Läckande plugg

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Läckande plugg

Inläggav ecmik » torsdag 2022-12-29 13:00

Hallå! Jag är inne på mitt tredje lock till en Keg King Snub Nose (3:e gen) där det läcker ifrån torrhumlingshålet. Blir smått tokig på detta, för det nya locket jag fick har jag varit superförsiktig med för att inte skada något. Men det läcker ändå.. Mitt första lock skruvade jag åt pluggen för hårt så det förmodligen skadade gängorna (använde dock en skiftnyckel vilket såklart var dumt, blev lite lurad av pluggens mutterskalle). Mitt andra lock skadades galet nog också av att jag skruvade pluggen för hårt, men då såklart bara med handkraft. Nu med all försiktighet så läcker det likt förbannat från första början.

Är det någon som har haft liknande problem? Eller andra tips för att få det tätt? Vågar inte ta i mer, är rädd att paja locket igen.

Jag skickar med bilder på hur ytan på honans kant ser ut (där packningen ska täta mot). Den ser lite ”uppruggad” ut, men det är så det sett ut från början. Har inga andra idéer kvar, och jag är så less på läckande bryggarprylar.

All input mottages tacksamt!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Läckande plugg

Inläggav Perwaste » torsdag 2022-12-29 16:18

Tråkigt, det där!

Till en början, jag har inte det utrustningen alls.

Men, skulle det fungera med en rejäl klick armaturfett i gängorna och handkraft? Det borde ju kunna ge tätning så det räcket även om man inte skruvar åt så hårt?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Läckande plugg

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2022-12-30 09:49

Tätytan ser ju inte så kul ut, den behöver nog gradas. Hur ser motsvarande yta på pluggen ut?
Finns det en packning bör den ju helst ligga i ett säte så den inte kan glida ur och läcka när man spänner pluggen, typ delvis infälld i ett spår.
Kan det vara så att graderna som syns på bilden egentligen är resterna från en stödkant?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Läckande plugg

Inläggav ecmik » fredag 2022-12-30 09:55

Svårt att säga, men jag tror nog inte att tätningen är emot ovansidan av kanten ändå. Jag smörjde riktigt ordentligt både på packningen och insidan av honan, och då gick den att pressa ner mer i hålet. Men det är liksom ingen tydlig kant på insidan där packningen ska gå emot, utan gängorna börjar där istället.

Jag tror att det tätar när packningen pressas ner och ut mot väggen. Det läcker mindre nu i alla fall, jag har fortfarande ett liiitet läckage på insidan. Men nu är det stopp, har inget mer att skruva då pluggen till och med går emot kanten. Det ser rent och fint ut, annars kanske ett litet hårstrå eller nåt kan skapa läckage.

Jag ska mecka lite till, annars har Lund Teknik lovat att skicka ett nytt lock. Han tyckte inte det såg riktigt normalt ut heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Läckande plugg

Inläggav ecmik » fredag 2022-12-30 20:28

Kanske är en dum fråga som kommer här nu, men jag tror att jag kanske fått den tät nu. Lite osäker dock, men jag tryckte i dryga 2 bar och lät den stå. Inga bubblor eller pysande ljud när jag kikade på den. Dagen efter är trycket i kärlet borta och det går att bukta in väggarna.

Den eventuellt dumma frågan är ifall detta egentligen väl är normalt? För om jag inte har kontinuerligt tryck på kärlet så kommer väl det ”tillfälliga” trycket vandra in i vattnet (den är alltså full med vatten) och bilda jämvikt vilket innebär väldigt lågt tryck efter några timmar? Ska trycktesta den tom sedan tänkte jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Läckande plugg

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2022-12-31 10:43

Ingen dum fråga och du har rätt vad jag vet. Fatet behöver vara tomt för att trycket inte ska påverkas av gasupptaget i vätskan. Ju mindre gasficka desto snabbare sjunker trycket när trycket går över i vätskan.
Fatet ska vara tät vid lägre tryck så man ska inte behöva trycka i mer än 0,8-1,0 bar, kan gå med lägre också men ibland behövs det tryck för att packningen ska sätta sig, typ lockpackningen på Cornelliusfat.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Läckande plugg

Inläggav ecmik » lördag 2022-12-31 11:02

Pilsnerkokaren skrev:Ingen dum fråga och du har rätt vad jag vet. Fatet behöver vara tomt för att trycket inte ska påverkas av gasupptaget i vätskan. Ju mindre gasficka desto snabbare sjunker trycket när trycket går över i vätskan.
Fatet ska vara tät vid lägre tryck så man ska inte behöva trycka i mer än 0,8-1,0 bar, kan gå med lägre också men ibland behövs det tryck för att packningen ska sätta sig, typ lockpackningen på Cornelliusfat.
Tack för alla tips! Det har hållit tätt hela natten, så jag tror det ordnat sig! Måste vara känsligt med packningen mot gängorna där. Så nu vågar jag nog inte lossa på pluggen igen framöver


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

cron