pLambik och mögliga jäsrör

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-09-17 00:14

Hej!
Jag har ett antal (p)lambiks som står på lagring och har sedan ett tag tillbaks märkt att de har en tendens att utveckla mögel i jäsröret. Jag har behövt slänga jäsrör på samtliga satser minst en gång och förväntar mig att behöva slänga desto fler. Till er som har samma problem, hur har ni löst problemet? Till er som inte har det, hur skulle ni lösa det?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-09-17 11:32

Jag har lite sprit i röret istället för vatten/starsan
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav martinb » fredag 2020-09-18 12:05

Eller kör lock utan hål. Är det färdigjästa grejer som ska långlagras är å andra sidan hinkar inte att rekommendera. Har du damejanner eller Better bottles eller liknande så är det bara plugga dem med en hålfri plugg.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Djonk » fredag 2020-09-18 13:46

Finns en (lite dyr) plugg som fyller båda funktioner: https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... ventilerad

Har sett några använda ekplugg för att simulera den långsamma oxideringen som följer med stora tunnor.

Själv har jag inte haft några problem med mögel men tycker att det verkar smidigt med ett gäng corneliusfat för långtidslagring.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav SGP » fredag 2020-09-18 14:08

Jag är inte riktigt med på hur du lyckas få mögel i jäsröret? Använder du smutsiga jäsrör? Normalt har man ju bara vatten i jäsröret och vatten möglar ju inte.
Om det är jäsningen som kastar upp saker i jäsröret så går det ju utmärkt att byta rör när jäsningen lugnat ner sig och tvätta ur det.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-18 19:50

Har kanske 5-6 st av den plugg du länkar till Djonk. Använder dem dock mest still de satser jag ställer på lagring i tre till fem månader. I övrigt kör jag vanliga jäsrör. Ser inte varför man skulle använda ekplugg i en lambik då de inte ska ha någon märkbar ekkarsktär. Sen är tyvärr inte cornys aktuella för lagring av 160+ liter lambik av den enkla anledningen att jag inte är miljonär :(

@SGP Jag brygger i ett gammalt fuktigt pannrum i en lägenhet. Spelar ingen roll hur ren jag håller min utrustning, fukt finns överallt. Det blir inte heller bättre av att han jag delar lokal med inte varit här på nästan precis ett år och dessutom helt saknar känsla för att hålla sin utrustning ren. Vill inte ens röra många av hans grejor i fruktan för alla förhistoriska virus de verkar vara koloniserade av.

@martib Jag kör alla mina lambiks i 23-liters carboys.

@jolle Bra tips. Ska testa köra med ngn vodka jag kanske liggande har hemma
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Djonk » fredag 2020-09-18 20:54

https://www.themadfermentationist.com/2 ... l.html?m=1

Frågan är om inte begagnade fat är billigare än nya PET-carboys i längden.. Men visst är det en stor investering. En möjlig fördel med PET kan såklart vara att de släpper igenom mer syre till att börja med, om man vill åt den karaktären.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-18 21:47

Ja, jag ser din poäng. Har varit inne på att lagra mina "tre till fem månaders"-projekt på cornys men jag har helt enkelt inte råd med tanke på allt annat som måste inhandlas med jämna mellanrum. När det kommer till att prioritera bort kvalitet på utrustning till förmån för fler fat är det tyvärr faten som får ryka från budgeteringen. Har bara bryggt i ca 1,5 år så har fortfarande saker jag saknar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: pLambik och mögliga jäsrör

Inläggav Djonk » lördag 2020-09-19 10:27

Jovisst, ofta vill man ju ha de fat man har till annat. Ställningen är 4-4 fat/carboy hos mig 8).. Gäller att det blir bra när man binder ett kärl så länge..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster