Hjälp med plattvärmeväxlare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav Jida » tisdag 2022-02-01 11:11

Tjena!
Hoppas folket i detta forum kan ge mig lite råd inför kommande bygga av ett HERMS system.
Jag har alltid gått i tankarna och även köpt en plattvärmeväxlare men börjar snegla på en motströmskylare istället.
Finns det någon större risk när man ska kyla vörten att kanalerna i plattvärmeväxlaren sätter igen? Tanken är ju att gå direkt
Från kokkärlet till jäshinken/jäskärl.
Jida
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2018-08-30 06:48

Re: Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav SGP » tisdag 2022-02-01 11:47

Bra fråga! Jag är själv lite nyfiken på detta. Det ingår ju en motströmskylare till min Grainfather men jag tycker inte den är supereffektiv. Möjligen har det att göra med att den är ganska flitigt använd vid det här laget. Jag har sneglat lite på plattvärmeväxlare men jag är rädd att humlerester ska sätta igen den.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav Robert » tisdag 2022-02-01 15:34

Hej!

Jag köpte nyss en plattvärmeväxlare med 36 plattor. Jag har visserligen inte gjort så många bryggningar och kylt med pvv ännu men jag är mycket nöjd med funktionen. Kylde med kylspiral tidigare och sparar mycket tid med pvv.
Jag har inte haft några problem med att den skulle bli täppt. Nu använder jag både hoppspider och humlekokpåse (när jag har kottar) till humlen och bazooka filter på tappkranen från bryggverket, så det brukar inte komma med allt för stora partiklar när jag pumpar över från bryggverk till jästank.

Framför allt spar jag massor av vatten vid kylningen. Bra när man har egen brunn torra somrar! :)

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav Lindh » onsdag 2022-02-02 07:36

Ja det finns en risk att en hembryggarplattvärmeväxlare sätter igen jämfört med stora bryggeriers där humlepelletspartiklar kan flöda fritt igenom.
I mina tester är min plattvärmeväxlare (Blichmann Therminator) uppskattningsvis dubbelt så effektiv mot de två motströmskylare jag har/haft (Grainfathers och Brewtools).
Med PVV kanjag gå direkt från kokande till 13°C under gynnsamma förhållanden och bibehållet flöde. Med skapligt flöde på motströmskylarna är siffran motsvarande 20°C vilket är enorm skillnad om ni försökt kyla ner en batch med kylspiral till 13°C någongång.
Kokar man större satser är PVV enda alternativet vilket är anledningen till att det inte finns enorma motströmskylare men på hembryggarskala så funkar fortfarande kylspiral och motströmskylare tillräckligt bra.

Jag tycker att det är en avvägning mellan prestanda och smidighet. Det som förloras i effektivitet på antingen motströmskylare eller kylspiral vinns tillbaka när det är dags att diska och där är kylspiralen drottning och kylmantel kung (eftersom det är noll disk på den).

Detta test gjorde jag tyvärr innan jag fick en motströmskylare så det har jag inga data på men i mina tester av motströmskylare så var kylningen direkt dålig i jämförelse med plattvärmeväxlaren men jag skulle uppskatta de som snäppet efter denna enorma kylspiral jag hade och bättre än de kylspiralen som finns tillgängliga på marknaden idag: https://www.lindhcraftbeer.com/2019/04/ ... kylmantel/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav hizzle » torsdag 2022-02-03 19:09

Jag har ett HERMS och kör med plattvärmeväxlare. För att få det att fungera köpte jag även en hop spider. Jag har också en bazooka på utloppet in BK. Har ej märkt av några flödesproblem.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Hjälp med plattvärmeväxlare

Inläggav Hövdingen » torsdag 2022-03-24 12:08

Jag köpte en motströmskylare just pga rädsla för risken att en pvv skulle sätta igen. Ångrar det. Trots en extern pump (ej bryggverkets) är flödet fruktansvärt lågt. Det tar mindre tid att använda en kylsprial. Om man ska köra på en cfc bör man ha en rejäl pump. Helst riptide eller en på 50 W.

Edit: Dessutom är det svårt att torka en cfc. Det är alltid lite vatten kvar i spiralen som ligger och rostar tills nästa användning.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron