Dålig kolsyra i flaskan efter flasktappning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Dålig kolsyra i flaskan efter flasktappning

Inläggav CharlieOne » söndag 2024-12-01 12:06

Hej.
Efter ett långt uppehåll i ölbryggandet har jag dragit igång igen.
Till skillnad från tidigare bryggningar har jag skaffat utrustning för att förenkla och förhoppningsvis lättare få repeterbara resultat.
Eftersom jag tyckte det kunde vara kul att servera öl från flaska men slippa bottensats skaffade jag en mottrycksfyllare. https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... or-flaskor

Nu till mitt problem som är att ölen är lågt kolsyrad.
Efter att jäsningen var klar lade jag över ölen på fat.
Fatet stod i två veckor i källaren med kolsyra påkopplad, jag gick efter tabell och eftersträvade ett kolsyretryck på va 2 bar.
När jag efter två veckor fick hem mitt kylskåp som dedikerats till ölbryggningen åkte fatet in där.
Fatet stod i en temperatur på runt 5-0 grader under en vecka utan kolsyretryck inkopplat.

Efter detta buteljerade jag ölen med flaskfyllaren. För att få så lite skum som möjligt ställde jag ned trycket så mycket som möjligt (ca 0,5 bar) under buteljeringen. Nu har ölen stått ett par veckor och jag blev ändå nöjd i det stora hela. Ölen är klar, god men lite låg i kolsyran.
Det blir inte heller något tydligt pysande när man öppnar en flaska utan ett lågt och försiktigt pys, knappt hörbart.

Skulle jag låtit kolsyreregulatorn varit på i kylskåpet, men dragit ned utefter temperatur? Skulle jag inte dragit ned trycket under flasktappning?
Tips mottages tacksamt.
CharlieOne
Nybryggare
Nybryggare

Re: Dålig kolsyra i flaskan efter flasktappning

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2024-12-11 22:23

Hej.
Testade du ölen efter kallkraschen?
Om inte är det inte omöjligt att ölen var dåligt kolsyrad redan då, där är ju inget som avslöjar något fel i din berättelse för övrigt.
Möjligen att du hade för lågt CO2-tryck när ölen kyldes men med 2 bar vid 16-18° borde din öl varit kolsyrad.

Du kan kolla jämviktstrycket i fatet genom att ansluta gasen men ha gasflaskan stängd, då bör du se trycket i fatet på manometern på gasflaskan.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Dålig kolsyra i flaskan efter flasktappning

Inläggav CharlieOne » onsdag 2024-12-18 07:31

Tack för svar.
Jag ska göra en extra koll nästa gång.
En sak jag funderat på är om manometern visar rätt tryck.
Jag har upplevt att visaren kärvar lite. Det kanske är möjligt att smörja den lite.
CharlieOne
Nybryggare
Nybryggare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande