Small Batch i olika Bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Small Batch i olika Bryggverk

Inläggav JayJay9102 » söndag 2023-07-16 14:06

Hej!

Jag tänkte starta upp o brygga eget igen, nu med bryggverk / eller BIAB med nån DigiBoil. Men Angående Bryggverk.
Jag kommer bara ha plats för en 15L jäshink i en liten cooler för jäsning, och tänker att jag ändå hellre brygger mindre batcher, så ca 12-14L in på jäshinken efter kok.
Vilka bryggverk klarar detta utan extra krussiduller? Eller vad har ni för något eller hur gör ni med era bryggverk som gör att ni kan brygga batcher till denna storlek?
Det mesta är ju mäskningen som blir lite svår.. Man kan väl ändå egentligen köra en lätt mäskning ändå för att underlätta... Men, hit me med era svar :)
JayJay9102
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2023-07-16 12:33

Re: Small Batch i olika Bryggverk

Inläggav Djonk » torsdag 2023-07-20 07:45

14L är väldigt optimistiskt i en 15L-hink. Det kommer skumma över. 12L är mer rimligt, men beroende på jäst kan du fortfarande få problem ibland och åtminstone vilja använda s.k. blow-off tube.

Braumeister har ett litet bryggverk avsett för just små satser, men de flesta har lösningar för att brygga mindre mängd - bara att det blir onödigt stora bryggverk att förvara och rengöra, vilket också gäller digiboil i ditt fall.

Själv kör jag med en 15L-kastrull från IKEA och "BIAZB": https://medium.com/home-brewing/biazb-b ... 8977a42e28 för små satser. Får plats med två 3L-påsar fyllda med 1kg malt var - så gränsen är ungefär 10L@5% om man inte vill ha i maltextrakt/socker.. eller så brygger man bara ännu mindre mängd. Gillar att det tar så lite plats, blir minimalt med disk och att man kan våga ta ut svängarna med recepten och brygga ofta istället.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron