Sprängning kolsyreflaska

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Sprängning kolsyreflaska

Inläggav reta » måndag 2021-05-03 22:10

Hej! Har alltid haft lite fobi för att kolsyreflaska av någon anledning skulle sprängas (vill väl minnas att man läst att det kan hända) när jag byter ut denna. Jag använder sodastreamflaska med trapetsadapter och gjort det ett par gånger men varje gång känns det lika jobbigt.

Någon som kan förklara hur och varför det skulle kunna ske? Hur illa kan det gå? Hur resonerar ni?

Har läst att man skulle kunna sätta in ny flaska under vatten för att minska explosion om olycka väl skulle inträffa, vad tror ni om det?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav SGP » tisdag 2021-05-04 10:16

Det skulle väl vara om det var nåt fabrikationsfel på den, det är nog högst ovanligt. Det är hyfsat tjock gods i dem ändå.

Det värsta med trapetsadaptern tycker jag är att det är så svårt att få det tätt. När man skruvar i flaskan så börjar det pysa med högt tryck långt före man fått på flaskan helt och sen blir det inte alltid helt tätt så man måste öppna igen och göra om det. När man väl fått den på plats har halva flaskan pyst ut.

Jag har sett adaptrar som har en liten skruv för att slå på gasen. Då kan man skruva fast flaskan först utan risk och sedan försiktigt släppa på gasen. Det vore en mycket bättre lösning men jag har inte sett såna med rätt gängor och ingen verkar sälja dem i Sverige i alla fall.

Jag vet inte hur man skulle sätta in flaskan under vatten, då borde man ju få in vatten i gasledningen och i regulatorn vilket den förmodligen inte gillar.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-05-04 12:10

Vad skönt att det inte bara är jag som har problemet med att de pyser kraftigt med trapetzadaptern. Jag trodde det var min risiga kinaregulator från beerquip som var problemet. I övrigt rekommenderar jag inte att handla därifrån. Har haft mycket problem med lekage från kopplingar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Djonk » onsdag 2021-05-05 02:12

Hövdingen skrev:Jag trodde det var min risiga kinaregulator från beerquip som var problemet.


Har bra erfarenheter av min, mindre pys än med adapter och det är istället den stora från Oxyturbo som har fallerat för mig.

Håller alltid flaskan upp och ner och vrider på sista biten snabbt och bestämt.

Jag tror att det är som SGP är inne på, det ska nog vara något fel på flaskan eller att den är bra gammal. Kanske är det en riskfaktor om det släpps ut en massa gas.. Om det är något som smäller borde det vara botten som flyger av - bra att hålla den iväg från kroppen?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav SGP » onsdag 2021-05-05 07:45

När jag googlar lite på saken visar det sig att de olyckor som har hänt med SodaStream, Wassermaxx och liknande har inte rört själva koldioxidpatronen utan flaskan som man vill kolsyra. Antingen har folk hållit inne knappen för länge eller så har den fastnat och så har dryckesflaskan exploderat. Den delen av sodastream-systemen använder vi ju inte som hembryggare.

Jag hittar en liten notis om att en kolsyrepatron skulle ha exploderat på Island men det var inte så mycket information där. Man får nog se det som ytterst ovanligt.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Sprängning kolsyreflaska

Inläggav vips » onsdag 2021-05-05 09:33

Plastflaskorna kan bli spröda med åldern, speciellt om man maskindiskar dem, finns bäst före-datum på de jag har hemma.

Kikade i säkerhetsdatabladet och gasflaskorna har en inbyggd försvagning för att inte kunna bli splitterbomber:

”Contains gas under pressure; may explode when heated. The cylinder valve however contains a bursting disc designed to safely release the contents of the cylinder to atmosphere before the test pressure is reached, thus protecting the cylinder.”

https://www.clasohlson.com/medias/sys_m ... 955358.pdf

Kan tillägga att även jag saknar en trapetzadapter med kran på, känns ju logiskt att öppna efter att flaskan monterats.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav skyking » onsdag 2021-05-05 16:02

Djonk skrev:
Hövdingen skrev:Jag trodde det var min risiga kinaregulator från beerquip som var problemet.


Har bra erfarenheter av min, mindre pys än med adapter och det är istället den stora från Oxyturbo som har fallerat för mig.

Håller alltid flaskan upp och ner och vrider på sista biten snabbt och bestämt.

Jag tror att det är som SGP är inne på, det ska nog vara något fel på flaskan eller att den är bra gammal. Kanske är det en riskfaktor om det släpps ut en massa gas.. Om det är något som smäller borde det vara botten som flyger av - bra att hålla den iväg från kroppen?


Jag ser inte riktigt varför botten skulle flyga av, varför skulle man vilja det?

Om något går sönder torde det vara i dess svagaste punkt och om man inte avsiktligt konstruerat en svagaste punkt så är den svagaste punkten troligen där patronen är som smalast, dvs halsen. Har man skapat en avsiktligt svagaste punkt så borde man ju gjort det så att öppningen blir så liten som möjligt för att skapa mindre krafter. Skulle man konstruerat så att botten flyger så kommer det bli en kraft på 10kN (ett ton för de som inte kommer ihåg fysiken), det är inte något roligt oavsett hur man håller flaskan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav HakanO » onsdag 2021-05-05 22:31

Vid kranen (ventildelen) sitter ett sprängbleck som är den svagaste länken för att minska trycket kontrollerat.

Om själva flaskan skulle sprängas, finns bilder på nätet där dykflaskor har sprängts så är det oftast långsidan som fläks ut.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Djonk » torsdag 2021-05-06 03:03

Visst, men sprängblecket fungerar väl bara om trycket blir för högt för en normalt fungerande flaska? Dvs. inte om godset skulle vara skadat.

Har också sett bilder och filmer på diverse gasflaskor där långsidan fläkts ut så det stämmer säkert. Det där med botten verkar ha varit just plastflaska :oops:

Oavsett kan vi nog vara glada och nöjda med att det är väldigt liten risk för explosion. Till och med för plastflaskor.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-05-06 07:32

Under de senaste 30 åren har jag varit en frekvent användare an Sodastream, och är inte det minsta orolig för tuberna.

Inte orolig för flaskorna heller egentligen, men där har jag varit med om en flasksprängning. Riktigt vassa splitter som med stor kraft spreds runt. Ett sådant upp mot viktigare delar i ett ansikte vill man inte vara med om. Men där lärde jag mig att verkligen hålla koll på plastflaskans utgångsdatum. I mitt fall var det överskridet med två år eller så....
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Bönan » fredag 2021-05-07 05:51

jag har en regulator med en ventil man skurvar ner, när man ska slä igång gasen, nackdelarna med dessa är att de kan börja läcka i själva genomgången för axeln som trycker på gasflaskan.
Håller man flaskan upp och ner när man skruvar dit den, då kommer det kolsyra i vätskeform, vilket är ca 80 minusgrader när det kommer ut och förångas i rumstemperatur. När man skruvar dit flaskan, då gör man det snabbt och bestämt.
Däremot finns det olika modeller på flaskornas tätningsyta har jag sett, vissa har en bred kant, och andra är avfasade, så kan där bli tätningsproblem.
Helst av allt hade jag velat ha en stor flaska, men det är än så länge billigare med småflaskorna.
Hade kunnat fylla via jobbet, men har för mig att köldmediekvaliteten av co2, är tillverkad från industrin, genom att rena avgaser m.m. medan den som används vid mat och drycker är gjord från jäsningsprocesser.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Sprängning kolsyreflaska

Inläggav ecmik » fredag 2021-05-07 16:35

SGP skrev:Det värsta med trapetsadaptern tycker jag är att det är så svårt att få det tätt. När man skruvar i flaskan så börjar det pysa med högt tryck långt före man fått på flaskan helt och sen blir det inte alltid helt tätt så man måste öppna igen och göra om det. När man väl fått den på plats har halva flaskan pyst ut.

Jag har sett adaptrar som har en liten skruv för att slå på gasen. Då kan man skruva fast flaskan först utan risk och sedan försiktigt släppa på gasen. Det vore en mycket bättre lösning men jag har inte sett såna med rätt gängor och ingen verkar sälja dem i Sverige i alla fall.


På temat trapetz-adaptrar så har jag äntligen fattat hur man ska göra för att inte få dessa pysande läckande flaskbyten. Den lilla ställskruven i mitten (den som justerar piggen som trycker ner ventilen på flaskan) måste vara inställd så att flaskan PRECIS öppnar sig när man skruvar dit adaptern. Gör så här:

1. Skruva upp ställskruven maximalt och skruva på adaptern, utan regulator, på CO2-flaskan. Det kommer alltså inte flöda något CO2.

2. Skruva ner ställskruven så att det precis börjar flöda CO2 ur tryckflaskan. Det räcker med väldigt lite flöde. Memorera hur mycket du skruvade från ”inget flöde” till ”lite flöde”. Hos mig räcker ett kvarts varv max. Skruva tillbaka ställskruven till ”inget flöde” så att flaskan slutar flöda CO2. Skruva alltså inte mer än tills det precis slutar flöda.

3. Lossa adaptern, skruva ner ställskruven så mycket som behövdes för att få flöde på CO2 (i mitt fall ett kvarts varv).

4. Sätt ihop regulator och Trapetz ordentligt. Skruva sedan på dessa på CO2-flaskan. Det blir bara ett litet pys, men regulatorn trycksätts fint.

5. Man måste göra om denna process om du byter flaska från tex Sodastream till AGA och vice versa. Dom har olika höjd på sina ventiler.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av ecmik söndag 2021-05-09 14:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Sprängning kolsyreflaska

Inläggav ecmik » fredag 2021-05-07 16:48

Angående trycket och sprängrisk så är dessa patroner väldigt säkra. Jag jobbar inom räddningstjänsten och har fyllt och tömt en herrans massa tryckkärl i mina dar. Flaskorna (åtminstone luft) blir bara varma vid påfyllning pga komprimeringen. Annars blir tryckkärl med CO2 och luft istället kalla när man tömmer dom. Det skulle vara vid kraftig uppvärmning risken skulle öka, och då samtidigt som övertrycksventilen av någon anledning inte skulle fungera. Så i vår normalanvändning så är de otroligt säkra (så länge man inte tappar dom i marken och huvudet skadas, men då utgår jag ifrån att det snarare skulle pysa en massa än att det skulle smälla. Största risken är nog istället att den kan sticka iväg som en raket).

Man ska alltid ha för vana att förvara tex gasolflaskor (och andra tryckkärl där innehållet är i vätskefas) upprätt, för vätskan i kärlet riskerar annars att täcka säkerhetsventilen och riskerar att göra att den löser ut inte vid exempelvis brand. Det är otroligt farligt och gör att vi inte ens kan gå i närheten om detta uppdagas innan vi påbörjar en insats vid brand. Det riskerar att smälla helt enkelt.

Kan inte säga exakt hur denna ventil fungerar på en CO2-patron, men jag personligen skulle aldrig förvara den uppochner just av den anledningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav Max Damage » måndag 2021-05-17 16:43

Har haft problem med min oxiturbo då "pyset" har skickat packningen ur läge.
La en halv dag på att få tillbaks den i läge.

Jag sitter och väntar på att den här skall dyka upp med rätt gänga.
https://www.kegland.com.au/kegland-mini ... nator.html
Den har funktionen du söker där man först skruvar på flaskan och sedan skruvar ner piggen.
Dessutom har de tänkt till så man kan hänga hela flaskan på fatet och den verkar rätt solid.
Jag mailade ett tag sedan men då fanns det inte någon plan för när den skulle bli tillgänglig men andra gängor.

Det blir ju alltid lite tippvänligt med sodastreamflaskor.
Ingen som sett någon lösning på fot eller liknande som är lätt att flytta med?
Det är ju oftast när man flyttar runt eller använder den på en annan plats än den brukar vara som olyckan är framme, så de där hållarna man skruvar i väggen når inte riktigt hela vägen...

-F
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Sprängning kolsyreflaska

Inläggav HakanO » måndag 2021-05-17 16:48

Max Damage skrev:Har haft problem med min oxiturbo då "pyset" har skickat packningen ur läge.
La en halv dag på att få tillbaks den i läge.

Jag sitter och väntar på att den här skall dyka upp med rätt gänga.
https://www.kegland.com.au/kegland-mini ... nator.html
Den har funktionen du söker där man först skruvar på flaskan och sedan skruvar ner piggen.
Dessutom har de tänkt till så man kan hänga hela flaskan på fatet och den verkar rätt solid.
Jag mailade ett tag sedan men då fanns det inte någon plan för när den skulle bli tillgänglig men andra gängor.

Det blir ju alltid lite tippvänligt med sodastreamflaskor.
Ingen som sett någon lösning på fot eller liknande som är lätt att flytta med?
Det är ju oftast när man flyttar runt eller använder den på en annan plats än den brukar vara som olyckan är framme, så de där hållarna man skruvar i väggen når inte riktigt hela vägen...

-F
Är detta något du söker?


https://www.olbryggning.se/tillbeh%C3%B ... ram-flaskaBild
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron