Hop spider

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hop spider

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-07-10 23:01

Funderar på att skaffa mig en hop spider. De som säljs verkar antingen vara på 300 eller 800 hundra mikron. Ni som har, sätter 300 mikronvarianten igen snabbt eller släpper 800 mikronvarianten igenom för mycket humle? Använder (med väldigt få undantag) pellets när jag brygger.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hop spider

Inläggav Rotsac » måndag 2020-07-13 15:37

Hövdingen skrev:Funderar på att skaffa mig en hop spider. De som säljs verkar antingen vara på 300 eller 800 hundra mikron. Ni som har, sätter 300 mikronvarianten igen snabbt eller släpper 800 mikronvarianten igenom för mycket humle? Använder (med väldigt få undantag) pellets när jag brygger.


Uttrycket "Sätter igen" i form av att filtret inte släpper igenom något av humlen är väl kanske lite luddigt.
Avsikten med sådana filter är ju att försvåra -eller mer eller mindre del- förhindra humlepartiklar att komma ut i vörten.
Den aromatiska oljan lär dock inte hindras...

Jag vill minnas att min humlekorg/humlefilter har en filterduk om 400 mikron.
Jag tycker att den håller tillbaka humlepartiklarna på ett bra sätt, och därför ger en acceptabel mängd skräp i bryggverket.
Man bör såklart röra om lite då och då i humlen, och eventuellt flytta behållaren. Jag tycker mig märka att det kokar NÅGOT mindre där korgen är placerad i mitt Grainfather 30-Liters bryggverk.

Det tar vid kokslut en stund att få ur vätskan som är "fångad" i behållaren. Man får vrida och vända, och luta den i många vinklar.
Jag skulle inte rekommendera en mer finmaskig humlebehållare än 400 mikron.


Tips: Med min tar det en LÅNG tid för att få bort humlen, som sitter kvar efter många sköljningar:-(

En billig "humlestrumpa" kan man istället slänga:-)
Och det är bara att använda flera stycken vid större humlemängder.
Sådana varierar dock vad gäller hur pass tätt tyget är, särkilt mellan bomull, och syntetmaterial.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hop spider

Inläggav Djonk » måndag 2020-07-13 23:25

Kör med humlestrumpor eller lös humle själv, men när jag funderade på hop spider verkade det som att många tyckte att 300 var för finmaskigt och att 800 släpper igenom för mycket.. Märkligt eftersom det verkar vara de vanligaste storlekarna.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hop spider

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-07-14 12:54

Ja, det du beskriver Rostac är vad jag syftade på med sätta igen. Hm.. då är nog inte en hop spider något för mig. Har likt dig, Djonk, kört med humlestrumpor eller lös humle. Det får nog förbli så även framöver.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hop spider

Inläggav SGP » tisdag 2020-07-14 18:58

Jag har en 800 micron till min Grainfather. Den släpper igenom lite grann nog men den fångar ändå det mesta. Syftet är väl främst att bottenfiltret inte ska sätta igen när man humlar rejält och det gör det inte. Å andra sidan har jag inga större problem med bottenfiltret även när jag kör utan spidern så jag skulle väl inte säga att den är nödvändig men visst fungerar den.

edit: jag kör uteslutande pellets kanske jag skulle tillägga.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster