Tryckjäsning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tryckjäsning

Inläggav Patersbier » lördag 2023-02-18 20:10

Är det någon som jäser under tryck med ett 50 liters fat, likt det som finns på Ölbryggning?

https://www.olbryggning.se/kegland/103523/fat-för-g-koppling-50-liter-bryggerifat

Om så är fallet, vad är era erfarenheter av att jäsa under tryck med fatet?
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Tryckjäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2023-02-20 09:26

Funkar nog utmärkt, jäser inte med just dessa fat men har tryckjäst med 40 liters fat ett bra tag nu med gott resultat.
Möjligen kan dessa fat vara svårdiskade men det finns utrustning som löser det att köpa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tryckjäsning

Inläggav Djonk » måndag 2023-02-20 13:55

Det finns också fat avsedda för jäsning, som https://www.hembryggeriet.se/kegmenter- ... skaerl-fat där det går att få in handen för rengöring och enklare hälla i och ffa ta ur tillsatser. Jag använder corneliusfat på det viset och det är ju mycket smidigt. Det fanns en del klagomål på kegmenter att packningen inte höll tätt i början - oklart om det är löst vid det här laget, kanske bäst att fråga återförsäljaren.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tryckjäsning

Inläggav Patersbier » måndag 2023-02-20 14:30

Pilsnerkokaren skrev:Funkar nog utmärkt, jäser inte med just dessa fat men har tryckjäst med 40 liters fat ett bra tag nu med gott resultat.
Möjligen kan dessa fat vara svårdiskade men det finns utrustning som löser det att köpa.


Tack för svar. Jo, jag är medveten om att de är svårdiskade men jag har cip-möjligheter.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Tryckjäsning

Inläggav Patersbier » måndag 2023-02-20 14:31

Djonk skrev:Det finns också fat avsedda för jäsning, som https://www.hembryggeriet.se/kegmenter- ... skaerl-fat där det går att få in handen för rengöring och enklare hälla i och ffa ta ur tillsatser. Jag använder corneliusfat på det viset och det är ju mycket smidigt. Det fanns en del klagomål på kegmenter att packningen inte höll tätt i början - oklart om det är löst vid det här laget, kanske bäst att fråga återförsäljaren.


Jo, jag känner till den men tycker att Kegmenter är lite väl dyr och svårare att modifiera.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Tryckjäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2023-02-22 09:33

Det var bra pris för ett 50 liters fat och som jag fattar det kostar inte corneliuskoppling många kronor heller om man köper den samtidigt. Möjligen behövs det en tyngd i änden på slangen.

Tryckjäsning är ett relativt enkelt sätt att höja kvalitén på ölen, risken för oxidering är ju obefintlig om man gör rätt.
Något jag dock saknar är vetskapen om hur mycket det finns i fatet, nu får det bli en uppskattning genom att lyfta fatet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tryckjäsning

Inläggav Djonk » onsdag 2023-02-22 09:55

Det brukar kännas som att fatet aldrig ska ta slut, tills det helt plötsligt bara kommer skum i slangen :mrgreen:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tryckjäsning

Inläggav assistredo » måndag 2023-02-27 23:12

De här amerikanska faten säljs av norsk hembryggarbutik, finns också 56 liter. De har "vanligt" Corneliuslock - alltså lättare att rengöra. Finns också i alla möjliga mindre storlekar. De mindre är alla stapelbara på varandra och också helt i stål. https://www.homebrew.no/corneliusfat/10 ... rneliusfat
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Tryckjäsning

Inläggav Patersbier » tisdag 2023-02-28 16:50

assistredo skrev:De här amerikanska faten säljs av norsk hembryggarbutik, finns också 56 liter. De har "vanligt" Corneliuslock - alltså lättare att rengöra. Finns också i alla möjliga mindre storlekar. De mindre är alla stapelbara på varandra och också helt i stål. https://www.homebrew.no/corneliusfat/10 ... rneliusfat


Helt klart ett alternativ.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Tryckjäsning

Inläggav Rotsac » lördag 2023-03-04 20:37

Djonk skrev:Det finns också fat avsedda för jäsning, som https://www.hembryggeriet.se/kegmenter- ... skaerl-fat där det går att få in handen för rengöring och enklare hälla i och ffa ta ur tillsatser. Jag använder corneliusfat på det viset och det är ju mycket smidigt. Det fanns en del klagomål på kegmenter att packningen inte höll tätt i början - oklart om det är löst vid det här laget, kanske bäst att fråga återförsäljaren.


Använder du ett 19 Liters Corneliusfat?

Hur mycket vört törs du hälla i det, för att inte få skum upp i "spundingventilen"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Tryckjäsning

Inläggav Djonk » söndag 2023-03-05 03:00

Rotsac skrev:Använder du ett 19 Liters Corneliusfat?


Ja, bl.a. Det verkar som att tryckjäsning är bra på att hålla ner skumkronan så man kan våga sig ganska nära toppen. Men jag brukar ändå lämna några liters marginal för att eventuellt kunna torrhumla (utan att det skummar över) eller ha i andra tillsatser som frukt/bär. Tveksamt att det går att fylla för ett helt 18L-fat ändå när man räknar in bottensatsen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tryckjäsning

Inläggav ecmik » söndag 2023-03-05 09:24

Djonk skrev:
Rotsac skrev:Använder du ett 19 Liters Corneliusfat?


Ja, bl.a. Det verkar som att tryckjäsning är bra på att hålla ner skumkronan så man kan våga sig ganska nära toppen. Men jag brukar ändå lämna några liters marginal för att eventuellt kunna torrhumla (utan att det skummar över) eller ha i andra tillsatser som frukt/bär. Tveksamt att det går att fylla för ett helt 18L-fat ändå när man räknar in bottensatsen.
Har du nån bra metod för att torrhumla ett Corneliusfat så syrefritt det går? Eller är torrhumling med lite aktivitet kvar enda sättet att lösa det på för att minimera syre?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tryckjäsning

Inläggav Patersbier » söndag 2023-03-05 09:37

ecmik skrev:
Djonk skrev:
Rotsac skrev:Använder du ett 19 Liters Corneliusfat?


Ja, bl.a. Det verkar som att tryckjäsning är bra på att hålla ner skumkronan så man kan våga sig ganska nära toppen. Men jag brukar ändå lämna några liters marginal för att eventuellt kunna torrhumla (utan att det skummar över) eller ha i andra tillsatser som frukt/bär. Tveksamt att det går att fylla för ett helt 18L-fat ändå när man räknar in bottensatsen.
Har du nån bra metod för att torrhumla ett Corneliusfat så syrefritt det går? Eller är torrhumling med lite aktivitet kvar enda sättet att lösa det på för att minimera syre?

Det behövs åtminstone lite jäsaktivitet kvar när man torrhumlar, så vida du inte föredrar lika ipor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Tryckjäsning

Inläggav Djonk » söndag 2023-03-05 18:04

Efter jäsning kör jag i vanliga fall med fathumling, dvs. lägger humlen i ett serveringsfat - fyller med kolsyra och släpper ur några gånger innan överföring från jäsfatet. Kanske teoretiskt bättre att torrhumla under jäsning för att sen kunna överföra till ett fat som man har fyllt med vatten och tömt med kolsyra? Brukar hålla bra oavsett..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tryckjäsning

Inläggav ecmik » söndag 2023-03-05 18:23

Djonk skrev:Efter jäsning kör jag i vanliga fall med fathumling, dvs. lägger humlen i ett serveringsfat - fyller med kolsyra och släpper ur några gånger innan överföring från jäsfatet. Kanske teoretiskt bättre att torrhumla under jäsning för att sen kunna överföra till ett fat som man har fyllt med vatten och tömt med kolsyra? Brukar hålla bra oavsett..
Ja, alternativ 2 där känns ju instinktivt bättre ur oxideringssynpunkt. Men jag gillar också att torrhumla färdigjäst öl av nån anledning. Tycker det brukar bli godare, men jag har nog bara torrhumlat under slutet av jäsningen några enstaka gånger, så jag ska nog inte uttala mig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster