Mäska - spistyp - temperatur

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Tmoes » söndag 2021-03-21 20:30

Hej igen,

Jag är ny här (efter döttrars julklapp) och har bryggt en 10 gånger - har ju en ocean av kunskap att hämta in ;-)

Jag kör 5 eller 10 liters satser (2 - 4 kilo malt). Spisen är en glashäll, den har 0 - 9 i "steg" men det betyder att den kör på full effekt med olika lång tid. Det betyder att det i mäskkärlet är väldigt svårt att ha jämn temperatur, hur jag än gör kan det vara +75 i botten rätt vad det är från ca 65 och 60-65 i ytan. Mitt botemedel är tillsvidare att röra, alternativet är ju ett bryggverk..

Har inte hittat något på nätet alls om detta, dvs att spisen kvaddar principen att ha jämn mäsktemperatur.

Vad har ni för erfarenheter?

-Jörgen
Tmoes
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 2021-03-21 14:57

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Olof Fager » söndag 2021-03-21 20:58

Många isolerar mäskärlet (grytan) så att man inte behöver ha på värmen när den väl är där den ska (eller rättare sagt x antal grader över tänkt mäsktemperatur). Själv rör jag ner malten när vattnet nått mäsktemperatur och så sätter jag ner plattan på låg värme för att bibehålla temperaturen, samtidigt som jag rör om då och då (rätt ofta). Uppmärksamhetskrävande jämfört med att isolera mäskkärlet, men jah tycker det fungerar bra och framförallt att jag har bra koll på mäsktemperaturen hela vägen. Kör 10 litersbatcher BIAB r/t fortfarande rätt ny på det här.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Djonk » söndag 2021-03-21 23:37

Med så liten kastrull kan ni ha in allt i ugnen istället för att hålla värmen. Det är svårt att få det jämnt med en spisplatta.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav skyking » måndag 2021-03-22 00:38

Det finns ett par trick att ta till. Det första kan vara att se till att träffa rätt vid inmäskning genom att räkna ut hur varmt vattnet skall vara vid inmäskning för att pricka temperaturen (https://www.brewersfriend.com/mash/). Nästa är att se till att det inte läcker värme genom att isolera väl, eller som sagts slänga in det hela i ugnen på 60-70 grader.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Djonk » måndag 2021-03-22 01:26

Ugnar har ofta ganska dålig termostat, så har man en separat termometer t.ex. som man använder när man ugnsrostar kött kan det vara bra att använda. Som förlåtande faktor är det ganska långsamt att t.ex. värma upp mäsken om ugnen skulle vara satt lite för varmt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-03-22 08:26

Min ugn har 80 grader som lägsta värme och grytan får tyvärr heller inte plats i den, så för min del har det blivit enklast att helt enkelt röra om och stå på plats och ha koll på temperaturen hela vägen.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Jab » måndag 2021-03-22 13:44

För små batcher värmer jag vattnet till 70 grader och blandar i malten. Rör om och krossar eventuella klumpar. När det är klart ligger tempen på 65-ish grader. Antingen värmer jag lite under omrörning till 67 grader eller låter det vara. Kastrullen får sedan stå på korkunderlägg med badlakan runt sig. Efter en timme är det inte nere på 60 grader ens.

Ingen extrem precision, medges, men är enkelt och det blir öl av det i slutändan.

En varning när det gäller termometrar, de kan vara otroligt felvisande. Dubbelkolla med isvatten och kokning att i alla fall ändpunkterna stämmer. Sen kan man bara hoppas att de är lineära däremellan. Sprittermometrar vet jag av erfarenhet kan vara helt värdelösa. De digitala jag har visar i princip samma dock.
Jab
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 23:21

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav vips » måndag 2021-03-22 20:49

När jag bryggde BIAB i början så använde även jag hällen i köket, brukade jag värma på lite försiktigt under mäskningen för att hålla temperaturen. Hade liggunderlag runt kastrullen som isolering och ett galler i botten för att inte bränna påsen. Man fick röra lite försiktigt då och då, men det funkade bra. Även att rampa upp temperaturen gick fint, gick att höja från 65 till 75 grader på 10 minuter ungefär...
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Karl R » måndag 2021-03-22 21:47

hej

gör det enkelt för dig. värm till ett par tre grader över måltemp. Stäng av spisen och sen i med biabpåsen moch malten. Isolera. Om du vill ställ grytan i nån kylbox eller annat. Säg att du vill mäska på 67 grader, värm till 70, malten tar ett par. Mesta konverteringen sker i början (alltså, framöver kan man gott vara petigare om man tycker hobbyn är rolig), och låt stå en timma.

Det jag far efter är att allt meck runt om gör det tråkigt.
Ett alternativ är att du köper ett par småhinkar (15 liter?) och kör hink-i-hink-lösningen. Den är också billig. även där får du isolera och även där kommer tempen sjunka ett par grader.

själv kör jag antingen 20litersgryta biab(ca 10-14 l ut) eller bryggverk. Klart anpassar jag vilken öl jag gör i vilket kärl. men för de öl som går i grytan så är det sällan det är asviktigt att man håller tempen precis rätt.

Bra att tänka på är snarare att ligga i det lite högre spannet, då med en för låg sluttemp (under 63ish) så gummerar sig sockerlösningen och den klistrar fast sig i maltskrotet.

flera andra här i tråden kommer med bra tips också. Men tänkte ge en delbild till.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Tmoes » onsdag 2021-03-24 09:36

Tack! - jag fick inte mail om svar så därför tyst från mig.

Tipset om ugn är ju lysande, med IR-termometer eller digital med sladd går det ju! Tänka utanför boxen (kastrulll = spishäll) är bra!

-Jörgen
Tmoes
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 2021-03-21 14:57

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav defransson » onsdag 2021-03-24 10:35

Jag vill slå ett slag för en Sous-vide cirkulator.
Det använde jag när jag körde Biab.
Den är ganska exakt i temperatur och cirkulerar mäsken för jämn temperatur i hela kärlet.
defransson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2019-05-24 08:48

Re: Mäska - spistyp - temperatur

Inläggav Djonk » onsdag 2021-03-24 22:37

Cirkulator är också en bra metod, riktigt enkelt att använda och få ganska bra resultat. Om jag kommer ihåg rätt brukade jag ha ungefär 3 grader differens mellan det hetaste och svalaste stället i en gryta på 27L. Värmer mäskvattnet enkelt och det är lätt att stegmäska om man vill det.

Nackdelen är att man behöver ganska stor gryta för att få bra utbyte och att cirkulatorn inte alltid håller så länge. Vill man kan man i och för sig mäska i en jäshink.

Var lite bekymrad över oxidation eftersom ytan bubblar hela tiden och det kan bli mycket skum. Men å andra sidan har jag inte bryggt sida vid sida med någon annan metod och märkte inte av några direkta problem utöver aningen grumlig vört innan lagring.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 104 gäster