Fläktarrangemang

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-04-15 00:11

God kväll!
Jag ska bygga en biltonglåda för att lufttorka korv och kommer framöver även att göra en slang/krankylare till min kegerator. De lösningar jag sett på internet inkluderar lödning av diverse prylar. Jag är dock en teknisk idiot och letar efter någon lättare konstruktion. Jag funderar på om det finns några fläktar man kan koppla direkt in i en 12v adapter? Om inte, vad är det för prylar som behövs? Är det fläkt, adapter och potentiometer som gäller eller har jag missat någon del? Finns det något sätt att seriekoppla fläktar så att jag slipper ha en stickpropp per fläkt? Vidare, om jag skaffar dessa delar, hur vet jag att grejerna lirar med varandra?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Rotsac » torsdag 2021-04-15 16:05

Hövdingen skrev:God kväll!
Jag ska bygga en biltonglåda för att lufttorka korv och kommer framöver även att göra en slang/krankylare till min kegerator. De lösningar jag sett på internet inkluderar lödning av diverse prylar. Jag är dock en teknisk idiot och letar efter någon lättare konstruktion. Jag funderar på om det finns några fläktar man kan koppla direkt in i en 12v adapter? Om inte, vad är det för prylar som behövs? Är det fläkt, adapter och potentiometer som gäller eller har jag missat någon del? Finns det något sätt att seriekoppla fläktar så att jag slipper ha en stickpropp per fläkt? Vidare, om jag skaffar dessa delar, hur vet jag att grejerna lirar med varandra?


Allt det där fixar du med komponenter avsedda för en stationär dator. (Sådant där man har i sin "Bra-att-ha-hörna", sedan länge. Sparade prylar sedan 80-talet).
Chassiefläktar, och CPU-fläktar finns i 80 mm och 120 mm-storlek. Använd den större typen.

De drivs via 12 Volt. Det finns potentiometerar för varvtalsstyrning, samt kontakter med monterade motstånd för att reglera hastigheten.
Det finns även specialkopplade sladdar som smarat nog kombinerar Molex-kontakters fyra stift till att ge 12 minus 5 Volt = 7 Volt för samma sak.
Men sådant är avsett för sfläktar som ej man varvtalsstyras, och normalt har två sladdar för spänningsanslutning.

Det är bättre att använda fläktar med "PWM-styrning" (Pulse With Modulation), som "portionerar ut spänningen" för att styra hastigheten.
Den tredje ledaren i dessa fläktar är avsedd för sådant.
Det finns även sladdar med kontakter för att koppla ihop dessa olika typer av utrustning, beroende på vad man vill åstadkomma.

Spänningsmatning fixar man lätt med en gammal nätdel från en stationär dator, då blir det lätt att koppla ihop, då respektive kontakter passar på flera sätt.
Sådana fläktar kräver ingen högre effekt, så en gammal AC-adapter från t.ex. en skrotad Router, Switch, etc. duger utmärkt.
Men seriekoppla ej fläktarna, parallellkoppla dem istället.

https://www.prisjakt.nu/c/chassiflaktar
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-04-15 19:02

Ok, låt säga att jag fixar en gäng 3-pins datorfläktar. Då behöver jag en "fan hub". Denna i sin tur behöver en övergång från 3-pin till 12v som strömförsörjning. Finns det såna att få tag i? De enda jag hittar är från 3-pin till 3-pin. Om det är molex övergången är till behöver jag även ytterligare en adapter från molex till 12v. Finns det såna att få tag i? När jag höll på att bygga datorer förut pratade man även som fläktar avsedda för SP (static pressure) och AF (air flow). Har funderat lite kring vad som skulle vara mest ändamålsenligt. När det gäller biltonglådan borde det vara AF men när det kommer till slangkylning borde det vara SP med tanke på att det är mycket i vägen för luftflödet. Vad tänker du/ni om det?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Bönan » lördag 2021-04-17 21:40

12v datafläkt kopplar du bara in till en 12v adapter med wagoklämmor, enkelt att ansluta, enkelt att ta lös.
Har haft flera torklådor, väldigt enkla att bygga.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » lördag 2021-04-17 23:27

Tusen tack!









Resten av inlägget är bara utfyllnad
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-04-20 11:19

Tänker att jag ska fixa en potentiometer för att reglera fläkthastigheten. Hur många ohm bör en sådan ligga på och brukar man kunna koppla även en sån till wagoklämmor?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Rotsac » tisdag 2021-04-20 16:01

Hövdingen skrev:Tänker att jag ska fixa en potentiometer för att reglera fläkthastigheten. Hur många ohm bör en sådan ligga på och brukar man kunna koppla även en sån till wagoklämmor?


https://www.google.com/search?client=fi ... n+fan+mate
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Fläktarrangemang

Inläggav skyking » tisdag 2021-04-20 16:48

Hövdingen skrev:Tänker att jag ska fixa en potentiometer för att reglera fläkthastigheten. Hur många ohm bör en sådan ligga på och brukar man kunna koppla även en sån till wagoklämmor?


Problemet med att bara koppla in en potentiometer som effektreglering är att mycket av effekten kan komma att utvecklas i potentiometern, i storleksordningen samma effekt som fläkten är på. En normal fläkt är på några watt så det duger inte med att använda någon random potentiometer. Det är av denna anledningen man gärna pulsbreddsmodulerar då det innebär att man inte behöver bränna massa effekt i regleringen.

Sen beror det ju lite hur man kopplar potentiometern, men några hundra ohm är nog en gissning. Kopplar du den som variabel serieresistor så kommer du kunna reglera upp resistansen så att allra mesta av spänningen ligger över den. Kopplar du den som spänningsdelare så är frågan om du vill ha resistansen i nivå med fläktens med tanke på att det blir betydande effektutveckling oavsett inställning. Ingen av dessa ger någon vettigt linjär reglering dock.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-04-20 19:06

Kanske smartast och enklast att strunta i hastighetskontroll och bara köra full effekt hela tiden. Särskilt som jag har noll kunskap och erfarenhet av allt som har med el och småpill att göra.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Bönan » tisdag 2021-04-20 20:35

jag styrde min fkläkt med timer, den gick en timme, stod en timme, så torkar det inte för fort.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-04-21 08:20

Det var smart. Får nog köra på något liknande. Förlåt för 1000 frågor men skulle en sådan uppsättning klara fukten från en frysbox? Tänker som sagt även sätta in två fläktar i min kegerator. En för att blåsa luft in i tornet och en för att blåsa luft från tornet ner tillbaks till frysboxen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav HakanO » onsdag 2021-04-21 17:00

Om du kyler tornet som jag gissar på är tillverkat i metall, kommer det inte bli kondens på utsidan när luftfuktigheten ökar i sommar?
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Fläktarrangemang

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-04-22 08:26

Har inte tänkt på det. Menar du att det är bättra mer bara en fläkt som blåser in luft i tornet då?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fläktarrangemang

Inläggav HakanO » torsdag 2021-04-22 08:37

Nu har jag ingen aning om hur du har byggt, men om skulle jag bygga en kegarator av ett vanligt kylskåp så skulle jag täta slangarna vid genomföringen på kylskåpet och isolera slangarna i tornet, blir ju bara några milliliter som blir kallt när den får stå en stund.

Vill du kyla tornet så en liten elpump för glykol som pumpar glykolen från en petflaska eller liknande och monterar "kylslangen" innanför isoleringen i tornet med öl slangarna, ingen kondens och kall öl
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster