Bryggeribygge - projektlogg

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bryggeribygge - projektlogg

Inläggav hizzle » söndag 2022-01-30 17:52

Jag tänkte hålla lite projektlogg här över inflytten av bryggeriet. Jag har hittills bryggt på altan men har tröttnat på att behöva ställa in och ut bryggeriet, allt forslande av vatten och bärande av jästunnor. Nu ställs bryggeriet upp permanent i ett rum i källaren som först måste renoveras. Bryggeriet står förhoppningsvis helt klart till sen höst men jag hoppas kunna brygga i utrymmet innan dess. Här kommer lite bilder på förutsättningarna.

IMG_4760.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4764.jpeg
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Bryggeribygge - projektlogg

Inläggav hizzle » söndag 2022-01-30 18:27

Som ni ser på bilderna så finns både avlopp, vatten, en ventil (hur ventilationen ska lösas diskuteras i en annan tråd) och fönster. På motsatt vägg finns det även skorsten. Rester av gamla rör för brännolja finns också. Det som ska göras innan jag kan börja med inredningen är att bila upp en del av golvet och flytta avloppet och sedan ska golv, väggar och tak snyggas till. Jag vet inte än ifall jag ska regla upp med plåtreglar och sätta upp gips framför befintliga väggar eller ifall jag ska ge mig på och försöka putsa dem. Sedan ska jag flytta in mitt HERMS-bryggeri, sätta in diskbänk och arbetsbänk och så ska ölkylen flyttas in. Jag har som mål att kunna gå ner en söndagmorgon till redan rengjort bryggeri dricka kaffe och köra igång.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Bryggeribygge - projektlogg

Inläggav HakanO » måndag 2022-01-31 21:12

Spännande projekt.

Som det ser ut på bilderna så ser det ut som att det har varit lite fuktskador, jag skulle skrapa bort allt lös puts och försöka få bort all färg på ytterväggen, ser ut som någon plastfärg, sen putsa upp det med lämplig puts, och måla med silikatfärg alt billiga kakelplattor, båda sätten gör att väggen kan andas bättre även plattor på golvet så det blir lätt att rengöra.

Sent from my LE2113 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Bryggeribygge - projektlogg

Inläggav hizzle » torsdag 2022-02-03 19:01

Det är nog lyckligtvis inga fuktskador utan tidigare ägare har putsat runt "permanent" inredning. Det har ju stått både oljetank och panna på sina platser en gång i tiden. Där golvet är omålat stod det några garderober som man målat runt. Det tråkiga med utrymmet är att det är svårt att nollställa eftersom man satt vattenrör och element utanpå både putsade och gipsade väggar. Ytterväggen är gips på träregel med isolering emellan (inte vidare bra i källare).Det är tyvärr ett tag innan jag kan ta tag i väggarna eftersom delar av golvet ska bilas upp innan dess. Så jag har lite tid att fundera på hur jag ska ge mig på det. Jag ser tyvärr inte framför mig hur jag ska bära mig åt att snygga till väggarna. Kakel i bryggeridelen skulle förstås vara trevligt.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Bryggeribygge - projektlogg

Inläggav hizzle » tisdag 2022-07-19 23:16

En liten uppdatering. Det går framåt men uppmärksamheten ligger på andra saker just nu. Här kommer en bild på nya avloppet för bryggeriet och en "uppgraderad" bryggeriplatform.
IMG_4936.jpeg
nytt avlopp

IMG_5560.jpeg
bryggeriplatform
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster