Jäskärlsråd

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jäskärlsråd

Inläggav wewen » torsdag 2021-05-20 18:15

Hej jag har 2 st Grainfather Conical Fermenter. Tycker dessa är trevliga då de både håller värmen och kyler med vatten (har kittet med vattenpump). Men jag undrar lite vad som är nästa steg.. hade gärna velat haft ett 60l-kärl med ungefär samma funktioner men jag har svårt att hitta något passande. Är Ss Brewtech nästa steg om man vill ha rostfritt och temperaturkontroll?
wewen
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2021-05-20 18:01

Re: Jäskärlsråd

Inläggav Rotsac » torsdag 2021-05-20 22:53

wewen skrev:Hej jag har 2 st Grainfather Conical Fermenter. Tycker dessa är trevliga då de både håller värmen och kyler med vatten (har kittet med vattenpump). Men jag undrar lite vad som är nästa steg.. hade gärna velat haft ett 60l-kärl med ungefär samma funktioner men jag har svårt att hitta något passande. Är Ss Brewtech nästa steg om man vill ha rostfritt och temperaturkontroll?


Enligt mig är det självklara valet för dig att köpa en "Grainfather glycol chiller".

Hur kyler du under sommartid dina två jäskärl, när jästens aktivitet i respektive kärl ökar med kanske tre grader...?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Jäskärlsråd

Inläggav wewen » lördag 2021-05-22 20:53

Har funderat i dessa termer. Kändes mest omständigt att säg ha 4 jäskärl och en kylare kontra ha något större. Hitills har jag löst problemet genom att dra vattenkylningen till en partycooler som har en hink i sig.
wewen
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2021-05-20 18:01


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster