Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Rotsac » onsdag 2022-05-25 09:07

Jag använder Grainfathers Conical Fermenter, och överför syrefritt ölet med hjälp av CO2 till ett Corneliusfat, som tidigare har fyllts med CO2 genom uttryckning av en Sanicleanlösning.

I såväl jäskärl som ölfat använder jag ett "flöte med silikonslang." I jäskärlet fäst vid ett extra långt bottenrör, vars topp har kapats av.
I ölfatet fäst vid en kort stump rör som sitter i ölkopplingen.
Detta fungerar utan problem.

Jag funderar på hur/var man skulle kunna använda ett klarningsmedel som "Agar Agar" (jag är inte förtjust i animaliskt Gelatin) i dessa processer, utan att riskera något problem. Torrhumling i jäskärlet med efterföljande "urblåsning" verkar fungera utan problem.

Men vad händer om man i samband med en torrhumling -eller som ett enda steg- skulle tillsätta ett sådant klarningsmedel (upplöst i vatten)?
-Finns det en risk för att det bildas klumpar, som täpper till "flötets" finmaskiga inloppsfilter?

-Att istället syrefritt tillsätta klarniningsmedlet via Corneliusfatets ölanslutning via CO2 efter fyllning verkar svårare.
Och då kommer klarningsmedlet dessutom att ta vägen ned genom "flötets" finmaskiga filter, samt eventuellt gegga igen ölanslutningen.

Har ni några tips angående dessa saker?

https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/clear-beer-draught-system

https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/humlefilter-till-clear-beer-draught-system
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Djonk » onsdag 2022-05-25 20:11

Du kanske kan fylla genom gas-anslutningen istället? T.ex. lösa upp klarningsmedlet i en PET-flaska fylld till toppen med vätska, sen använda en PET-adapter för att koppla den till fatet.

Annars finns det väl en TC i toppen av jäskärlet om du vill använda en dyrare lösning. Eller bara vänta, så klarnar ölet ändå. Eftersom du använder flöte tar det ändå lite kortare tid.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Rotsac » torsdag 2022-05-26 05:28

Djonk skrev:Du kanske kan fylla genom gas-anslutningen istället? T.ex. lösa upp klarningsmedlet i en PET-flaska fylld till toppen med vätska, sen använda en PET-adapter för att koppla den till fatet.

Annars finns det väl en TC i toppen av jäskärlet om du vill använda en dyrare lösning. Eller bara vänta, så klarnar ölet ändå. Eftersom du använder flöte tar det ändå lite kortare tid.


Men hur kan kan man fylla på cirka 500 ml till 1000 ml vätska från en PET-flaska till ett slutet kärl...?
Då krävs det ju att gas (CO2) i motsvarande mängd kan avgå ur fatet.
Det går inte, om man har ett "flöte" i kontakt med en vätska.
Och finns det inte en risk att gaskopplingen geggar igen?

Dessutom så är det ju ett övertryck av CO2 i fatet....

Vad är "en TC i toppen av jäskärlet" för något?
"C" står troligen för "Connection", eller Connector"?

I jäskärlets lock finns det ett hål, där man kan ansluta en silikonpropp (det använder jag), eller något annat via en "Cam lock-förslutning".
Jag har en sådan, med en maffig slang om cirka 17 mm, för jäsning av Stout med Lallemands Nottingham jäst, t.ex.

Visst finns det (dyra, och komplicerade) lösningar med glasbehållare och diverse ventiler -som ser ut som ett mindre rymdskepp- för att syrefritt kunna tillsätta humle.

Men att arrangera något sådant tillsammans med den tunnare slang med en silikonplugg och en trevägsfördelare, 3 backventiler, anslutning för en Soda Stream-apparat (för att blåsa ur med CO2 efter torrhumling), samt en PET-adapter med kulkoppling för en regulator och en Soda Stream-flaska låter sig inte enkelt göras.

Jag är nöjd med den ganska fiffiga lösningen.

Ölet har klarnat ganska bra efter cirka 7 dygn i 2 graders kyla, vid ett ett tryck om 7 PSI.
Kolsyresättning till cirka "2,2 volymer" skulle enligt en beräkning vara färdig nu.
Men det är för lite kolsyra, ännu så länge.

Jag avvaktar tills vidare med klarningsmedel.
Jag har just bryggt en IPA, som för första gången har tappats på ett Corneliusfat, och placerats i en Kegerator.
Provsmakning via upptappning med 7 PSI och 10 PSI med en flödesregulator på ölutgången maximalt öppnad fungerar bra.

-För övrigt: Kegeratorns kompressor gick upp i högvarv, med hög värme i skåpets sidor, när jag ställde in fatet i den (som höll 2 grader) med cirka 17-18 Liter 20-gradigt öl.

Det tog många timmar, innan skåpet på nytt höll 2 grader.

Samt ännu fler timmar, innan allt öl höll 2 grader.
Jag räknade först med att det tog cirka 24 timmar
Men jag undrar om det i själva verket inte tog två-tre dygn?

Så "en vecka" vid 2 grader, och 7 PSI, ska nog räknas med start efter den "uppstarttiden".
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Djonk » torsdag 2022-05-26 15:26

Varför så mycket vätska?

Du hittar en demonstration av flera metoder här: https://www.youtube.com/watch?v=vhDxu-ARhKA

Rotsac skrev:I jäskärlets lock finns det ett hål, där man kan ansluta en silikonpropp (det använder jag), eller något annat via en "Cam lock-förslutning".


Ser ditt lock annorlunda ut än det här? https://shop.humle.se/utrustning/reserv ... sk-jastank

Jag tror hur som helst att du får bäst effekt av att låta torrhumlingen bli klar först, kyla ölet och sen tillsätta klarningsmedel (i valfritt kärl med önskad metod).
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2022-05-28 15:55

Har du spenderbyxorna på kan du investera i ett serveringslock till Corneliusfat och få en koppling till.
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... rneliusfat
Då kan du välja på om du vill tappa från ölutgången eller kopplingen i locket.
Med valfritt klarningsmedel löst i vätska häller du det i en pet-flaska och trycksätter med en pet-adapter för att sen trycka över vätskan till fatet genom att sänka trycket i fatet när flaskan är inkopplad.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Rotsac » fredag 2022-06-03 15:40

Djonk skrev:
Ser ditt lock annorlunda ut än det här? https://shop.humle.se/utrustning/reserv ... sk-jastank


Nej.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Klarningsmedel vid syrefri överföring till fat...?

Inläggav Rotsac » fredag 2022-06-03 15:51

Pilsnerkokaren skrev:Har du spenderbyxorna på kan du investera i ett serveringslock till Corneliusfat och få en koppling till.
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... rneliusfat
Då kan du välja på om du vill tappa från ölutgången eller kopplingen i locket.
Med valfritt klarningsmedel löst i vätska häller du det i en pet-flaska och trycksätter med en pet-adapter för att sen trycka över vätskan till fatet genom att sänka trycket i fatet när flaskan är inkopplad.


Jag använder "ett flöte" anslutet till ölutgången,-via ett avkapat originalrör, eller det medföljande korta röret.

Men....
Med ett sådant där "serveringslock", så kan jag åstadkomma vad jag har saknat.
Nämligen ett sätt att kunna avläsa trycket i fatet via en mätare avsett för låga tryck, samt en "spundingventil".

Mätaren för lågtryck i regulatorn (medföljde kegeratorn) är sanslöst oprecis.
Men det blir många moment med att ansluta/ta bort/skifta gasanslutningar, om man vill kontrollera/justera trycket i fatet, genom att skifta från vanlig gasanslutning till mätaren/"spundventilen".

Med en tredje kulkoppling, så skulle man kunna ha den bättre mätaren för lågtryck permanent ansluten.
Det arrangemanget fungerar dock inte, då prylarna sticker upp i 45 graders vinkel, och ej ryms i kegeratorn.

En slang skulle väl kunna användas, med mätaren liggande någonstans.
Men jag är inte pigg på att lita till att "Johns Guest-anslutningen" till mätaren verkligen håller tätt, om man håller på att lyfta/läsa av den.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster