Syre i koldioxidpatron

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Syre i koldioxidpatron

Inläggav ecmik » söndag 2021-04-25 18:44

Är det någon som har uppdaterad kunskap hur mycket syre en sån där 0.425 kg koldioxidpatron från livsmedelsbutiken innehåller? Är det någon skillnad på t.ex. AGA eller Sodastreams egna eller kommer innehållet förmodligen från samma källa? Och, kan man vara trygg med att syrehalten alltid är låg nog för att inte påverka även de humligaste av humliga öl?

Det är en liten prisskillnad mellan olika märken, och jag vill utesluta att jag använder en koldioxid med så liten halt syre som möjligt.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Bönan » söndag 2021-04-25 19:40

Är du så orolig, så flaskjäs istället.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav ecmik » söndag 2021-04-25 19:43

Bönan skrev:Är du så orolig, så flaskjäs istället.
Orkar inte ens bemöta. Nån annan vettig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Snow » söndag 2021-04-25 20:58

Jag har alltid tagit för givet att det inte är syre i dem, men det är såklart en mängdfråga.

Om det är skillnad så måste du nog isåfall köpa dem nya från respektive leverantör, dvs flong nya från AGA tex.
Som jag förstått det så fyller ju påfyllar vilka aktörer det nu finns för det.

Misstänker att det är samma aktörer hos många, kanske är det priset du ska gå efter, jag brukar byta på Jula eller Rusta för 30:-.
Man brukar ju säga att man får vad man betalar för.

Gissningsvis så har du bäst kvalle hos AGA, slå dem en bell de är ju en kvalitetsleverantör så det borde gå att få data på detta från dem?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Bönan » söndag 2021-04-25 21:14

ja ingen här lär ju veta hur mycket syre det finns i respektive co2 cylinder, jag tror inte mängderna är stora, och definitivt inte så stora så du förstör öl. Den torraste och syrefriaste koldioxiden finns i den co2 som används till kylanläggningar, för den får inte innehålla varken syre eller fukt, men den är inte livsmedelsklassad, då den tas från industrin. Den co2 som används till livsmedel, tas från jäsningsprocesser som jag förstått det.
Jag menar bara att är du så orolig för syret, så är det väl säkrast att flaskjäsa!
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Snow » söndag 2021-04-25 21:19

Bönan skrev:ja ingen här lär ju veta hur mycket syre det finns i respektive co2 cylinder, jag tror inte mängderna är stora, och definitivt inte så stora så du förstör öl. Den torraste och syrefriaste koldioxiden finns i den co2 som används till kylanläggningar, för den får inte innehålla varken syre eller fukt, men den är inte livsmedelsklassad, då den tas från industrin. Den co2 som används till livsmedel, tas från jäsningsprocesser som jag förstått det.
Jag menar bara att är du så orolig för syret, så är det väl säkrast att flaskjäsa!


Flaskjäsa är ju ingen höjdare tycker jag, men visst att jäsa i fat funkar ju, men det blir ju massa efterarbete. Om jag inte minns fel så är Ecmik lite
aktiv rent kommersiellt oxå, då blir det ännu mer meck med att jäsa fram det om man inte jäser under tryck från start.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Bönan » söndag 2021-04-25 21:30

okej ja då är det nog bara handla av aga/linde direkt om man vill vara säker, är nog lättast att få uppgifter av dom också.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav ecmik » söndag 2021-04-25 22:26

Jag läste det på en LODO-sida för längesen, att koldioxid man köper oundvikligen innehåller en viss ppm syre, även om det är lite. Jag testar lite metoder för att torrhumla mitt spundade, färdigjästa öl så syrefritt jag kan med ett rejält flöde av CO2 ner i jäskärlet under tiden jag häller i humlen (vet att det finns andra sätt, men är inte intresserad av att diskutera dem här just nu). Min tanke var om det är möjligt att billigare CO2-patroner till Sodastream-apparater kan innehålla mer syre av olika orsaker helt enkelt, vilket gör att jag helst inte vill flöda en massa av det rätt ner på ölet i onödan om det finns högre kvalitet på koldioxid nån annanstans.

Jag ska mejla runt lite till de vanligaste företagen och se! Skriv gärna här om det är nån kemist som har lite koll!

Ps. Jag är bara hembryggare, inget kommersiellt med mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2021-04-26 07:56

Air liquide hävdar att deras Aligal (livsmedelsgodkänd co2) är 100% co2.
Gissar att dom har torrt på fötterna för att skriva så.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav SGP » måndag 2021-04-26 08:47

Jag tycker inte det borde finnas med än knappt mätbara nivåer av syre om det finns alls. De fylls ju med flytande koldioxid som sedan kokar när man använder den. Det lär ju inte vara något syre i själva vätskan. När flaskan är full så är det ju bara ett litet utrymme i toppen som innehåller gas och det mesta där är koldioxid. Om det mot förmodan skulle finnas syre där så borde det väl åka ut direkt när man använder den första gången?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav HakanO » måndag 2021-04-26 16:32

Enligt produktblad från Sodastream Nordic så innehåller flaskan 99.5% co2, vad resten är anger dom inte.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Bönan » måndag 2021-04-26 18:48

syret kommer ut först ur co2 flaskan, så vill man, kan man ju pysa 2 sek, så är garanterat all syre ute, då har man bara ren co2 i flarran kvar.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Wassborg » måndag 2021-04-26 19:07

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan del olika märkena när jag tvångskolsyrat. Efter ett antal jämförelser med kolsyrejäst har jag slutat med att tvångskolsyra. Tror ju troligtvis att majoriteten avd de sista ~0,5% är luft/syre, men vad det än är så påskyndar det oxideringen.

Ja, flaskorna kanske fylls med fryst kolsyra. Men den är absolut inte i fast form när du köper den i butik. Och jag hoppas att alla vet vid det här laget gaser blandas oavsett densitetskillnader. Att pysa ut lite hjälper således inte.

Skulle det inte gå att ändra ordning för dig?
Jäsa ut, torrhummla och köra purge med köpt kolsyra och efter det spunda? Det skulle minska syret vid paketering åtminstone även om ölen utsätts för syre under torrhumling.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav ecmik » måndag 2021-04-26 20:50

Wassborg skrev:Jag har inte märkt någon större skillnad mellan del olika märkena när jag tvångskolsyrat. Efter ett antal jämförelser med kolsyrejäst har jag slutat med att tvångskolsyra. Tror ju troligtvis att majoriteten avd de sista ~0,5% är luft/syre, men vad det än är så påskyndar det oxideringen.

Ja, flaskorna kanske fylls med fryst kolsyra. Men den är absolut inte i fast form när du köper den i butik. Och jag hoppas att alla vet vid det här laget gaser blandas oavsett densitetskillnader. Att pysa ut lite hjälper således inte.

Skulle det inte gå att ändra ordning för dig?
Jäsa ut, torrhummla och köra purge med köpt kolsyra och efter det spunda? Det skulle minska syret vid paketering åtminstone även om ölen utsätts för syre under torrhumling.


Jag kan nog inte göra mer annorlunda än att då eventuellt istället börja med torrhumling innan jäsningen är avslutad för att minska syreinblandningen. Jag jäser, torrhumlar och mottrycksfyller från samma kärl nämligen. Men jag har en liten tweak i min metod kvar att testa innan jag ger upp och testar nåt helt annat. Jag ville helst bara veta att man tryggt kan flöda på med koldioxiden mot ölet utan problem.

Jag har i alla fall mejlat tillverkarna och hoppas på svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Wassborg » måndag 2021-04-26 21:52

De gångerna jag missat torrhumling innan det jäst klart har jag gjort så som du tänker. Men då med motiveringen att det åtminstone är bättre än att inte göra det. Inte optimalt men bättre än inget.

Ska bli intressant att se vad tillverkarna säger!
Presentera gärna deras svar sen.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron