Erfarenhet av Brewly 40L?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav Hiets Bryggeri » onsdag 2020-11-25 10:55

Tjena!

Någon här på forumet som har någon erfarenhet av Brewly 40L bryggverk?

Är ute efter att köpa ett bryggverk och hittade nyligen detta.

https://www.hembryggeriet.se/brewly-40l ... -whirlpool
Instagram: @hietsbryggeri
Hiets Bryggeri
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2020-11-16 10:54

Re: Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-11-25 17:43

Brewly är lite av en udda fågel. Det är bara hembryggeriet som säljer deras produkter så misstänker att det är deras eget märke. Har varit inne på att skaffa deraf 40 liters HLT men kommer nog satsa på en digiboil istället. Dels för att det bara finns ett element på brewlys (så det är allt eller inget som gäller) och dels för att jag inte litar på ett företag som producerar både jäst som bryggutrustning. Skulle gissa att det är Klarstein-kvalitet på deras bryggutrustning.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav Robert » torsdag 2020-11-26 11:49

Jag har inte ett Brewly men Danbrygger, vilket jag tror är samma bryggverk.

Jag har bryggt mycket på det och är väldigt nöjd.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav Hiets Bryggeri » torsdag 2020-11-26 12:02

Hövdingen skrev:Brewly är lite av en udda fågel. Det är bara hembryggeriet som säljer deras produkter så misstänker att det är deras eget märke. Har varit inne på att skaffa deraf 40 liters HLT men kommer nog satsa på en digiboil istället. Dels för att det bara finns ett element på brewlys (så det är allt eller inget som gäller) och dels för att jag inte litar på ett företag som producerar både jäst som bryggutrustning. Skulle gissa att det är Klarstein-kvalitet på deras bryggutrustning.



Tack för svar.

För tillfället så är en HLT inget jag letar efter. Har redan ett alternativ för det. Undrar mest över bryggverket.

Vad det gäller om det är deras eget märke så har jag försökt att ta reda på hur det egentligen ligger till. Det finns ju en del bryggverk där ute som ser ungefär likadana ut men som bara säljs på ett ställe. Mistänker att de beställer från en specifik fabrik och sedan klistrar på sitt egna märke. Men ja läser man recensionerna på hembryggeriets hemsida så verkar det ju vara helt okej. I alla fall för mig och min bryggkompis

Förstår dock inte varför det skulle vara ett problem att producera både jäst och bryggutrustning? Kan du utveckla det?
Instagram: @hietsbryggeri
Hiets Bryggeri
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2020-11-16 10:54

Re: Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav Max Damage » torsdag 2020-11-26 12:24

Hiets Bryggeri skrev:
Tack för svar.

Vad det gäller om det är deras eget märke så har jag försökt att ta reda på hur det egentligen ligger till. Det finns ju en del bryggverk där ute som ser ungefär likadana ut men som bara säljs på ett ställe. Mistänker att de beställer från en specifik fabrik och sedan klistrar på sitt egna märke. Men ja läser man recensionerna på hembryggeriets hemsida så verkar det ju vara helt okej. I alla fall för mig och min bryggkompis



Jag tror du har helt rätt.

Mitt heter Monk och Brewolution har ett som heter Beacon.
Små skillnader gällande siktglas, recirkuleringsrör, overflow, tappkran och filter i botten (som inte verkar ligga still under kok...)
Detta verkar ha det mesta!
Garanitin kan också skilja en del så det kan vara värt att kolla upp.

Mitt funkar OK.
Total avsaknad av alla former av regulatorteknik vad det kommer till värmen.
Man väljer själv effekten och bryggverket slår på /av den effekten beroende på vilken temperatur det råkar vara vid givaren.

Man lär sig rätt snart vilken effekt som är lämplig för olika mäsktemt beroende på mängd malt och vatten.
För anteckningar flitigt i början och använd en extern termometer som komplement så får man snart hjälplig koll.

Jag isolerar med liggunderlag och har aldrig behövt full effekt för kok, så för mig funkar det att köra på en 10A säkring om allt annat på den gruppen är avslaget.
Vill man ha ett kraftigt kok är det nog säkrast att köra på 16A.

Verkar vara ett vettigt pris för det paketet, men hade jag köpt idag hade jag nog sneglat på ett lite högre segment.

-Fredrik-
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Erfarenhet av Brewly 40L?

Inläggav LeffeBrew » onsdag 2021-01-13 10:19

Jag köpte paketet med lakvattenvärmare och allt i höstas. Har tyvärr bara hunnit med en bryggning ännu, men mera är på G.
Det gäller väl alla olika bryggverk antar jag, men det tar nog några gånger innan man känner sig hemma.
Beträffande temperaturregleringen som någon kommenterade, så fungerar den om än lite grovt känns det som.
Det gäller ju att man ställt effekten rätt så att man kommer upp till rätt temp, men sen verkar det vilja bli lite översläng
och sen lite svajigt innan den svänger in sig i rätt temp. :|

Min första och hittills enda bryggning (öht med bryggverk...) gjorde jag med en ölsats från hembryggeriet. Jag fick något mindre öl än beräknat,
kanske kokat några minuter för länge, men det färdiga resultatet blev verkligen över förväntan!
Vid första provsmakningen tyckte jag att det var lite för fruktigt och hade lite smak av banan. Sökande på nätet sa mig att banansmak kommer av jästen
och är ingen egentlig felsmak. Inga andra felsmaker kunde kännas. Men efter att ha lagrats i källare ytterligare 2 veckor så är smaken fantastisk! :D
Smakerna har verkligen kommit på plats och beska och frukt har mjukats upp. En kraftig skumkrona och fyllig men mjuk smak.

Som du kanske förstår så är jag väldigt nöjd hittills. Bryggverket tycks göra vad som förväntas.
Det finns absolut gedignare prylar, men för de pengarna som det här paketet kostar får man väldigt mycket! :mrgreen:

LeffeBrew
LeffeBrew
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 09:57


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster