Flasktvätt

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Flasktvätt

Inläggav lyxvillan » lördag 2021-02-20 12:21

Ville bara dela med mej av ett litet tips till er som liksom jag återanvänder ölflaskor från tex systemet.
Vissa etiketter är enkla att ta bort om ni ställer en ölflaska i en öppnad (såklart ursköljd) gammal mjölkförpackning och fyller båda upp med vatten.
om det inte funkar köp "label remover" på Clas Olson

ps nån som hittat nån bra flaskborste som även rengör bottnen på en 33:a? det brukar va en ända av ståltråd och svårt att rengöra bottnen.



Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Flasktvätt

Inläggav ecmik » torsdag 2021-02-25 09:55

Har också märkt att Melleruds-etiketten är jäkligt svår att få bort utan klister kvar (fin flaska dock!), men om man ställer flaskan i ugnen ett tag på 150isch grader så trillar etiketten lite magiskt bort av sig själv utan klisterrester.

Sen använder jag faktiskt inte flaskborste längre, utan låter flaskorna stå med en liten dutt ICA-basic maskindiskmedel och kokande vatten tills flaskorna svalnat av. Då är det bara att skölja ur och ställa på tork. Lossnar det inte av det så går flaskan till återvinningen, men det är väldigt sällan jag går bet med den metoden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Flasktvätt

Inläggav ecmik » torsdag 2021-02-25 10:01

Ett sätt att också mer ”mekaniskt” skrubba botten är att köpa en sån där jetstråle-adapter man sätter på vattenkranen. Jag har skruvat loss själva auto-stoppet på den och det blir en väldigt bra stråle som spolar kraftigt i botten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Flasktvätt

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-02-25 10:33

Det där med maskindiskmedel ska jag testa! Ecmik, på ett ungefär hur mycket diskmedel häller du i varje flaska?

Vanligtvis har jag bara skakat/sköljt och sen in i diskmaskinen för att inför flaskningen använda en liknande den här: https://shop.humle.se/utrustning/rengor ... sinfektion

Funkat utmärkt, men flaskorna tar rätt mycket onödig plats i diskmaskinen.

Tidigare tror jag Humlegården hade flaskborste med spröt nedåt, men inte vad jag kan se idag.
Lyxvillan, kolla de övriga hembryggarbutikerna, de kanske har det inne i sina sortiment.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Flasktvätt

Inläggav ecmik » torsdag 2021-02-25 11:12

Perwaste skrev:Det där med maskindiskmedel ska jag testa! Ecmik, på ett ungefär hur mycket diskmedel häller du i varje flaska?

Vanligtvis har jag bara skakat/sköljt och sen in i diskmaskinen för att inför flaskningen.


Hmm, det är verkligen ingen exakt dos, utan säg att jag ska rengöra 10 flaskor - då tar jag en tesked och skopar upp en liten mängd och liksom ”duttar” i lite i varje flaska. Tror inte man behöver så mycket för att det ska ge bra effekt. Hög vattentemperatur, ett starkt rengöringsmedel och lite tid är nog den enklaste lösningen tror jag (jag orkar inte skrubba och ändå va osäker på ifall jag skrubbat bort allt). Sen någon form av sköljning som hjälper till att ”skrubba” insidan när det är extra besvärligt är nog en fin extra säkring, men prova detta så får du se ifall du gillar det!

Jag har personligen undvikit diskmaskinen med tanke på allt fett och andra godsaker som ligger kvar i filter och skarvar. Men men, det kanske är överdriven försiktighet från min sida. Har det funkat bra även när ölrester nästan ”bränt fast” i botten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Flasktvätt

Inläggav ecmik » torsdag 2021-02-25 11:23

Bild

Kort videoklipp:

https://share.icloud.com/photos/061nm6oGGWAVeXLfOkO1Qi7Aw

Skrubbning och skölj på samma gång! Det blir en rejäl stråle i botten på flaskan som nog skrubbar bort det som eventuellt inte släppt med rengöringsmedlet. Väldigt värt om man tänkt att rengöra många flaskor på sikt..

Som sagt, jag skruvade av auto-stoppet på den där prylen, för det blev en så hög tryckstöt så den sköt av kranen första gången.. Men det gick att sätta tillbaka den, så nu sköter jag av och på med kranens egen av och på-arm.. Det blir alltså helt enkelt bara en trängre förlängning av kranröret alltså som skapar en riktigt bra stråle.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Flasktvätt

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-02-25 11:43

ecmik skrev:
Jag har personligen undvikit diskmaskinen med tanke på allt fett och andra godsaker som ligger kvar i filter och skarvar. Men men, det kanske är överdriven försiktighet från min sida. Har det funkat bra även när ölrester nästan ”bränt fast” i botten?


Flaskorna står ju upp och ned, så i stort sett ingenting kommer in i dem. Men man blir av med chips-, salami- och jordnötsflott och liknande på utsidan samt får rena patentkorkar, och även dess losstagna packningar.

Jag har alltid fått bort det som sitter fast i botten ordentligt, alltid. Och jag skakar och sköljer med vanligt vatten direkt efter flaskan töms, och åker in i diskmaskinen. Sen är det nog mest den ångande miljön under 3,5 timme som mest gör att det eventuella sista löses upp och droppar ned. Och genom åren har jag bara fått en enda flaska som varit infekterad med något skit.

Men då ska jag testa din metod, verkar ju jättebra och enkel samt platsbesparande i diskmaskin och kök.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Flasktvätt

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-02-25 11:54

ecmik skrev:Som sagt, jag skruvade av auto-stoppet på den där prylen, för det blev en så hög tryckstöt så den sköt av kranen första gången.. Men det gick att sätta tillbaka den, så nu sköter jag av och på med kranens egen av och på-arm.. Det blir alltså helt enkelt bara en trängre förlängning av kranröret alltså som skapar en riktigt bra stråle.


Jag lånade en liknande av en bekant en gång, och då kom jag inte på att skruva ur den prylens autostop. Eftersom jag bor i ett gammalt hus blev just de där kraftiga tryckstötarna väldigt påfrestande för vattenrören. Mängder med avlagringar lossnade och åkte med. Hög påfrestning på alla delar av vattenledningssystemet med andra ord. Bättre då att göra som du, bara reglera med kranen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Flasktvätt

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-25 14:18

Är man bara med och sköljer flaskorna ordentligt samma dag som de tömts brukar det inte behövas mycket mer. Låter de stå med vatten i en dag och sköljer en andra gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flasktvätt

Inläggav iwe241 » torsdag 2021-02-25 15:51

Djonk skrev:Är man bara med och sköljer flaskorna ordentligt samma dag som de tömts brukar det inte behövas mycket mer. Låter de stå med vatten i en dag och sköljer en andra gång.


Brukar också göra så, iaf på dom flaskor man dricker själv.
Har märkt att dom flaskor man får utav bekanta är väldigt varierande, så på alla dom flaskorna använder jag en såndär som man kan sätta på kranen och få ett jädra tryck på strålen. Funkar riktigt bra tycker jag!
Användarvisningsbild
iwe241
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2020-09-15 07:43
Ort: Nykvarn

Re: Flasktvätt

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-25 17:12

Ja de kan folk ha druckit direkt från och fastnar det skit i botten blir det ju genast mycket svårare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron