Syre i koldioxidpatron

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav HakanO » lördag 2021-05-01 11:03

Jag gissar på att dom stora bryggerierna gör som i princip hela livsmedelsbranschen gör, dom använder kvävgas för att skölja bort syret, den är ju billigare och dom kan producera det själva samt att det inte är någon större miljöpåverkan.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav Wassborg » söndag 2021-05-02 22:29

hembryggt skrev:Det blev ju rätt intressant det här. Jag googlade också, utan framgång, på lösligheten av syrgas i flytande CO2. Jag har egentligen inte en aning om hur stor den kan tänkas vara. Om man tar exemplet vatten och syrgas: Är båda i gasform (tänk innestänga i ett kärl som håller över 100 grader) så blandar dom sig, i vilka proportioner som helst. Om däremot vattnet är i vätskefas och syret i gasfas så är lösligheten för syrgas ynka 20 ppm i vatten vid rumstemperatur.


Håller med om att 20 ppm är lite i förhållande till fullt lösliga, men 20 ppm syre i mäsken oxiderar malten fort. Speciellt vid mäskningstemperatur.

Hittade dessa två länkar som kanske hade varit intressanta i detta fall om man haft tillgång till dem. Lägger de här ifall någon mot förmodan skulle ha det.

https://www.mbaa.com/publications/tq/tq ... 91ab07.htm

https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/je60044a024

SGP skrev:Jag vet inte om 30 ppm är så mycket, det är ju dessutom en övre gräns. För LODO-kulten är förstås allt för mycket förvisso. Man ska dock komma ihåg att detta är standarden för den koldioxid som säljs till kommersiella bryggerier. Är det gott nog för Spendrups och Pripps så är det gott nog för mig.


LODO kör absolut minimalt med syre genom hela processen, men på kalla sidan är syret alla bryggare värsta fiende även vid 30 ppm.

Spendrups tillsätter inte kolsyra till sin öl om det inte behövs. Utan jäser denna: https://www.spendrups.se/olvarlden/bryg ... iltrering/

Den kontakt jag haft med bryggerier är att de använder en renare kolsyra. Vad jag förstått kan Sodastream-flaskorna antingen fyllas med fryst co2 eller så fylls de från en större källa med renare gas, 99,999 alt 99,99 % ren, men i fyllnadsprocessen kontamineras den något till 99,9 %.
Hur många 9or man vill ha är då en kostnadsfråga. Vi som hembryggare har inte lika stort urval tyvärr.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav skyking » måndag 2021-05-03 17:07

Jag gissar att de där 30ppm är en siffra som är där av en anledning, att det helt enkelt inte är så enkelt att bara producera renare CO2. Hade det varit så busenkelt som att bara pysa ut lite från flaskan så hade de nog gjort det redan.

Vad gäller att låta gasen från jäsningen gå till tomma fat är inte så enkelt som det kan te sig. Tar du och kör lite naivt och bara kopplar och kör så har jag för mig att det produceras typ 20 volymer vid jäsning och kör du en 20L-sats och leder det genom ett tomt fat så betyder det att du har en blandning motsvarande 400L CO2 och 20L luft (vilket i sin tur är 4L syre). Man får alltså 99% CO2 och 4% N2 och 1% O2, ingen översexig syrefrihet med andra ord. Men då tänker nog någon till och säger att man fyller fatet först med starsan-lösning och visst blir det nog bättre, men en normal fyllnadsgrad är inte 100%-ig, du måste alltså ha en luftficka på så lite som 6mL för att komma ner i samma O2-koncentration som kommerciell CO2 har. Sen tillkommer säkerligen icke-triviala källor till O2-kontaminering som inte är så lätta att komma undan (hade de varit lätta att undvika hade ju kommerciella tillverkare gjort det redan).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Syre i koldioxidpatron

Inläggav ecmik » torsdag 2021-05-13 07:14

skyking skrev:Tar du och kör lite naivt och bara kopplar och kör så har jag för mig att det produceras typ 20 volymer vid jäsning och kör du en 20L-sats och leder det genom ett tomt fat så betyder det att du har en blandning motsvarande 400L CO2 och 20L luft (vilket i sin tur är 4L syre). Man får alltså 99% CO2 och 4% N2 och 1% O2, ingen översexig syrefrihet med andra ord.


Själva poängen är ju att den stora mängden CO2 kommer blåsa ur fatet såpass så att allt syre som var där från början kommer vara helt borta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster