Steam condenser?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Steam condenser?

Inläggav aqqe » tisdag 2020-10-13 13:49

Hej!

Jag är sugen på att uppgradera mitt bryggverk med en steam condenser då jag ofta brygger inomhus och saknar bra möjligheter att ventilera utrymmet jag är i. Är det någon annan här på forumet som har erfarenhet av att använda en sådan, eller har någon att rekommendera utöver denna jag hittat från Tyskland: https://www.crafthardware.de/en/product/steam-condenser/

En annan sak som jag funderar på är om vad lagen säger om att använda en steam condenser i Sverige? Utssendemässigt och funktionsmässigt liknar det ju en destillator. Även om man i en steam condenser inte separerar ångan och kylvattnet, så kanske farbror Blå är av en annan åsikt? Typ "Lätt att konvertera till en destillator" eller något :D

/aqqe
aqqe
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2020-10-13 13:37

Re: Steam condenser?

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2020-10-14 18:26

Eftersom de även säljs i Sverige, finns hos åtminstone MaltMagnus, är de rimligen lagliga. Jag är inte juridiskt skolad, men är hyggligt säker på att något i sin konstruktion rent praktiskt måste kunna fungera som destillator för att vara olagligt att inneha. Men ja, det är nästan löjligt enkelt att själv montera dit just den funktionen (vilket jag gissar är avsiktligt), så det skulle inte förvåna mig om det förr eller senare kommer att prövas i domstol. Samtidigt så kan man ju själv bygga den från grunden med TC-kopplingar och tillbehör som finns i varje bryggbutik. Plockade själv ihop motsvarande funktion för cirka 1200:- hos MaltMagnus nu bara för att se vad det skulle kosta, så de färdiga montagen känns ju onekligen överprissatta. Det enda som kanske inte finns till samtliga bryggverk är ett lock med TC-koppling.
För egen del ser jag inte riktigt behovet trots att jag brygger inomhus, men allas situation är så klart olika.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Steam condenser?

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2020-10-20 13:07

Jag har byggt en steam condenser till mitt bryggverk, och jag måste säga att den fungerar över förväntan! Den är byggd med standard 1.5" TC-delar, och utloppet från kokkitteln har jag satt högst upp på sidan. Den enda specialdelen är dimbildnings-nozzlen med 1/4" gänga, som jag hittade på ebay för dryga hundringen. Den passades in med en liten 1/4"muff på ett ca 80 mm långt 1/4" rör, gängat i båda ändar, som jag fäste i en standard 1.5" TC-muff för QD-snabbkoppling, som jag gängade till 1/4" in andra änden. Detta sitter sedan inne i T-röret, översta anslutningen, ingen skillnad där mot köpegrejjer.

Nozzlen har bara 0,2 mm hål, så den sprayar ytterst lite vatten, någon dl / minut, vilket är något lite, men räcker till. Ofta ser man stem condensers som verkligen SPRUTAR i kallvatten, men det är helt onödigt! Tänk såhär, heta ånga har 100 graders värme, kyl den bara något, så kondenserar den till vatten igen och rinner ur slangen. Man behöver inte offra hundra liter kondenseringsvatten på en bryggning! Men det är jätteviktigt att avloppsslangen inte ligger under någon vattenyta och att locket tätar, och att det inte finns andra läckor, för då skapas inget undertryck i kitteln!

Jag har sänkt bortkoket från på mina 45 liter från 6 till 1 liter, samt även sänkt effektbehovet på el-elementet med 60 %, och kan ändå ha ett bra rullande kok. Det luktar mycket DMS om kylvattnet redan efter några minuter in i koket, och jag har inte haft några märkbara spår av DMS i ölet, och jag brygger mycket ljus lager.

Den enda nackdelen med condensern är att man inte kan koka för att kompensera upp för högre OG , det tar orimligt lång tid. Så,ja den fungerar jättebra och förfarandet kan verkligen rekommenderas!
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Steam condenser?

Inläggav Djonk » tisdag 2020-10-20 14:58

Intressant! Verkar vara ett sätt att få upp maximal kokvolym även om man har klena säkringar och slippa kondens på köpet. https://www.crafthardware.de/en/product ... lid-mount/ så kan man använda sin befintliga kittel - trevligt att de erbjuder att ta upp hålet om man skickar in locket.

Änges: hur många watt går det åt för er?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Steam condenser?

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2020-10-20 15:04

Vi har ett element på 3500W till våra 45 liter. Det drar strax över 15 Ampere. Jo förvisso kan man teoretiskt koka på en klenare säkring än 16A om man har kort cycle-time på elementets effektstyrning EDIT: OCH håller sig på max 60 % för 10 A, och om säkringen är trög, men för att värma till kok åtgår full effekt, annars tar det för lång tid.

Vad det gäller håltagningen är det en god idé att lämna bort den. En hålpunsh för 1.5 " är DYR!
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Steam condenser?

Inläggav aqqe » tisdag 2020-11-03 09:09

Kul med lite praktisk information från en användare. Jag använder en Grainfather G30 när jag brygger och det är förvisso bara 3 liter som kokas bort vid ett normalt 60 kok, men det blir tillräckligt klibbigt inne i huset för att börja kolla på en sån här lösning. Jag har varit i kontakt med Grainfathers support och de har bekräftat att locket till deras conical fermenter ska passa på G30'n. Det locket har redan en färdig 1,5" TC, så steget för att få en condenser monterat bör inte vara så långt bort. https://shop.humle.se/utrustning/reservdelar/till-grainfather/lock-till-grainfather-konisk-jastank
aqqe
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2020-10-13 13:37

Re: Steam condenser?

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2020-11-03 11:13

Ja, tappa upp 3-4 liter vatten och stänk omkring i tak och på väggar i bryggrummet, det är vad som motsvaras av bortkoket med dålig ventilationslösning annars. Inget man vill göra i längden.

@aqqe Fantastiskt bra att grejjerna passar ihop! Se till att köpa med packningen till locket också! Tänk på, att det helst ska vara en aning avrinning MOT kondensorn, så att det som hinner kondensera på vägen rinner ur, och inte tillbaks i koket! Man vill ju få bort så mycket DMS som möjligt. Det görs normalt med att de svetsar ihop Steam Condensern så att det bildas någon grad lutning på det horisontella röret, men om du bygger själv kanske det går att ordna det ändå på något sätt.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Steam condenser?

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2020-11-04 20:37

aqqe skrev:Jag har varit i kontakt med Grainfathers support och de har bekräftat att locket till deras conical fermenter ska passa på G30'n.[/url]

Japp, kan jag också bekräfta då jag har båda.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Steam condenser?

Inläggav ppsvätskor » lördag 2021-03-13 13:35

Nyfiken på en lösning med plattvärmeväxlare där ångan får kondensera genom plattorna och där kylvattnet får cirkulera (får komplettera med kylklampar efter tid) för att minimera vattenanvändningen. Gillar idén att kylvattnet och ångan/vätskan separeras. Någon som provat något liknande? Såg ett klipp här: https://www.youtube.com/watch?v=9AqdMtacpYI&t=808s
ppsvätskor
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-02-24 17:32

Re: Steam condenser?

Inläggav Djonk » lördag 2021-03-13 18:40

Lite osäker på fördelen med att göra så. Är det inte mest ren vattenånga som blandas med kylvattnet i vanliga fall, så att man bara kan samla det i en hink om man vill använda det för att diska sen?

(om man nu inte råkar ha prylarna hemma redan och behöver köpa mindre prylar, det är ju ett stort plus)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Steam condenser?

Inläggav ppsvätskor » söndag 2021-03-14 02:06

Djonk skrev:Lite osäker på fördelen med att göra så. Är det inte mest ren vattenånga som blandas med kylvattnet i vanliga fall, så att man bara kan samla det i en hink om man vill använda det för att diska sen?

(om man nu inte råkar ha prylarna hemma redan och behöver köpa mindre prylar, det är ju ett stort plus)


Jo, du har nog rätt, det kanske spelar mindre roll. Råkar ha en plattvärmeväxlare liggandes och såg det som en möjlig lösning. Kan vara att pvv är mindre effektiv men ska nog ändå prova så man slipper gå nyfiken.
ppsvätskor
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-02-24 17:32

Re: Steam condenser?

Inläggav Adrenalized » tisdag 2021-06-08 08:28

ängesbryggarna skrev:Ja, tappa upp 3-4 liter vatten och stänk omkring i tak och på väggar i bryggrummet, det är vad som motsvaras av bortkoket med dålig ventilationslösning annars. Inget man vill göra i längden.

@aqqe Fantastiskt bra att grejjerna passar ihop! Se till att köpa med packningen till locket också! Tänk på, att det helst ska vara en aning avrinning MOT kondensorn, så att det som hinner kondensera på vägen rinner ur, och inte tillbaks i koket! Man vill ju få bort så mycket DMS som möjligt. Det görs normalt med att de svetsar ihop Steam Condensern så att det bildas någon grad lutning på det horisontella röret, men om du bygger själv kanske det går att ordna det ändå på något sätt.


Är i stort behov av någon liknande lösning då hela mitt bryggrum dryper av fukt när jag varit igång. Hur stor lutning skulle du uppskatta att man behöver? Jobbigt att behöva "prova sig fram" när det innebär kapa och tätsvetsa för varje nytt försök =)
Adrenalized
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2021-06-07 20:41

Re: Steam condenser?

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2021-06-08 12:27

@Adrenalized

Lutningen behöver bara vara så stor, att det inte rinner uppåt ;) Någon mm skillnad räcker, alltså någon enstaka grad lutning.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Steam condenser?

Inläggav Adrenalized » tisdag 2021-06-08 14:09

@ängesbryggarna
Tack så mycket, har nog en klar bild om hur jag ska kunna bygga mig en nu.
Ang. "dimm-munstycket", Skulle en sådan här kunna fungera?
https://www.amazon.se/DyniLao-Mist-muns ... 73&sr=8-20
Adrenalized
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2021-06-07 20:41

Re: Steam condenser?

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2021-06-15 12:58

Funkar absolut! Det behövs inte mycket vattenflöde för att kondensera ångan, men se till att ha bra tryck i ledningen fram till munstycket för bra spray!
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 59 gäster

cron