Lite ny utrustning - några tips?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-08-23 18:05

Hej!
Min pH-mätare har dött och det har även blivit dags att skaffa en maltkvarn så att jag inte behöver snylta på min lokal-roomie.

pH-mätaren jag hade tidigare var en vanlig pH-55 och kan tänka mig att skaffa en ny likadan. Däremot har jag börjat snegla lite på en Beverage Doctor (Kegland/Kegking). Den har en upplösning på 0.01 pH och en träffsäkerhet på 0.05 pH (vilket verkar vara vad man kan förvänta sig om man inte vill punga ut väldigt mycket stålar). Dessutom är den vattentät. Den verkar vara en pH-56 fast mycket billigare. Samtidigt brukar det ju oftast vara så att man får det man betalar för. Någon som har erfarenheter? Vad är isf haken med det låga priset?

Gällande kvarn. Har tidigare använt en (väldigt) misskött MM2 som sällan gett någon vidare bra eller konsekvent krossning. Jag har länge varit inne på att skaffa mig en trevalsars Malt Muncher men såg att Maltmagnus har en liknande för ett bättre pris. Mailade dem och frågade vilka producenten var och om det går att köra med fuktbehandlad malt. Tydligen var det ungefär samma som Keglands Maltmuncher men de verkar(!) ha köpt den från Kegking. Enligt dem fuktbehandlar man malten på egen risk. Det låter inte så lovande. Samtidigt som det ska vara samma kvarn får jag höra två olika saker gällande fuktbehandling. Vad tror ni här? Undviker gärna att köpa en MonsterMill3 om jag verkligen inte behöver.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav SGP » måndag 2020-08-24 10:10

Varför ska man ha en så exakt pH-mätare? Själv kör/körde jag med en sån billig som man har till akvarier, betalade runt 150 kr för den. En gul penna med en liten display på mitten. Dock använder jag den inte längre, jag tycker inte det behövs för bryggprogrammets uträkning av pH visade sig stämma alldeles utmärkt varenda gång jag testade.

Jag kan iofs tänka mig att det är viktigare om man lagar suröl men personligen avskyr jag suröl så det är inget problem för mig.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-08-29 14:43

Jag köpte en Mattmill och det känns ju som en jäkla stadig pjäs! Alltid lite finlir med krossningen mm men det är mest skit bakom skruvdragaren som behöver poleras tror jag xD
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-08-29 15:16

Var inne ganska länge på att skaffa mig en sån men det blev en malt muncher ändå. Får se hur den presterar på sin jungfrufärd imorgon.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-08-30 15:45

Hojta och berätta om din upplevelse! Det här med kvarnar är ju spännande :D
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-08-30 17:28

Testade att köra den på 0.9 mm och det blev katastrof. Kakningen har i skrivande stund pågått i säkert 1,5 timme. Har ökat till 1 mm men hoppas att jag slipper ändra ytterligare en gång. Man måste montera av tratten för att kunna reglera valsavståndet och det är lite meckigt med två skruvar samt sex muttrar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lite ny utrustning - några tips?

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-09-02 18:35

Kämpa!
Låter ju lite krångligt, på Mattmill är det bara att ta en insex och släppa lite försiktigt på ena sidan så går det att justera. Sedan är det lite jättemycket finlir att få det jämnt över hela spannet:/
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster