Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav skyking » tisdag 2021-02-02 22:19

Jag funderar på att investera i en motströmskylare och jag läste på Lindhs blogg att koppar inte är bra eftersom det kan påskynda fentonreaktioner och i förlängningen oxidation. Hur allvarligt är det egentligen? Jag har hittat en relativt billig motströmskylare med kopparrör och en förhållandevis dyr i rostfritt, det skiljer nära en tusenlapp i de priser jag hittat. Är det värt en tusenlapp extra för att slippa koppar?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-02-02 22:25

När jag köpte från Exchillerator mailade jag dem och frågade just ang. detta. De har en variant (som finns i Sverige) med koppar och en variant (import) av SS. De hävdade att de gjort tester av vörten och att de inte hittade några spår av koppar i den. Om det räcker med kontakt med koppar eller om det faktiskt måste finnas spår av koppar i vörten för att reaktionerna ska ske vet jag inte. Det kanske du har koll på? Sen hävdade de att koppar har en 25% bättre kyleffekt jäntemot SS, vilket tillsammans med att jag inte ville betala frakt/tull från USA gjorde valet lätt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav Djonk » tisdag 2021-02-02 22:30

Jag köpte en rostfri kylspiral dels för att jag ville ha en större men också av skälet du nämner. Koppar är visserligen mycket effektivare och i alla fall bra för jästen.
Har inte kommit mig för att dela en sats i två för att testa variabeln, men anekdotiskt kan jag inte säga att jag märkt någon skillnad.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav skyking » onsdag 2021-02-03 17:46

En följdfråga är (naturligtvis) om det är någon skillnad mellan motströmskylare och motströmskylare bortsett från det uppenbara (dimensioner och material)? Jag gissar att det är ett rör i en slang man köper, vad kan möjligen gå fel?

Den kopparkylaren jag refererade till är en från kegland och den andra en annan från kegland.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-02-03 18:57

Intressant fråga. Tänker att det borde vara olika värmeledningsförmåga på plast/gummi och SS men samtidigt är det många av de högkvalitativa CFCs som har det yttre röret av just plast/gummi.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Koppar vs rostfritt (i motströmskylare)

Inläggav vips » onsdag 2021-02-03 21:07

Materialet på det yttre röret spelar nog ingen större roll för effektiviteten, uppvärmningen utifrån lär vara minimal om man har genomströmning i kylkretsen. Inre rörets material däremot påverkar ju hur snabbt värmeenergi kan utbytas mellan kretsarna. Ytan som kan överföra energi och hur mycket som kan tas emot är också parametrar, så diameter på respektive krets och genomströmningen påverkar. Ytan kan reduceras om inre röret har kontakt med yttre höljet på vissa ställen, samt hur kylvattnet flödar kan säkert också påverka förmågan att ta emot energi. Vissa verkar linda ståltråd runt det inre röret för att säkerställa ett mellanrum och se till att kylvattnet omsätts på ett bättre sätt.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron