Rengöring slangar och fatkopplingar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav SGP » onsdag 2022-05-11 13:50

Brewhog skrev:
SGP skrev:
Jo men om folk skulle ha stora bekymmer med att ens kopplingar vittrar sönder för att man använder PBW så skulle de ju sluta använda PBW och marknaden öppna sig för en produkt som inte vittrar sönder kopplingarna. Alternativt att man slutar använda dessa kopplingar och går över till kopplingar som tål PBW.


Ett rätt onödigt trådlyft men jag såg att diskussionen hade blivit lång åt olika håll så jag lägger in en kommentar till när jag checkade in.

Jag skulle nog inte vilja vänta tills saker vittrar sönder innan jag funderar på lämpligheten men alla bryr sig olika. Dessutom är det ju det det gör utan att folk vet varför. Jag läste en kul men gammal tråd om JG för ett tag sedan viewtopic.php?f=6&t=14089 där man undrar varför JG spricker och går sönder hela tiden. Aldrig hänt mig. Plasten i dem (POM) är superstark och går inte sönder i första taget. Man pratar lite löst om PBW och Saniclean och för mig är det ganska uppenbart att det är det som är problemet i detta fall. Här verkar det även som om packningen blir alldeles klistrig av Starsan.

Nåja, jag avslutar med en invit till hate storm här men jag tycker att PBW är en ganska poänglös produkt. Köp oparfymerat maskindiskmedel på pulver så gör det samma jobb. Fler kompenenter ingår dock som man kanske inte har nytta av men priset är lägre och jag tycker resultatet har blivit liknande. Den enda anledningen till att jag har det kvar är för att jag köpt en gång och använder så lite åt gången. Jag har det bara till fatventilerna.


Jo men vad jag menar om det blir en trend över tid att JG alltid går sönder för folk som använder PBW så skulle folk lägga ihop 2 och 2 och upphöra att använda PBW och börja använda något annat. Det skulle i sin tur skulle få Five Star Chemicals att försöka utveckla ett medel som inte har den oönskade effekten. PBW är ju specifikt avsett för bryggeribranchen, inklusive hembryggare och JG är väldigt vanligt i den gruppen så rimligen borde ju kopplingen mellan paj JG och PBW vara ganska tydlig vid det här laget.

Den där tråden säger inte så mycket. Några har haft problem med JG andra har inte det. Jag hör till den senare kategorin.

PBW liknar maskindiskmedel ja men det är inte samma sak. Jag föredrar att använda medel som är avsedda för ändamålet men maskindiskmedel fungerar säkert det också. Jag har för tillfället en stor burk PBW hemma som kommer att räcka länge så jag lär inte byta på ett tag i alla fall.

Om det är de aktiva ämnena i PBW som förstör JG så finns det ju en risk för att detsamma gäller maskindiskmedel då de delvis innehåller samma ämnen.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » onsdag 2022-05-11 14:29

Jag har kört med maskindiskmedel och bleksalt ganska länge. Verkar rengöra minst lika bra, men det är lite irriterande att skölja ur eftersom det blir ganska mycket oupplösta kristaller kvar i botten.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron