Säkert att använda koppar för kylspiral?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Säkert att använda koppar för kylspiral?

Inläggav senbryggaren » tisdag 2023-09-05 20:06

Jag har kikat runt lite bland olika DIY-konstruktioner för kylspiraler och ett återkommande tema är att dom verkar vara byggda av kopparrör. Jag är uppvuxen med att man bör undvika att dricka vatten som gått igenom uppvärmda kopparrör och när man läser på hos Livsmedelsverket verkar dom instämma. Jag undrar därmed hur man resonerar kring detta när man använder koppar för rören i kylspiralen, är inte detta ett riskmoment när man lägger exponerad koppar mot väldigt varm vätska eller är detta något man undviker i.o.m att det är rinnande kallt vatten i rören?

Finns en risk att jag är överdrivet nojjig och vet att det går att köpa kylspiraler i rostfritt stål, men ser flera potentiella fördelar med att bygga eget.

Tack för svar!
senbryggaren
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2023-09-05 19:53

Re: Säkert att använda koppar för kylspiral?

Inläggav ekstedt » torsdag 2023-09-07 09:06

Dosen gör giftet. Finns ett annat gift i öl som man nog ska vara mer uppmärksam på.

Tänker jag och fortsätter med min hemmagjorda kopparspiral.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Säkert att använda koppar för kylspiral?

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2023-09-25 15:44

Koppar är tom ett gynnsamt ämne för jästen men det handlar om ytterst små mängder. Det finns bryggerier som ser till att ha någon koppardetalj i kontakt med mäsken eller vörten innan jäsning av den anledningen. Med den korta kontakttiden under kylningen är det helt ok. Men ha aldrig koppar i kontakt med jäst öl eftersom det har lägre pH. Gäller även mässing t.ex. eftersom det innehåller koppar. Gamla tappkranar i mässing bör man helst undvika, eller iaf spola igenom ordentligt innan man använder dem och i så fall under kort tid utan att öl blir stående i tappen.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster