Jula maltkrossmotor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jula maltkrossmotor

Inläggav Maltlund » onsdag 2020-12-30 20:39

Tänkte bara tipsa att Jula har rea på maltkrossmotor en vecka till; nu 399 kr, ordinarie pris 699 kr.

Bild

För att koppla ihop motorn med maltkrossen kan man använda en 8 mm hylsa (till Jula-motorn), en hylsförlängare samt en klämringskoppling. Bara att skruva ihop, klart på några minuter.

Tack bryggapa för tipset:
viewtopic.php?f=6&t=8225
Maltlund
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2018-04-16 13:59

Re: Jula maltkrossmotor

Inläggav Rotsac » söndag 2021-01-24 19:48

Maltlund skrev:Tänkte bara tipsa att Jula har rea på maltkrossmotor en vecka till; nu 399 kr, ordinarie pris 699 kr.

Bild

För att koppla ihop motorn med maltkrossen kan man använda en 8 mm hylsa (till Jula-motorn), en hylsförlängare samt en klämringskoppling. Bara att skruva ihop, klart på några minuter.


Det blir nog inte så kul med städningen om det finns en sten i malten, eller om maltkornen är väldigt hårda, så att det blir stopp i valsarna....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Jula maltkrossmotor

Inläggav Djonk » söndag 2021-01-24 20:37

Tänkte du på det rangliga stödet under köttkvarnen? Annars kan man bli förvånad av hur lätt valsar kan krossa stenar ibland också..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jula maltkrossmotor

Inläggav Rotsac » måndag 2021-01-25 00:26

Djonk skrev:Tänkte du på det rangliga stödet under köttkvarnen? Annars kan man bli förvånad av hur lätt valsar kan krossa stenar ibland också..


Nej. Köttkvarnen verkar robust, och stödet håller nog emot när kvarnen vrider omkull maltkrossen.....
Det hände mig med en handhållen skruvdragare, och en maltkross stående på en hink:-(
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Jula maltkrossmotor

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-01-25 00:39

Tips för den som kommit över tråden i letandet efter något att mala med. Köpte kvarnen (för att börja göra korv) men pga stök med leverans slutade det med att jag omedvetet fick betala fullpris. Ska nog lämna tillbaks den och fixa en annan köttkvarn. Om det handlar just om att mala kött verkar det finnas bättre prylar på marknaden. Är man ute efter att mala malt finns det annat man kan köpa istället. Jag kör på en färgblandare från silverline (Amazon) som funkar prima att mala med i låg rpm.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Jula maltkrossmotor

Inläggav Maltlund » lördag 2021-02-06 18:16

Ja, det där stödet är självklart extremt rangligt och jag kan givetvis inte lämna kvarnen ensam när den maler. Jag håller fast motorn med händerna, med fingret på strömbrytaren, och det fungerar bra (peppar peppar?). Mycket bekvämare än att mala för hand. Funderar på att bygga en riktig ställning där jag kan fästa motorn, maltkrossen och hinken ordentligt. Men än så länge är jag nöjd med den här enkla lösningen. Tack för varningarna om stopp i maskineriet. Jag har haft tur hittills. Kan vara bra att fundera över väl fungerande nödstopp.
Maltlund
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2018-04-16 13:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster