Inköpsställe för klarningsmedel?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav Rotsac » fredag 2022-05-06 09:27

1) Vilken återförsäljare har numera klarningsmedlet "SuperMoss"? http://www.fivestarchemicals.com
Dosering: upp till 2 gram per 10 Liter (0,2 gram/Liter).
Vid bryggning med 7 Kg malt/20 Liter: 4 gram gram klarningsmedel.

2) Vilka erfarenheter har ni av klarningsmedlet "MM Klar", som Maltmagnus säljer? https://maltmagnus.se
Dosering: 1 gram per 1 Kg Malt.
Vid bryggning med 7 Kg malt/20 Liter: 7 gram klarningsmedel.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav SGP » fredag 2022-05-06 10:09

Supermoss är väl bara karragen? Det borde således vara samma sak i stort sett som Protafloc som de flesta säljer.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav Djonk » fredag 2022-05-06 17:07

1) PGW har den: https://www.pgw.se/supermoss-hb-five-star-113-g.html (fördelen blir väl lite enklare dosering än protafloc)

2) Inte testat men det låter ju som att det skulle kunna vara det (marginellt) bästa alternativet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav Rotsac » måndag 2022-05-09 16:17

SGP skrev:Supermoss är väl bara karragen? Det borde således vara samma sak i stort sett som Protafloc som de flesta säljer.


Jovisst, i stort sett.

-Men... "SuperMoss HB" anges innehålla Karragen och dextros ("druvsocker"). Varför behövs det?

-Skillnaden i dosering mellan de två versionerna jag tog upp är nästan 100%!

-En fråga för ett antal år sedan till MaltMagnus angående exakt vad "MMKlar innehåller", gav inget svar....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav SGP » måndag 2022-05-09 21:49

Dextros? Det låter märkligt att man skulle lägga det i klarningsmedlet, om det nu inte bara är i klumpförebyggande syfte. Jag vet inte om dextros förebyggar klumpar iofs, det låter inte troligt tycker jag att socker skulle användas mot klumpbildning.

Protafloc-pulvret rekommenderar 3 gram per 100 liter vilket gör det lite svårt att dosera men det är väl inte hela världen att råka överdosera lite. Jag brukar sikta på 1 gram per batch (20l) men jag hamnar ofta på 1.1-1.5 gram, givet att min våg visar rätt förstås.

När jag läser instruktionerna för Supermoss så ska man tydligen först blanda ut det med kallt vatten, skaka på det och låta det stå ett tag innan man häller i det vid 15 minuter kvar. Protafloc brukar jag bara lägga i direkt men det kanske skulle bli mindre klumpar om man blötlägger det först?

"Supper[sic] Moss has been formulated to mix rapidly in cold water. This feature allows it to be added directly to the bowl without creating fish eyes of undissolved carrageenan."

Det låter ju inte dumt iofs, inte för att jag stör mig särskilt på klumparna.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Inköpsställe för klarningsmedel?

Inläggav Djonk » tisdag 2022-05-10 23:51

Att ha i för mycket karragen kan ge motsatt effekt. Om man vattenbehandlar också kan det vara värt att investera i en våg som klarar att väga riktigt små doser.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster

cron