Trött på kärvande kulkopplingar, byta till bajonett?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Trött på kärvande kulkopplingar, byta till bajonett?

Inläggav Brewhog » onsdag 2022-04-20 09:02

Jag har aldrig gillat mina kulkopplingar, men har aldrig haft något annat. De går trögt ned och upp på ventilen och ibland måste man vicka och snurra på dem för att få ned dem för att sedan inte veta om de hamnat på plats eller inte. Man måste också hålla upp spärren för kulorna hela tiden för att börja monteringen vilket gör det bokstavligt smärtsamt. Gaskopplingen är värst men båda är hemska.

1. Finns det något man kan göra för att får dem att gå lättare? Rengöra kopplingen har jag gjort i småbitar.
2. Kan man byta till bajonett genom att bara köpa även nya ventiler eller är det något annat som är olika på själva faten?
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Trött på kärvande kulkopplingar, byta till bajonett?

Inläggav aletorp » onsdag 2022-04-20 10:14

Smörja packningarna med lämpligt fett och eventuellt byta ut alla packningarna om det är riktigt illa är vad jag har gjort för att hålla kopplingarna i trim. Det finns en typ av koppling i metall som är lite extra tröga att få på, men med fett eller spraya med starsan innan så brukar även dessa gå att koppla utan allt för mycket besvär. Men visst längtar även jag på kopplingarna som alltid kan tryckas på med ett skönt litet klickljud.
(Jag antar att du har koll på gaskoppling till gas in, och ölkoppling till öl ut.)
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Trött på kärvande kulkopplingar, byta till bajonett?

Inläggav Bee » måndag 2022-05-02 17:59

Brewhog skrev:
1. Finns det något man kan göra för att får dem att gå lättare? Rengöra kopplingen har jag gjort i småbitar.

Jag upplever att det bara är när öl torkat in i kulorna på kopplingen som dom blir tröga. Det löser jag genom att doppa hela kulkopplingen i starsan när jag kopplar loss den för en längre tid. Om jag bara byter mellan fat sprayar jag i kopplingen för att skölja rent.

Brewhog skrev:2. Kan man byta till bajonett genom att bara köpa även nya ventiler eller är det något annat som är olika på själva faten?


Ja, det finns bajonettkopplingar som reservdelar på Humlegården. Det är en speciell gänga på fatet men den ska vara samma för både kula och bajonett.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Trött på kärvande kulkopplingar, byta till bajonett?

Inläggav vips » fredag 2022-05-06 22:10

Sprayar även jag med starsan både i kopplingen och på anslutningen på fatet, då går det rätt lätt att koppla på. De senaste faten jag köpt har dock dubbla o-ringar på posterna, de är märkbart tyngre att koppla in.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron