Översvämningsskydd, behövs det?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Översvämningsskydd, behövs det?

Inläggav Rotsac » torsdag 2022-04-28 13:53

Jag har nästan fått ordning på min fatölsanläggning, och mycket är nytt för mig.

All information om sådant här tas tacksamt emot.

Kegland har ett översvämningsskydd som man ansluter på fatets gaskoppling i samband fyllning av fatet.

Det är tänkt att förhindra att man får öl över hela golvet, när man lämnar en pågående fatfyllning för ett ögonblick.
Kulan täpper till efter att för mycket öl har fyllts i fatet, och skvätter ut en väldigt liten mängd öl.

1) Hur pass nödvändig anser ni att denna pryl är, när man noga övervakar fyllningen?
Genom att fylla SAKTA, och lyfta fatet bara en centimeter på sidan med ölkopplingen, och koppla bort den öppna gaskopplingen direkt när det syns öl eller skum, så borde det när man ställer fatet plant vara alldeles lagom med utrymme över ölet för att kolsyra det?

2) I videon nämns det att det gärna skummar vid fatfyllning, om man inte har ett tryck i fatet (jämför mottrycksfyllare för flaskor).
För att förhindra detta visar man att det även går att använda "spunding valve", som gör att det krävs ett visst tryck för att fylla fatet. Det ska tydligen göra att det inte skummar. Synpunter på det?

3) Vad i hela friden tjänar fjädern för syfte?
Är det för att snabbare stoppa flödet, jämfört med om kulan låg på botten?
I så fall borde kulan finnas mycket högre upp, för att snabbare stänga av flödet..?

https://www.youtube.com/watch?v=OkmCl8c5tgk
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Översvämningsskydd, behövs det?

Inläggav Robert » torsdag 2022-04-28 14:06

Jag testade med en exakt sådan först men den fungerar inte om du vill ha ett fat som du fyllt med CO2 för att pressa ut syre.
CO2 trycker upp kulan och täpper till.

Om du övervakar fyllningen hela tiden, som du säger och jag antar att du pyser ut CO2 genom övertrycksventilen, då räcker det med en bit hushållspapper för att inte få öl överallt!

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Översvämningsskydd, behövs det?

Inläggav Djonk » torsdag 2022-04-28 14:35

Rotsac skrev:2) I videon nämns det att det gärna skummar vid fatfyllning, om man inte har ett tryck i fatet (jämför mottrycksfyllare för flaskor).
För att förhindra detta visar man att det även går att använda "spunding valve", som gör att det krävs ett visst tryck för att fylla fatet. Det ska tydligen göra att det inte skummar. Synpunter på det?


Jag använder spundventil - för redan kolsyrad öl tror jag att det gör störst skillnad. Det skulle kunna vara bra med något slags översvämningsskydd då också (om det fungerar) för att slippa få öl i ventilen. Keglands ventil är väl gjord för att kunna rengöras enkelt men de flesta är inte det.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Översvämningsskydd, behövs det?

Inläggav Rotsac » fredag 2022-04-29 16:20

Robert skrev:Jag testade med en exakt sådan först men den fungerar inte om du vill ha ett fat som du fyllt med CO2 för att pressa ut syre.
CO2 trycker upp kulan och täpper till.

Om du övervakar fyllningen hela tiden, som du säger och jag antar att du pyser ut CO2 genom övertrycksventilen, då räcker det med en bit hushållspapper för att inte få öl överallt!

Robert


Det var bra information! Tackar.

Jag tänkte ha en gaskoppling ansluten för att släppa ut gas. Såväl vid uttryckning av Sanicleanlösning, som vid fyllning med öl.

Jag har noterat att man kan placera ringen i övertrycksventilen så att den konstant står öppen.
Det verkar dock vara ett sämre alternativ än att ha en gaskoppling ansluten, eftersom övertrycksventilen sitter betydligt högre upp (i locket) jämfört med gasröret, som sticker ned cirka 2 cm under själva gasanslutningen. Om man stoppar ölfyllning när det kommer skum/öl ut ur övertrycksventilen så måste det ju vara för sent. Det behövs ju ett utrymme där CO2 kan påverka ytan i ölet för att skapa kolsyra i det, och det utrymmet kan tydligen påverka tiden det tar en del. Och med ovan metod, så blir väl fatet proppfullt av öl? Inte bra....

Jag har även funderat på att ha en backventil på gaskopplingen vid uttryckning av Sanicelan och ölfyllning, så att det blir omöjligt för "baksug" och syreinsläpp, kanske orsakat av någon nybörjartabbe.

Jag tänkte även att kyla fatet till 2 grader inför ölfyllning, för att minska risken för skummande. Ölet från jäskärlet tänkte jag inför tappningen hålla vid 4-7 grader, av samma orsak.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster