Frågetecken kring Plaato airlock

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav jonasg » tisdag 2021-06-15 10:36

Jag köpte https://plaato.io/products/plaato-airlock.

Tänkte att det kan vara roligt att få se SG/alkoholhalt under jäsningens gång och som ni ser på produktsidan så står det tydligt att den mäter allting.

Nu har jag fått hem den och började läsa manualen. Där står det att den estimerar allting baserat på att dina manuella inmatningar (batchstorlek, OG) i kombination med mängden bubblor (optisk läsning) och temperatur (som den själv ska läsa av). Manual: https://intercom.help/plaato/en/article ... to-airlock

Så imho var det lite falsk marknadsföring.

Jag kollade dessutom hemsidan lite nogare och betygen och antal recensioner verkar vara fabricerade (de leder ingenstans när man klickar på dem, och det går inte att skriva omdömen någonstans).
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav Olof Fager » fredag 2021-06-18 12:18

Enligt hemsidan mäter den mängden CO2 som bildats och utifrån det uppskattar den SG. Det står alltså något helt annat i manualen? Skumt. Jag tyckte spontant det där lät väldigt spännande och (eftersom jag brygger mycket lager där man behöver ha koll på SG under jäsningens gång) användbart då man slipper ta massa prover.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav Djonk » fredag 2021-06-18 13:26

Ja, har tyckt från början att den tekniska lösningen verkar suspekt. Inte ens de enheter som försöker mäta densitet som Tilt/iSpindel verkar vara helt tillförlitliga, men i alla fall mycket närmare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav SGP » fredag 2021-06-18 14:44

Min tilt uppför sig lite märkligt. När jag kalibrerade den mot min glashydrometer i sockerlösning så visade tilten samma värde om hydrometern (är fortfarande på första batteriet så det var fabriksinställningen). När jag däremot lägger den i vört så visar den konstant 3 Öchsle mindre än glashydrometern, både i början och i slutet av jäsningen.

Inte för att det spelar så stor roll iofs. Den främsta fördelen med tilten är att man kan följa hur jäsningen går
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav peterg » lördag 2021-06-19 10:07

Jag har använt tilt i mer än ett år nu och tycker att den ger bra hjälp vid fermenteringen även om den inte är så noggrann. Att man även får temperaturen på vörten är bra hjälp.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav jonasg » måndag 2021-06-21 08:43

Olof Fager skrev:Enligt hemsidan mäter den mängden CO2 som bildats och utifrån det uppskattar den SG. Det står alltså något helt annat i manualen? Skumt. Jag tyckte spontant det där lät väldigt spännande och (eftersom jag brygger mycket lager där man behöver ha koll på SG under jäsningens gång) användbart då man slipper ta massa prover.


jo precis. den läser av mängden bubblor, så jag antar en optisk läsare. Jag tänkte koppla på den på nästa bryggning och jämföra med manuella avläsningar så kan jag återkoppla sedan.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-06-21 11:49

Gör gärna det! Jag har inte så mycket bubblor alls i röret när jag brygger lager (pga låg temp och mycket kolsyra löst i ölen), så hade ju spontant varit bättre med en sensor som mäter CO2 direkt istället. Men sålänge det bara är någotsånär så är det ju ok tänker jag.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav jonasg » söndag 2021-07-04 21:37

Jag tänkte koppla in den idag. Men den har inget batteri, och jag är inte sugen på att ha två till strömsladdar (visserligen USB-sladdar, men ändå) in i min jäsningskyl.

Jag hade tagit för givet att den hade batteri, så var iväg idag och köpte en till router för att nätverket ska nå ner i garaget (eftersom airlocken kräver konstant internetuppkoppling). Aja. har iaf internet i garaget nu :)

Så om någon vill köpa plaato airlock billigt så har jag två stycken hemma.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Frågetecken kring Plaato airlock

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-07-05 12:22

Jag hade kunnat slänga ut lite pengar bara för att testa den och jämföra med manuella mätningar. Bor i Anderslöv, en bit söder om Malmö (eller den är säkert lätt att skicka oavsett var du eller jag bor).
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 74 gäster