Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Inläggav hizzle » söndag 2021-06-27 20:50

Jag har planer på att flytta in bryggeriet för att komma närmre avlopp och vatten och fick nyligen nys på att använda en ångkondensator på BK för att slippa köksfläkt, men med lock på BK så behövs ju inte 2000W för att hålla 20-25 liter rullande. Jag har förstått att Blichmann Power Controller använder PWM för att justera effekten med av-på cykel på en sekund (tror att jag läste det någonstans). Jag är bekant med PWM när det kommer till svagström och motorstyrning och har tänkt tanken även för att styra effekten på mina element. Jag har en likande lösning i min hemmaknåpade PID för HLT (men har satt en begränsning på ett gäng sekunder för hur snabbt den får slå av och på). Nu till frågan. Kan det vara så enkelt att använda ett solid-state-relä halvsekund på, halvsekund av för att justera ner elementen från 2000W till 1000W? Vad är en rimlig längd på "duty cycle" för att få god funktion och så att "inget ska må dåligt"? Finns det några fallgropar? Har t.ex. Blichmanns kontroller ytterligare elektronik som ger bättre resultat eller är det i sak bara ett solid state relä?
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Inläggav assistredo » tisdag 2021-06-29 03:46

För att styra ett SSR behöver du väl "ytterligare elektronik". "Duty cycle" är ju en procentuell andel "på" av en förinställd fast PERIOD i exempelvis en PID-regulator med PWM . Perioden kan ju variera från tusendelar av upp till flera sekunder. En PID-regulator som använder PWM och där man kan ställa in en "duty cycle" är ju sådan "ytterligare elektronik". Jag utgår ifrån att du bara är ute efter att reglera effekten.

Själv har till kokkärlet (3 300W) använt en EZ-boil från Auber Instruments. Den styr ett SSR för växelström och man ställer in effekten i procent med en ratt. Det kan man göra steglöst fram och tillbaka under hela koket så det blir lagom. Den använder inte PWM utan något som de kallar "burst fire mode" men som ger i praktiken samma resultat. Nu har jag byggt om bryggverket och bytt till en mer avancerad version av EZ-boil med möjlighet till stegmäskning så den här första har blivit liggande.

Auber har flera varianter av utrustning för effektkontroll.

https://www.auberins.com/index.php?main ... cts_id=444
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Inläggav hizzle » torsdag 2021-07-01 08:56

Absolut behövs mer elektronik på lågspänningsdelen. Jag tänker mig en pot och en Arduino för att styra hur stor andel av sekunden som elementet är på. Det jag är osäker på är högspänningsdelen och om det räcker med att se det som en strömbrytare som man slår av/på två gånger i sekunden. Blir det störningar på elnätet, säkringar som blir sura, radioamatörer som knackar på dörren? Ska kolla upp EZ-boil och burst fire mode. Med så pass lång period jag pratar om för PWM låter det som att burst fire mode är ett bättre namn.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Inläggav hizzle » torsdag 2021-07-01 09:04

Utmärkt länk.

The firing signal is a series of short pulses distributed over one hundred AC line cycles. The duration of each pulse equals to one AC line cycle (16.67 milliseconds for 60Hz or 20 milliseconds for 50 Hz, automatically detected by the regulator)


Det var något sådant där jag var rädd för att det behövdes. Jag läser det som att enheten släpper igenom lika många AC cycler som du har valt i procent och har någon krets som upptäcker dessa cycler. Så min version med bara av/på vid godtycklig tidpunkt lämpar sig kanske inte så bra för korta perioder. Och drar man ut perioderna till en längd av ett gäng sekunder känns det som att koket inte blir speciellt jämnt.

Tack
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Pulsbreddsmodulering för värmeelement

Inläggav assistredo » fredag 2021-07-02 14:06

Såvitt jag förstår ger inte ett "vanligt" SSR för växelström några särskilda störningar. Mitt användande av den här digitala effektregulatorn har inte givit upphov till arga grannars eller eventuella radioamatörers kontakter med störningsjouren :) (jag bor i lägenhet). Den stora fördelen med den här är att den har en ratt där man steglöst under koket kan ställa in lagom effekt genom enbart "okulär besiktning". Med ex. en PID-regulator kan man ju bara programmera in en bestämd dutycycle med att trycka på på knappar. Rätt så fippligt om man behöver ändra under koket.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster

cron