Tryckjäsning av lager i rumstemp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tryckjäsning av lager i rumstemp

Inläggav e_p_a » onsdag 2023-08-09 16:50

Hej,

Efter en del exprimenterande med bocköl och oktoberfestöl jäst i kyla köpte jag en fermzilla jästank 27 l och tänkte testa att tryckjäsa en batch i rumstemp.

Jag har hittat otaliga sidor och foruminlägg om fördelen med tryckjäsning men ingen stans hittar jag vilket tryck jag ska sätta spundventilen på.
Är det någon som har tips på lämpligt tryck under primärjäsning och sedan ev när jag ska ändra trycket och då till vad (misstänker att det ska vara högre tryck för kolsyrefasen)

Just nu så testar jag 10-12 psi under primärjäsningen, håller tummarna att det inte är helt åt skogen :shock:

MVH
e_p_a
e_p_a
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2023-08-09 16:27

Re: Tryckjäsning av lager i rumstemp

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2023-08-10 11:33

Kul att du har hittat tryckjäsning, du kommer bli helnöjd.

Jag tryckjäser med 0,5 bar, vad det är i psi vet jag inte men det går att hitta om man letar lite.
Gissar att det inte gör någon större skillnad om du kör med 0,5 eller 2 bar, jästen tuffar på ivfsh.

Jag brukar stänga ventilen helt när det är dags för d-rasten och låter då trycket stiga men trycket kommer att sjunka när det är dags för att klarna ölen med kallkrasch och då fyller jag på med co2 tills jag når önskat jämnviktstryck för ölsorten.

Lycka till
Michael
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tryckjäsning av lager i rumstemp

Inläggav e_p_a » torsdag 2023-08-10 13:33

Pilsnerkokaren skrev:Kul att du har hittat tryckjäsning, du kommer bli helnöjd.

Jag tryckjäser med 0,5 bar, vad det är i psi vet jag inte men det går att hitta om man letar lite.
Gissar att det inte gör någon större skillnad om du kör med 0,5 eller 2 bar, jästen tuffar på ivfsh.

Jag brukar stänga ventilen helt när det är dags för d-rasten och låter då trycket stiga men trycket kommer att sjunka när det är dags för att klarna ölen med kallkrasch och då fyller jag på med co2 tills jag når önskat jämnviktstryck för ölsorten.

Lycka till
Michael


Tack för svaret, "d-rasten" när inträffar det? mäter du sockerhalten SG/FG för att veta eller går du på tid?

i vanlig fall brukar jag ge jäsningen 2-3 veckor innan jag tappar om till fat eller flaska, nu är jag lite mer osäker :)

MVH
Emil
e_p_a
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2023-08-09 16:27

Re: Tryckjäsning av lager i rumstemp

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2023-08-10 22:03

Du gör säkert helt rätt, det finns många sätt att brygga och de flesta är rätt för de som använder dom.
D-rast = Diacetylrast
Det finns flera skolor kring detta men vanligtvis tryckjäser jag vid 10-12° i 5-6 dagar och höjer sen tempen till 16° för att låta jästen tugga i sig diverse jox som blivit över vid den första jäsningen, det är den höjningen som kallas D-rast men eftersom du redan jäser vid 16-20° så lär du inte ha någon större nytta av att höja tempen något.

Kommer inte ihåg när jag mätte FG senast, bryggpgr säger vad det ska bli och om det inte blir det kan det kvitta för min del. Har dock rimlig koll på SG så det inte springer iväg för mycket, vill ha min öl kring 4-4,5%.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron