Ang Ss Brewtechs Unitank

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav Jida » söndag 2021-09-12 21:50

Tjena!!! Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fråga. Jag och min bryggarkollega är i fasen att dra igång ett företag och sneglar på en Ss Brewtechs Unitank 159liter från humle.se. Finns det någon som har arbetat med ett sådant kärl??? Vi kör idag jäsning i kylskåp med extern termostat och en quickcarb för kolsyrning. Min undran är om ett sådant kärl skulle ersätta alla moment så man slipper tappa om och slippa Cornelius faten? Kör man kolsyra i kärlet efter kallcrashen och tappar man ölen på flaska direkt från fatet när man erhållit rätt kolsyre nivå på ölen??? Tacksam för svar
Jida
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2018-08-30 06:48

Re: Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav Karl R » måndag 2021-09-13 08:24

lite oklart vad en sån unitank gör, men det du frågar efter är egentligen en spundingventil?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav Robert » måndag 2021-09-13 10:26

Jag använder Ss Brewtechs Unitank, 53 liters modellen.

Jag jäser med öppen Blow off i ca 4-5 dagar beroende på vilken öl jag brygger och vid vilken temperatur jag jäser i (brukar använda US05 eller S04 som jäst). Sedan stänger jag kranen till Blow Off och låter trycket byggas upp i tanken. Tyvärr har jag ingen Spundingventil, så jag måste hålla koll på trycket själv. Det sitter en säkerhetsventil på tanken så det blir inte för högt tryck.

När ölet har har jäst färdigt brukar jag tömma ut jästen och så kör jag i gång kylningen. Jag brukar skaka tanken ett par gånger under kylningen och tappa ut mer jäst. Ett problem jag har upptäckt är att det fastnar lite jäst på kylspiralen som kan komma med när jag tömmer tanken. Nu klarar min hemmabyggda kylare bara av att få ner temperaturen till ca 2°C. Ska modifiera det något så jag kan komma ner något mer i temperatur vid kallkrasch.

När kylningen har kommit igång så sjunker det uppbyggda trycket i tanken då kolsyran går in i ölet. Jag brukar fylla på med lite kolsyra tills jag har den kolsyrenivå jag vill ha.

Nu fyller jag inte direkt på flaska utan tappar det i fat men i princip skulle det gå att flaska direkt från tanken när ölet har klarnat helt.

Jag är mycket nöjd med min Unitank!

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav Djonk » måndag 2021-09-13 16:18

diffusionssten.jpg

Det är där diffusionsstenen sitter som man kan kolsyresätta snabbare genom va?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav HakanO » måndag 2021-09-13 17:04

Lånar tråden lite för en fråga.

När man tömmer ut jästen i botten, hur gör man då med tanke på övertrycket i tanken, kan se mig framför att jag kommer med en liten hink och allt sprutar ut och första prio är att rengöra väggar och tak.

Har sneglat på någon sådan lösning om en 50-60 kärl får plats i ett kylskåp, har ingen kylare för något annat (ännu en ytterligare måste ha pryl).
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Ang Ss Brewtechs Unitank

Inläggav Robert » måndag 2021-09-13 21:38

@Djonk. Helt rätt!

@HakanO. Jag monterar en QD TC 1,5" som jag använder när jag diskar tanken. https://shop.humle.se/utrustning/kopplingar/tc/15/tc-15-qd-hane

Jag öppnar kranen försiktigt och låter jästen ringla ut i en bytta. Man får inte öppna kranen för mycket. Då "blåser" man ett "hål" i jästkakan och får inte med så mycket jäst ut. Detta upprepar jag några gånger.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron