Att ej överfylla ett Corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Rotsac » fredag 2022-04-08 09:09

Jag kommer snart att börja använda Corneliusfat, och så syrefritt som möjligt överföra öl från en Grainfather Conical Fermenter.

"Standardrecepten" är ju oftast på 20 Liter. Corneliusfaten rymmer 19 Liter, och med marginal fpör att inte få öl upp i gasintaget, samt att ha en yta som gör kolsyresättning hyfsat snabb, så kan man väl räkna med 18 Liter i ett sådant fat.

En avkapning av "stigarröret" (även om gasen inte stiger, den går ned...) kan väl tillåta någon extra Liter.
En backventil, som gör att öl inte letar sig upp till regulatorn är nog bra. Men hur vet man att den har skyddat från detta?
Det kan väl bli en obehaglig överraskning, när man senare ansluter gasslangen...?
Jag har sett någon pryl, som ska visa överfyllning, men förstod inte riktigt hur den fungerade, och hittar den nu inte...

Hur vet man vid syrefri överföring hur mycket öl man har överfört till fatet?

-En specialvåg för ändamålet har jag sett någonstans, men den var dyr. Och med fyra fat blir det inte billigare, om man kontinuerligt vill använda en sådan för att hålla koll på kvarvarande mängd öl.

-En enkel anordning i form av en magnet och en metallkula såg jag för länge sedan, men kan nu ej hitta den.
Magneten vandrade uppåt via ett flöte, och drog utvändigt med sig kulan, som visade vätskenivån.
Man hade då lämpligen tidigare mätt upp olika vätskemänger med vatten, och utvändigt märkt upp fatet med vissa av dem.

Hur löser ni problemet med att fylla ett Corneliusfat till exakt önskad mängd?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav aletorp » fredag 2022-04-08 09:41

Jag använder en badrumsvåg. Tar vikten på det tomma fatet. Sedan mäter jag vikten på faten då jag för över ölet till fatet.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav TobiasW » fredag 2022-04-08 10:12

Sätt på en koppling på gas-sidan med en slang som du monterar uppåt. Blir det överfullt ser du det i slangen. Antingen lyfter du fatet så lite rinner tillbaka eller så kopplar du loss båda ändar och skruvar på ett litet övertryck i regulatorn innan du ansluter den. Jag har märkt att det är ganska svårt att få exakt rätt tryck i fatet med för litet "headspace", men det räcker ju med att tappa ur en halv pint eller så för att få till det.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Robert » fredag 2022-04-08 13:19

Jag jäser i en Unitank och kallkraschar i tanken eftersom jag har möjlighet att kyla redan i tanken.

När jag fyller mina fat så är ölen kall och har man lite fuktig luft (jag har faten i en stor diskho när jag fyller dom och sprutar varmt vatten i hon) så kondenseras den varma, fuktiga luften på fatet och man ser var ytan på ölen är på utsidan av fatet. Den stiger i takt med att fatet fylls.

Det är viktigt att ha en backventil på slangen när man fyller på ölen. Jag fyller via "Öl ut" ventilen och får då en fyllning från botten i fatet. Fatet har jag fyllt med CO2 och pyser ut det genom säkerhetsventilen på fatet. Då blir det syrefri fyllning.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2022-04-09 08:53

Nu vet jag inte hur du reglerar gasutsläppet på fatet du fyller till, men jag trycksätter mottagarfatet med något lägre tryck än fatet jag fyller ifrån och reglerar sen flödet med hjälp av min mottrycksfyllare. jag mottrycksfyller fatet alltså på samma sätt som som jag vanligtvis fyller flaskor. Det är främst när det ska torrhumlas som jag fyller mellan fat.

För att inte få för mycket öl men ändå maxa volymen ställer jag mottagarfatet lite på sniskan (hittar inget bättre ord för hur fatet står :)) med gasutgången som lägst av kopplingarna. Sen fyller jag via ölutgången tills det kommer öl i gasutgången, (denna öl kommer bara till flaskan i fyllaren så det är inget problem). Då vet jag att fatet är fullt och gasutgångens rör kommer att vara över vätskeytan när jag sen ställer fatet plant.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Rotsac » måndag 2022-04-11 08:58

Pilsnerkokaren skrev:Nu vet jag inte hur du reglerar gasutsläppet på fatet du fyller till, men jag trycksätter mottagarfatet med något lägre tryck än fatet jag fyller ifrån och reglerar sen flödet med hjälp av min mottrycksfyllare. jag mottrycksfyller fatet alltså på samma sätt som som jag vanligtvis fyller flaskor. Det är främst när det ska torrhumlas som jag fyller mellan fat.

För att inte få för mycket öl men ändå maxa volymen ställer jag mottagarfatet lite på sniskan (hittar inget bättre ord för hur fatet står :)) med gasutgången som lägst av kopplingarna. Sen fyller jag via ölutgången tills det kommer öl i gasutgången, (denna öl kommer bara till flaskan i fyllaren så det är inget problem). Då vet jag att fatet är fullt och gasutgångens rör kommer att vara över vätskeytan när jag sen ställer fatet plant.


Jag har just beställt fatölsutrustning, så jag har ännu ingen erfarenhet av att fylla fat. Syrefritt med CO2-fyllt fat, och CO2-tryck från Soda stream-flaska in i jäskärlet (GF Conical Fermenter), eller gravitationsflöde och Jula plasthinkar som har fått CO2 under jäsningen (som jag tidigare har gjort vid flaskfyllning) är tanken.

-Om det kommer ut öl ur gasingången, geggar det inte senare igen kulkopplingen?

Jag kommer även att använda "Ball Lock Flow control disconnect" som koppling på gassidan.
-Om man låter öl komma ut ur den, är det då någon knepig nålventil som sätter igen"?
Man kan väl i och för sig montera en vanlig kulkoppling under tiden man fyller fatet.

-Är det värt mödan att kapa gasröret, för att få i lite mera öl?
Jag gissar att så ej är fallet, då man riskerat att få ett alltför litet gasutrymme, vilket bör göra att kolsyresättingen senare tar onödigt lång tid.

https://shop.humle.se/utrustning/kopplingar/fatkopplingar/kulkopplingar/ol/rostfri-kulkoppling-med-flodesreglering
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Rotsac » måndag 2022-04-11 09:04

Robert skrev:Jag jäser i en Unitank och kallkraschar i tanken eftersom jag har möjlighet att kyla redan i tanken.

När jag fyller mina fat så är ölen kall och har man lite fuktig luft (jag har faten i en stor diskho när jag fyller dom och sprutar varmt vatten i hon) så kondenseras den varma, fuktiga luften på fatet och man ser var ytan på ölen är på utsidan av fatet. Den stiger i takt med att fatet fylls.

Det är viktigt att ha en backventil på slangen när man fyller på ölen. Jag fyller via "Öl ut" ventilen och får då en fyllning från botten i fatet. Fatet har jag fyllt med CO2 och pyser ut det genom säkerhetsventilen på fatet. Då blir det syrefri fyllning.

Robert


-Varför "är det viktigt att ha en backventil på slangen när man fyller på ölen"?

-Menar du att det kan bli baksug upp i jäskärlet annars, om man fyller via gravitationstryck, och ej använder CO2?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Rotsac » måndag 2022-04-11 09:07

Robert skrev:Jag jäser i en Unitank och kallkraschar i tanken eftersom jag har möjlighet att kyla redan i tanken.

När jag fyller mina fat så är ölen kall och har man lite fuktig luft (jag har faten i en stor diskho när jag fyller dom och sprutar varmt vatten i hon) så kondenseras den varma, fuktiga luften på fatet och man ser var ytan på ölen är på utsidan av fatet. Den stiger i takt med att fatet fylls.

Det är viktigt att ha en backventil på slangen när man fyller på ölen. Jag fyller via "Öl ut" ventilen och får då en fyllning från botten i fatet. Fatet har jag fyllt med CO2 och pyser ut det genom säkerhetsventilen på fatet. Då blir det syrefri fyllning.

Robert


-Står säkerhetsventilen öppen hela tiden under fyllningen?
I så fall lär det ju komma in syre, som kanske inte till 100% trycks ut, så att man efter fyllning av fatet behöver slösa CO2 på att ett flertal gånger "blåsa ur" gasutrymmet i fatet?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Rotsac » måndag 2022-04-11 09:13

Rotsac skrev:Jag kommer snart att börja använda Corneliusfat, och så syrefritt som möjligt överföra öl från en Grainfather Conical Fermenter.

"Standardrecepten" är ju oftast på 20 Liter. Corneliusfaten rymmer 19 Liter, och med marginal fpör att inte få öl upp i gasintaget, samt att ha en yta som gör kolsyresättning hyfsat snabb, så kan man väl räkna med 18 Liter i ett sådant fat.

En avkapning av "stigarröret" (även om gasen inte stiger, den går ned...) kan väl tillåta någon extra Liter.
En backventil, som gör att öl inte letar sig upp till regulatorn är nog bra. Men hur vet man att den har skyddat från detta?
Det kan väl bli en obehaglig överraskning, när man senare ansluter gasslangen...?
Jag har sett någon pryl, som ska visa överfyllning, men förstod inte riktigt hur den fungerade, och hittar den nu inte...

Hur vet man vid syrefri överföring hur mycket öl man har överfört till fatet?

-En specialvåg för ändamålet har jag sett någonstans, men den var dyr. Och med fyra fat blir det inte billigare, om man kontinuerligt vill använda en sådan för att hålla koll på kvarvarande mängd öl.

-En enkel anordning i form av en magnet och en metallkula såg jag för länge sedan, men kan nu ej hitta den.
Magneten vandrade uppåt via ett flöte, och drog utvändigt med sig kulan, som visade vätskenivån.
Man hade då lämpligen tidigare mätt upp olika vätskemänger med vatten, och utvändigt märkt upp fatet med vissa av dem.

Hur löser ni problemet med att fylla ett Corneliusfat till exakt önskad mängd?


Jag har hittat anordningen med magnet och kula:

https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/ball-and-keg/ball-and-keg-nivamatare

https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/ball-and-keg/ball-and-keg-tillaggspaket
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav aletorp » måndag 2022-04-11 10:28

Jag tycker nog fortfarande att den enklaste lösningen är att ställa fatet på en badrumsvåg under fyllningen. Detta har fungerat problemfritt för mig. För mina 19l fat fyller jag vanligtvis till 22 kg, 22,4 kg med ett kort gasrör och 21,7 kg med flottör.

Skall det bli rätt på millimetern så måste man ta hänsyn till FG och temperatur, men då är det enklare att använda en liten säkerhetsmarginal.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2022-04-11 13:03

Rotsac skrev:-Om det kommer ut öl ur gasingången, geggar det inte senare igen kulkopplingen?


Det geggar nog inte ner mer än vad det gör i ölkopplingen, men för att säkerställa att det inte finns något obehörigt inuti kopplingarna brukar jag dela och diska dom då och då.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Robert » måndag 2022-04-11 15:20

Rotsac skrev:
-Varför "är det viktigt att ha en backventil på slangen när man fyller på ölen"?

-Menar du att det kan bli baksug upp i jäskärlet annars, om man fyller via gravitationstryck, och ej använder CO2?


Har jag fatet fyllt med högre tryck än i jästanken går det baklänges och trycker från fat till tank. Vet inte om det gör något men tycker att det är säkrast att det inte göra det.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Robert » måndag 2022-04-11 15:22

Rotsac skrev:-Står säkerhetsventilen öppen hela tiden under fyllningen?
I så fall lär det ju komma in syre, som kanske inte till 100% trycks ut, så att man efter fyllning av fatet behöver slösa CO2 på att ett flertal gånger "blåsa ur" gasutrymmet i fatet?


Nej, jag pyser ut trycket några gånger under fyllningen. Då har jag CO2 kvar i fatet under fyllningen och riskerar inte att få i något syre.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Djonk » tisdag 2022-04-12 11:43

Rotsac skrev:Jag kommer även att använda "Ball Lock Flow control disconnect" som koppling på gassidan.
-Om man låter öl komma ut ur den, är det då någon knepig nålventil som sätter igen"?


Den är ju gjord för att ha öl igenom så kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Däremot vill man ju helst rengöra allt man har använt efteråt av hygieniska skäl.

Jag kör också med en vanlig våg när jag fyller.. men brukar ändå lämna ganska mycket utrymme för att ha plats för t.ex. fathumling.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Att ej överfylla ett Corneliusfat

Inläggav Brewhog » tisdag 2022-04-12 20:00

Intressant tråd. Jag har inte börjat skydda ölet mot syre vid fyllning men gör alltid purge med co2 precis efter fyllning. Då är det inte lika viktigt med våg eftersom jag ser nivån.

Men är det verkligen fysikaliskt sant att mindre headspace med samma yta mot vätskan gör överföringen mindre effektiv? Jag har faktiskt alltid börjat doppa gasröret med öl, givetvis inte mycket för då går inte locket att få på, och det har inte gjort någon skillnad varken i tiden det tar eller att få det rätt inställt.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron