendens att titta allt för snävt på klassifieringen. Det blir knepigt när många brittiska bryggerier gärna använder internationella sorter men våra klasser förbjuder detta när vi vill brygga brittiskt...
Men man ska ju alltid överväga möjligheten att ställa upp i flera klasser. Vissa klasser är snävare, medan andra är mer öppna. Läs noga o se detta. Engelsk brown ale är väldigt snäv medan amerikansk brown ale är väldigt öppen.
malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Putte » onsdag 2007-01-31 20:07

Att få avslag med kommentaren "för god för klassen" måste nog ses som en domarmiss av slaget felaktig kommentar. Först bedömmer man typriktigheten sen bedömmer man de bästa mot varandra och då blir det ju den som är mest "typriktig och har bäst balans" som vinner klassen. Jag tillhör dem som försvarar typriktighets tänkandet för det hjälper mig att sikta på något när jag brygger. Vill man experimentera och tävla med dessa öl finns det ju utrymme både i klass 10 och på de träffar som inte är domarbedömda. Fö är det nog för de flesta av oss viktigast att brygga ett öl som vi själva tycker är gott inte mest typriktigt. Så typriktigheten är ju bara en lite del av vår trevliga hobby.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Kenneth » torsdag 2007-02-01 09:02

Jag har full förståelse för att ölen bedöms efter typriktighet.
När man som domare ska bedömma 30-40 öl och ta ut de "bästa" så blir man tvungen att vara så objektiv som möjligt vilket gör att öl som har någon liten defekt eller inte passar in på öltypen får lägre poäng.

Det betyder dock inte att ölet är dåligt!
Tvärtom så kan ölet vara riktigt gott.

Jag håller med om att "ölet är för gott för öltypen" inte är ett bra argument.
Man måste istället påpeka avvikelsen från typdefinitionen.

Tyvärr så händer det också att jag fått omdömen som är hämtade direkt från typdefinitionen, men att domaren anför det som ett fel på ölet.

Till exempel fick jag som negativ kritik på en Dry Stout "ölet är torrt och beskt, med viss lätt syrlighet och lätt kropp". Dvs exakt som den ska vara.

Där ser man exempel på att domaren varit subjektiv och troligen inte gillar "Dry stout".

Nu skedde detta på en mindre tävling, men det är sådana kommentarer som gör mig tveksam till att överhuvudtaget vara med och tävla längre.
Användarvisningsbild
Kenneth
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav Putte » torsdag 2007-02-01 19:51

Problemet med "icke objektiva" domare är något jag vet domarkomiteen arbetar på och jag håller fullständigt med Kenneth att det blir problem om domarna i allt för stor utsträckning lägger in sin personliga smak i bedömningen. Man bör kunna bedömma ett öl som bra eller dålig oavsett om öl typen tillhör de personliga favoriterna eller inte. Jag fick en gång kommentaren: En härlig brödig Helles. Den kan jag tänka mig att dricka mer av även om det inte är min ölstil. Det tycker jag är en bra domarkommentar, objektiv trots att det inte är domarens personliga favorit stil.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Kim » torsdag 2007-02-01 21:11

I definitionerna är klasserna tänkta att spegla det som lämnas in av oss hembryggare.

Definitionera är en spegling av hur öl i klassen allmänt doftar/smakar.

Men det finns även stora problem i detta.
Hur många har gjort och lämnat in t.ex. en Amerikansk veteöl?

Men det största problemet ser jag i att det finns vattninga amerikansk lager och Intenationell lager, dvs två klasser.
Den mesta kommersiella lagerölen smakar ju kasst, men det finns ju även där höjdare. En riktigt god lager är faktiskt väldigt trevlig att dricka - rena smaker som perfekt balanserar varandra utan att någon direkt sticker ut.

Men som Dan sa: varför ha fler äckliga klasser! Det håller jag med om. Men tänk om man istället slog ihop all blasköl både amerikansk lager och de nästintill ohumlade till en klass och tog fram en ny klass som innehåller de välbryggda lagers och pilsner som faktiskt finns.
Här skulle då många kommersiella tjecker platsa (som faktiskt inte platsar i Tjeck-klassen), detta gäller även flertalet tyskar. Men de är ändå inte så bleka som de flesta int. lagers och inte heller så kräckiga som de flesta svenska öl är. Idag verkar det, i mina ögon, som att för att ha en chans i int. lagers så skall ölen vara mesigt smaklös (vilket även gäller den amerikanska). Var finns då platsen för en väldigt god lager? Nu har vi två blaskklasser, jag anser att det bara skulle finnas en. En ny klass med riktig lageröl skulle då få plats och äntligen få en chans - så att en "för god för klassen" skulle få en chans.

Jo säger någon men det fnns ju modern svensk lager - men det anser jag är en helt annan typ av öl, där finns ju rejält med aromumling och rejäl beska.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

bra internationell ljus lager

Inläggav pere » söndag 2007-02-04 22:29

Nu tycker jag ni är lite hårda mot den internationella lagern här.

Det går att brygga bra internationell lager, den som gör det får förmodligen också en medalj i klassen om dommarna gör sitt jobb.
Tänk dig en ljus lätt öl, maltig och krispig utan några felsmaker, och utan en massa störande humle.

Många skulle nog kalla ölen mesig, men det är en bra internationell lager.
Jag hade gett den mycket poäng i alla fall.
Internationell lager måste inte smaka kål och plåt, men det är tillåtet att den gör det.

Att det dessutom är ruskigt svårt att brygga en ren ljus lager utan några felsmaker är något som bara dom som har försökt vet.

All internationell lager är inte äcklig, men om man äv van vid att dricka IPA så förstår jag att smaklökarna slår bakut.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

amerikansk veteöl

Inläggav pere » söndag 2007-02-04 22:38

Den amerikanska veteölen finns, det är inget vi kan ändra på.

Däremot har jag aldrig smakat en trevlig amerikansk veteöl.
Har funderat på att lämna in tysk veteöl med dålig kropp i amerikansk dito, för att den skulle passa där.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: bra internationell ljus lager

Inläggav Kim » måndag 2007-02-05 00:01

pere skrev:Nu tycker jag ni är lite hårda mot den internationella lagern här.

Det går att brygga bra internationell lager, den som gör det får förmodligen också en medalj i klassen om dommarna gör sitt jobb.
Tänk dig en ljus lätt öl, maltig och krispig utan några felsmaker, och utan en massa störande humle.

Många skulle nog kalla ölen mesig, men det är en bra internationell lager.
Jag hade gett den mycket poäng i alla fall.
Internationell lager måste inte smaka kål och plåt, men det är tillåtet att den gör det.

Att det dessutom är ruskigt svårt att brygga en ren ljus lager utan några felsmaker är något som bara dom som har försökt vet.

All internationell lager är inte äcklig, men om man äv van vid att dricka IPA så förstår jag att smaklökarna slår bakut.

Vadå hårda, jag tycker inte det.

Och det du skriver är ju just det jag vill få fram i skillnad. Just skillnaden mellan vad som normalt bryggs och dricks och hur fantastiskt god en bra lager verkligen kan bli - där man inte bara brygger för bästa YPK eller för lägst möjliga pris etc.
Jag anser att den riktiga lagern håller på att försvinna till förmån för dagens "fulöl".

Så slå ett slag och rädda den riktiga lagern som sakta håller på att dö ut pga. prispress. Finns det något godare än en kall välbryggd lager en varm sommardag, jag tror knappast det. En enkel öl där rena smaker matchar varandra utan att någon komponent sticker ut.
Någon kanske nämner veteöl - men den slår inte en bra lager på fingrana på mils avstånd. Det är bara ett subsitut för att det inte finns någon bra lager istället (fast det håller nog inte alla med om :-).
Sedan hindrar det ju inte om den har lite beska, men det är ju en helt annan sak.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav freddan_se » måndag 2007-02-05 00:09

Det dras av poäng om ölet är inlämnat i en klass och sen inte följer den klassens defintion tex fel humle, för starkt, för svagt etc.

Det är ungefär som att man får avdrag på poängen om man ramlar i konståkning eller missar en skruv i simhopp.
Trots allt så är det ju en bedömingssport när man börjar tävla om godaste, bäst bryggda och typriktigaste öl.

Lite snävt blir det ju ibland, speciellet i vissa klasser och det är ju därför som deffarna hela tiden utvecklas och förädlas.

Som sagt så är det ju rätt få bryggerier som följer dessa defintioner som från början härstammar från AHA, amerikanska hemryggarföreningen. Och det är bra att alla inte följer dem eller överhuvudtagetvet om att de finns för hur skulle annars öl som tex Liefmans Goudenband uppstå.
Det får inte bli anpassa verkligeheten efter kartan för då blir det tråkigt.

Vill man veta om andra människor gillar ens öl men utan att behöva få den poängsatt kan man ju bara ställa upp i folkets val.
För att fortsätta konståkningsanalogin så är folkste val lite av uppvisningen medan domartävlingen är det obligatoriska programmet. Det finns där för att visa att man kan sina saker och har förstått grunderna.
Lambic fick inte vara med och leka med de andra ölen och då blev han sur
freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav freddan_se » måndag 2007-02-05 00:20

Kim har rätt, lager är ibland underskattad.
Främst pga av att den är svår att göra och därför inte görs rätt.
Det som idag kallas lager är ju ofta en tråkig soppa som görs för snabbt och för varmt, lagras för lite och inte humlas pga av att folk inte gilar beska men vill bli fulla och inte vill dricka ren sprit.
Tyvärr gäller det mycket idag speciellt mat och dryck.
Både tex mjölkchoklad och hushållsost är ju sådana snabbt-och-billigt-produkter som förvisso fyller sitt syfte men aldrig kan spöa bra choklad utan massa tillsatser och vällagrad ost.
freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav freddan_se » måndag 2007-02-05 00:34

Jag skulle kunna tänka mig att skippa internationell lager för varför ska vi ha en klass där felsmaker premieras. Visst finns det fler såna men inte såna som finns som klasser där icke-felsmaker premieras också som är fallet i ljus lager, dvs i internationell lager ska ölen ha DMS ton trots att det är fel i alla andra lagerklasser. Det är som att ge utmärkelsen Årets Bil till en bil som är en bil men går jäkligt dåligt.

Jag vet att jag är ute på djupt vatten men think outside the bottle :D

Jag tor precis som pere att det är sjukt svårt att brygga en bra internationell lager precis som att det är svårt att slå ett dåligt på beställning golfslag om kan spela golf jäkligt bra.
Om man bryggde denna öl, hur många skulle då betygsätta den riktigt högt och säga
- Fy fan det här var faktiskt det godaste dåliga öl jag druckit, den har ingen humle och söt kläggig maltighet och stinker grönsakssoppa.

Troligen har inte kommit nånstans och bara svammlat en massa men nånting ger det säkert
freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

Nästa

Återgå till SM 2007