ölkylare whitlenge hi cooler10

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ölkylare whitlenge hi cooler10

Inläggav Goines72 » lördag 2024-12-28 14:38

Halloj bryggare,

JAg har haft en Whitlenge hi cooler 10 i garaget några år som jag fått. Nu och tänkte att inför detta årets julbryggning ska jag fixa till och frångå cornelius samt sodastreamflaska med picnic kran.

Så blev det inte. JAg tvättade och rengjorde allt. Det var lite många slangar och rör som jag inte fattar mig på. Det fanns ju så klart inte någon manual med.

Nät eller andra forum gav inget om just denna modell. Men jag hittade två som sålts på auktion - och där var lite användbara bilder.

Någon som har en maual till denna maskin???
Eller har en och kan ge lite guidning???

Dessa länkar är det enda jag hittar.
https://psauction.com/item/view/414991/ ... cool-10-ef
På en gul etikett finns product in och product ut. 7st på bilden - jag har 3. Den är ganska enkel det lär ju vara ölen - in/out!
men där finns pump agitator return/flow - vad gör denna???

på en annan bild är där ett u format silverigt rör kopplat till pump/agitator? Ser det ut som... Vad är syftet med denna??

Tar man loss pump / agitator sitter en liten fläkt längst nere. Ska den vispa runt luften inne i "kylskåpet" där ölslingorna ligger ???
Eller ska den fyllas med vatten och sedan ska vätska cirkulera ut i metallröret som kyller öl out slangarna? Ser nästan ut så på bilden med isolerade slangar!

https://www.klaravik.dk/auction/product/fadolsbar/
Här verkar de inte ha kopplat in silvriga U röret!
Men där är någon avrinnings kran som går ut på sidan.???

Jag tänkte jag provar / frågar innan jag kopplar in "och ser vad som händer"
Som ni ser på frågorna blir jag inte riktigt klok på kyl/slangdelen

tack
Goines72
Nybryggare
Nybryggare

Re: ölkylare whitlenge hi cooler10

Inläggav fredrik.stahl » fredag 2025-01-17 20:47

Du har säkert löst detta vid det här laget. Men det är en vanlig fatölskyl som ska fyllas med vatten. Pumpen cirkulerar vattnet i kylslangarna som håller ölslangar ut och tapptorn kalla. Öppningen på sidan är bara dränering vid överfyllning.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande