Hur få ett bryggerifat tätt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hur få ett bryggerifat tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2024-02-07 21:34

Jag har ett bryggerifat 30 liter som jag använt, men inte på ett par år nu. Nu skulle jag behöva tappa upp ett öl på det för att frigöra jäskylen inför nästa bryggning. Jag hällde i lite star san och tänkte trycka ut det med co2 för att få allt sanitärt. Jag lyckades dock inte få fates "kork" med stigarrör att täta mot fatet. Har det suttit någon packning här som jag lyckats slarva bort eller är det tänkt att det ska täta metall mot metall?

1707333715225_small.jpg


Jag har använt en större polygrip för att skruva och det känns inte optimalt. Jag antar att man någonstans kan köpa en passande nyckel (typ G), några tips?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Hur få ett bryggerifat tätt?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2024-02-09 20:30

Inte mycket fart i forat längre men min gissning är att det saknas en packning. Kan det bara vara en o-ring i lämplig dimension som saknas?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hur få ett bryggerifat tätt?

Inläggav Uffe78 » tisdag 2024-02-13 21:27

Yes, det saknas en liten packning där.
Jag har köpt från micromatic eller om det var någon annan tillverkare, men den där är inget konstigt, borde säkerligen gå att hitta någon som passar där man säljer o-ringar av olika slag.
Den packning du ser ovanifrån murknar också med tiden, den är däremot något du måste beställa från tillverkare eller underleverantörer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Uffe78
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2016-08-04 19:07


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster

cron