Kalibrering iSpindel

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kalibrering iSpindel

Inläggav ecmik » tisdag 2020-07-07 11:58

Nån som är duktig på ISpindel som kan stötta lite? Jag har försökt kalibrera en ISpindel som har legat på hyllan i ett par år nu. Tänkte att den kunde va ett kul hjälpmedel framöver. Men jag tycker inte den känns pålitlig..

Den har runt 25 grader i vinkel i rumstempererat vatten, och sen har jag gjort sockervatten med olika SG från 1.009 till 1.085 med intervaller om ca 0.010. Skriver in respektive vinkel i Excel-formuläret för iSpindel och kopierar in formeln i iSpindeln. Tycker det känns hyfsat okomplicerat.

Men när jag kontrollmäter efter kalibreringen så tycker jag det stämmer dåligt. Ibland 0.006 ifrån, ibland 0.001 ifrån och ibland 0.003 ifrån. Vet inte ifall det är tänkt att va ganska inexakt med iSpindel, men det känns ju lite kass om det är felar mer än 0.003-0.005 i mitt tycke i alla fall. Tycker det borde stämma bättre med tanke på att jag precis berättat för den vilket SG en viss vinkel har liksom...

Är det nån som vet fallgroparna här? Klassiska misstag med ispindeln som gör att det kan bli fel, både vid användning och kalibrering? Jag har kalibrerat den ”rakt” innan mätning, men ändå stämmer det inte så bra som jag skulle vilja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kalibrering iSpindel

Inläggav Rotsac » tisdag 2020-07-07 14:15

ecmik skrev:Nån som är duktig på ISpindel som kan stötta lite? Jag har försökt kalibrera en ISpindel som har legat på hyllan i ett par år nu. Tänkte att den kunde va ett kul hjälpmedel framöver. Men jag tycker inte den känns pålitlig..

Den har runt 25 grader i vinkel i rumstempererat vatten, och sen har jag gjort sockervatten med olika SG från 1.009 till 1.085 med intervaller om ca 0.010. Skriver in respektive vinkel i Excel-formuläret för iSpindel och kopierar in formeln i iSpindeln. Tycker det känns hyfsat okomplicerat.

Men när jag kontrollmäter efter kalibreringen så tycker jag det stämmer dåligt. Ibland 0.006 ifrån, ibland 0.001 ifrån och ibland 0.003 ifrån. Vet inte ifall det är tänkt att va ganska inexakt med iSpindel, men det känns ju lite kass om det är felar mer än 0.003-0.005 i mitt tycke i alla fall. Tycker det borde stämma bättre med tanke på att jag precis berättat för den vilket SG en viss vinkel har liksom...

Skickat från min iPhone med Tapatalk


-Exakt hur "kontrollmäter" du?

-Vilken Internettjänst har du tänkt att använda för att följa/logga jäsningen?
Jag rekommenderar "The Brewfather".
Där kan man justera för OG och temperatur, lämpligen vid start av jäsningen, när man har tagit ett refraktometervärde.

Du får vara nöjd med den nogrannhet du har, det är inget labbinstrument.
Det stora värdet är annars att man kan följa *trenden* (hur kurvan för utjäsning och temperatur utvecklas).

Med god kännedom om respektive jäst, så kan man genom att endast kolla temperaturen normalt se vad som händer.
Vid "utjäst öl" så bör man även kontrollera med hydrometer, jag tycker att det är i det skedet som man kan få störst felvisning.

OBS! P.g.a. det realativt stora luftutrymmet i burken, så hänger temperatursonden ej med i snabba temperatursvängningar, om man använder värme/kyla.
Det bllir ett medelvärde, vilket man i princip ändå vill ha.

Skickat från min köksdator med ett musklick...
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kalibrering iSpindel

Inläggav ecmik » tisdag 2020-07-07 14:23

Rotsac skrev:-Exakt hur "kontrollmäter" du?

-Vilken Internettjänst har du tänkt att använda för att följa/logga jäsningen?
Jag rekommenderar "The Brewfather".
Där kan man justera för OG och temperatur, lämpligen vid start av jäsningen, när man har tagit ett refraktometervärde.

Du får vara nöjd med den nogrannhet du har, det är inget labbinstrument.
Det stora värdet är annars att man kan följa *trenden* (hur kurvan för utjäsning och temperatur utvecklas).

Med god kännedom om respektive jäst, så kan man genom att endast kolla temperaturen normalt se vad som händer.
Vid "utjäst öl" så bör man även kontrollera med hydrometer, jag tycker att det är i det skedet som man kan få störst felvisning.

Skickat från min köksdator med ett musklick...


Jag kontrollmäter i sockervätska, med hydrometer. Så ”kontroll-SG:t” är rätt säkert. Den visade 1.017 vid 1.018, men 1.065 vid 1.071. Och 1.007 vid 1.009. Så diffen är inte i direkt linjär tyvärr.

Har också Brewfather, men jag kan ju tyvärr inte göra som du säger - att börja justera utifrån OG:t. För då blir det riktigt galet i andra änden då värdena (kanske) stämmer bättre. Rörigt.. Annars håller jag med om trenden, att den kan hjälpa. Men är det så här osäkert som det verkar så orkar jag faktiskt inte ens använda den.

Jag tycker det är konstigt ändå, med tanke på att jag tagit ut 8 värden och dess lutning, och skrivit in det i kalibreringen. Jag menar, formeln borde ju ändå va hyfsat spot on då, åtminstone i sockervatten? Fattar inte varför den helt plötsligt blir 0.006 off..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster