Kylmantel

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kylmantel

Inläggav Cobrac » söndag 2021-07-04 19:14

Hej,

Jag har snickrat ihop en kylmantel och kopplat den till en lite frysbox med propylenglykol som jag cirkulerar genom slingan och det fungerar. MEN den är inte särskilt effektiv då kontaktytan blir relativt liten samt att slangen i är armerad PVC och detta gör den ganska energitrög. Alltså det tar eoner av tid att kyla hela jäskärlet som är på 95lit varav 80lit är dryck. Den kanske sänker sig kanske någon grad per dygn. Anledningen till att jag inte kör ner en kylspiral genom locket och ner i drickat är att jag någongång då och då använder en hålborrad silbehållare där jag kan lägga frukt eller annat som jag vill smaksätta med. Då finns ingen plats för kylspiral inuti. Spiralen har även baksidan att det lägger sig jäst på den som kommer med när jag flyttar ölet eller mjöden till flaska eller sekundären. Och en liten halvt otrevlig effekt kan ju vara vid ett eventuellt läckage kan glykolen komma ner i brygden. Finns det någon som kan ge vet om någon produkt eller tillverkningstips för att kunna ordna någonting som fungerar bra med att cirkulera glykol i? Bild
Bild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Kylmantel

Inläggav TobiasW » söndag 2021-07-04 20:23

Om du har möjlighet att ta av isoleringen på röret och sedan linda spiralen på utsidan jäskärlet innanför dess isolering.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Kylmantel

Inläggav Cobrac » söndag 2021-07-04 20:38

Ja, jag har tänkt något liknande, men jag har 10m parallellveckad metallslang som jag kan ersätta befintlig slang med. Metall leder betydligt bättre men frågan är om jag behöver öka kontaktytan också? Det är trots allt fortfarande en slang även om den är av metall. En sån här är det:

https://teddington.se/produkter/rorutru ... bel-slang/
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Kylmantel

Inläggav Cobrac » söndag 2021-07-04 20:39

Här även kikat på den här men inte lyckats hitta någon återförsäljare i Europa. Frakten är inget man skämtar bort…

http://www.gotta-brew.com/products/cool ... acket.html
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Kylmantel

Inläggav Rotsac » lördag 2021-08-07 13:19

Cobrac skrev:Ja, jag har tänkt något liknande, men jag har 10m parallellveckad metallslang som jag kan ersätta befintlig slang med. Metall leder betydligt bättre men frågan är om jag behöver öka kontaktytan också? Det är trots allt fortfarande en slang även om den är av metall. En sån här är det:

https://teddington.se/produkter/rorutru ... bel-slang/


Betydligt större kontaktyta, och mindre "tröghet" behövs nog.
20 Meter kopparrörr, lindat " runt kärlet som en spiral", kanske?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron