Läckande fat till Corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Läckande fat till Corneliusfat

Inläggav Rotsac » torsdag 2022-04-21 16:32

Med fyra nya Corneliusfat, så började jag med att fylla 10 Liter vatten och 70 gram "PBW" i det, för att få bort eventuella restprodukter eter tillverkningen.
Tanken var att låte stå under 30 minuter, och sedan vända det för ytterligare 30 minuter.

Men...

När jag skakade fatet för att blanda vatten och PBW, så lä'ckte det en smula från locket!
Lossande och återförslutning hjälpte ej.

Jag vred då locket ett halvt varv, och då höll det tätt.
Jag noterade att det var fat nr. ett som behövde ha lockets text "Italy" åt ett visst håll....

Det här börjar inte bra!
Jag trodde att man kunde blanda lock från olika fat hur som helst, samt montera dem år valfritt håll.
Det kommer att bli jobbigt att hålla reda på vilket lock som passar till vilken av de fyra faten, samt åt vilket håll de ska sitta, om det fortsätter så här....

Kan det vara så att just det här fatets lock under lång tid har suttit på ett visst sätt -är det möjligt?- så att O-ringen har formats lite annorlunda?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Läckande fat till Corneliusfat

Inläggav SGP » torsdag 2022-04-21 19:04

Det tenderar vara så att locken passar bäst med det fat det kom med men egentligen ska det väl vara någon slags standard. Man kan ju köpa lösa lock som reservdel!

Man måste vara noga när man stänger fatet och vicka det lite fram och tillbaka för att det ska passa riktigt bra. När det blir ordentligt tryck på sedan som pressar ihop o-ringen så brukar det ändå hålla tätt.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster