Hjälp med tidsrelä

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjälp med tidsrelä

Inläggav HakanO » måndag 2021-03-08 20:40

Jag håller på att bygga en CIP (clean in place) i mitt bryggverk och behöver ett relä eller någon annan form av elstyrning, behöver kunna ändra sekunder för om och off, tror det kommer fungera runt 3 min on och 2 min off men vill ha möjlighet till mer eller mindre.

Borde finnas någon som har koll, om den inte fungerar med 230 så monterar jag ett mellanrelä efter.

Jag delar gärna med mig av det när jag är klar om det är någon som är intresserad.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 14:48

det finns en uppsjö av tidreläer. till/frånslagsfördröjda, det finns ju även timrar om du kan beskriva lite närmare vad du avser använda det till så blir det lättare

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav HakanO » onsdag 2021-03-10 14:54

Jag måsta stänga av pumpen korta stunder för att smutsen och vattnet skall hinna rinna ut ur bryggverket, sen starta igång pumpen igen, eftersom jag inte riktigt vet hur lång tid allt tar så vill jag kunna ändra tiderna (om/off) om det blir enklast att få tag på lågspänningsrelän så får jag montera ett mellanrelä
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 15:07

Schneiders RE22 är ett sk. multi tidrelä, de finns i en uppsjö varianter, AC, DC, från 12 till 240V


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 15:09

mellanrelän använder man snarare för att spara konrakterna på tidrelät, då de inte är gjorda för effektkrävande belastningar.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 15:12

ett tidrelä kräver oftast nån form av impuls i form av spänning för att påbörja sin räkning. tillslags fördröjning eller frånslags fördröjning.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 15:16

Det finns även dessa varianter om paus gångtiderna är lika långa varje gångBild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-10 15:18

men de är mycket dyrare ca 1400inkl moms

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2021-03-11 14:37

Om du har viss kunskap om elektronik, och kan löda ihop en enkel krets, så är det enkelt att bygga en loopfunktion med ställbara till-från-tider med den klassiska 555:an-kretsen. Du behöver två sådana, båda kopplade identiskt lika som monostabil vippa (googla), där den enas utgång triggar den andras ingång, sas i en loop. Triggningen sker när utgången från den föregående kretsens går till 0 volt, via en RC-koppling (flanktriggning). En av kretsarnas utgång driver en switchtransistor, (MOSFET eller bipolär) som i sin tur driver ett 230V relä. Med var sin potentiometer kopplad till kretsarna ställs de två tiderna för till/från. Loopen startas med en knapp till noll volt på den ena kretsens triggingång, alt med en kondensator till noll volt. Kostnad max 100 spänn.

EDIT:
https://cdon.se/bygg-verktyg/astabil-vi ... o_s=gplase

Byt till högre motståndsvärde för längre pulstid.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav HakanO » torsdag 2021-03-11 18:36

Tack för alla förslag, jag hittade tillslut en billig programmerbar på Amazon, "digital cycle timer" för 100 pengar, måste köpa en enklare 12 v adapter bara
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav skyking » fredag 2021-03-12 00:28

ängesbryggarna skrev:Om du har viss kunskap om elektronik, och kan löda ihop en enkel krets, så är det enkelt att bygga en loopfunktion med ställbara till-från-tider med den klassiska 555:an-kretsen. Du behöver två sådana, båda kopplade identiskt lika som monostabil vippa (googla), där den enas utgång triggar den andras ingång, sas i en loop. Triggningen sker när utgången från den föregående kretsens går till 0 volt, via en RC-koppling (flanktriggning). En av kretsarnas utgång driver en switchtransistor, (MOSFET eller bipolär) som i sin tur driver ett 230V relä. Med var sin potentiometer kopplad till kretsarna ställs de två tiderna för till/från. Loopen startas med en knapp till noll volt på den ena kretsens triggingång, alt med en kondensator till noll volt. Kostnad max 100 spänn.

EDIT:
https://cdon.se/bygg-verktyg/astabil-vi ... o_s=gplase

Byt till högre motståndsvärde för längre pulstid.


Med "viss kunskap om elektronik" antar jag då betyder att man inser att man måste ha lämpligt strömbegränsande motstånd genom reläet och dessutom sätter en frihjulsdiod över reläet. Samt att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder när man kopplar med 230V förstås.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav ängesbryggarna » fredag 2021-03-12 10:05

Bygger man sin utrustning själv, så pillar man ofta med el och 230V. Har man där en endaste fråga om hur man ska göra, så ska man lämna projektet därhän. Hälsan främst. För oss övriga ligger kunskapsnivån säkert olika vad det gäller elektronik, men ett strömbegränsade motstånd genom ett relä låter inte som gängse metod, och kommer utveckla en del oönskad rök och värme. Du menar säkert ett strömbegränsande motstånd till basen på reläets drivtransistor :wink: +1 på frihjulsdioden! Men elektronik kan vi säkert diskutera vidare i ett annat forum.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav HakanO » fredag 2021-03-12 10:14

Vad det gäller vanlig el installation så är min kunskap väldigt god, med elektronik biten så får man muta vännerna med resultatet från ölbryggningen och det fungerar riktigt bra bland mina vänner
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Hjälp med tidsrelä

Inläggav skyking » fredag 2021-03-12 15:53

ängesbryggarna skrev:Bygger man sin utrustning själv, så pillar man ofta med el och 230V. Har man där en endaste fråga om hur man ska göra, så ska man lämna projektet därhän. Hälsan främst.


Problemet här är Dunning-Kruger-effekten. Det är inte alltid de som har minst kunskap som är de som ställer frågor, så det där är nog inte något speciellt lyckat kriterium för ifall man bör genomföra projektet eller inte.

Dessutom NB är försiktighetsåtgärder ganska lämpliga att vidta även om man vet vad man sysslar med. Den dag man gör ett misstag så kommer inte försäkringsbolaget imponeras av att du "visste" vad du gjorde och sankte-Per kommer heller inte bli imponerad av en sådan förklaring.

För oss övriga ligger kunskapsnivån säkert olika vad det gäller elektronik, men ett strömbegränsade motstånd genom ett relä låter inte som gängse metod, och kommer utveckla en del oönskad rök och värme.


Att köra ström genom en spole utöver vad den är dimensionerad för brukar nog också kunna utveckla endel rök. Man får liksom utgå från att man håller driver komponenter inom de förutsättningar de är dimensionerade för, det kan innebära att man behöver strömbegränsa. Man får helt enkelt läsa vad komponenterna är dimensionerade för.

Du menar säkert ett strömbegränsande motstånd till basen på reläets drivtransistor :wink: +1 på frihjulsdioden! Men elektronik kan vi säkert diskutera vidare i ett annat forum.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster