Erfarenheter av Brewzilla 35L

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-06-13 20:01

Tjena! Tänkte kolla om det finns fler Brewzilla ägare här på forumet!

Jag tog jungfrufärden igår med en Pale Ale jag fått av min mentor igår och märkte ju av en del egenheter:

1. Fick overflow under mashen när jag drog på cirkulationspumpen på mer än 1/3 styrka.
2. Stor skillnad i temperaturer när medföljande emergency-chiller används. Hade 18 grader i toppen och över 40 i botten.
3. Min whirlpool arm fick inte riktigt den effekt jag önskade. Trodde den skulle utjämna temperaturen och dra på en fin whirlpool men tror cirkulationspumpen satte sig lite för det gick ju sådär kan jag konstatera.

Sedan finns det på Brewfather en Brewhouse och Mash effekt i %. Vet ni om den stämmer ungefär med vad ett Brewzilla bör producera? Pillar jag på siffrorna ändras ju OG osv en hel del.

Vänligen

Alex
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-06-13 23:26

1. Det kan bero på att du malt för tight, haft för mycket vete (om du nu haft det i din pale ale) i eller för att du har för låg grain/grist. Min sweetspot på ofuktad malt är 1.2mm och jag har mestadels kört med grain/grist på 3.5 men har börjat testa på 2.5. Med 3.5 bör du klara dig ganska bra. Sen har jag märkt att du får bättre flöde om du sätter toppfiltret någon halv centimeter över maltbädden. Däremot resulterar det i dålig effektivitet vid lakningen.
2. Jag har aldrig använt kylspiral så här kan jag inte hjälpa dig.
3. Pumpen har en tendens att sätta igen om du använder mycket humle, men framförallt om du använder kottar. Jag skulle köra på humlepåsar eller hop spider om detta problem kvarstår framöver. Det du kan göra är att prutta i lite koldioxid via recirkulationsröret för att spola ur det som fastnat.

Ang. effektiviteten beror det på en massa parametrar. För min del stämmer den mer eller mindre överens med profilen för BZ65. Dock har jag en tendens att slarva med mängden lakvatten så det brukar skilja någon pinne hit och dit i slutändan.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-06-14 15:15

Kul att du har en 65a!

Jag körde 24L till 6.1 Grain den här gången. Men ska nog justera ner till ca 3.5ggr som du skriver!
Nu flyter det mkt bättre med pumpen iaf, lyckades få ordning så den maler lite grovare och jag kör fuktat ca 2%.
Tyckte det såg bra ut iaf! Slängde också in ca 20 gram risskal för god lycka.

Införskaffade humlebollar att köra i, bra tips!

Nu märkte jag något när jag skulle gå från 44-63grader. Tog mig 17minuter och då var det bara bryggverkets egna termometer. Mäter jag på ytan är jag fortfarande inte där.
Det står i manualen att 1900w inte ska köras under mäskningen men det kan ju inte fungera att bara ha 500w för "ramp-up"?
Slog iaf på 1900w och använder 500w när jag nått temperatur, gick bättre då!

Svårt att följa Lindhs instruktioner nu när tempökningen gick så sakta, men men vi får se hur det blir xD
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-06-14 19:06

Ja, just det där med att man inte ska ha det starka elementet på har jag också tyckt varit konstigt. På 65an är det det 2000w men det lär ju inte skilja så mycket. Hur som haver testade jag att även mäska med 2000w-elementet idag och märkte inga konstigheter där. Ramp up gick dock på halva tiden mot förut. Kommer fortsätta med det framöver om jag inte råkar bränna något de närmsta bryggningarna.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Silverhanden » måndag 2020-06-15 20:51

Mhm, om jag ska köra på 72c och byter från 1900w till 500w när den nått 72c i botten så kommer temperaturen gå ner när cirkulationspumpen drar på. Blir jätteknasigt?

Jag gjorde rent bryggverket och såg att det bränt lite, lite under falskbottfötterna mot botten. Antagligen på grund av att det kommer in lite där utan cirkulation. Men så pass lite att det inte kan påverka smak mm.

Hur gör du med temperaturen Hövding? Mäter du på toppen och utgår därifrån eller utgår du från verkets egna termometer? Alternativt blandar mellan dem?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-06-15 22:54

Brukar använda bryggverkets. Mäter någon gång då och då på toppen under recirkulering bara för att se om temperaturgivaren behöver kalibreras. Men att temperaturen sjunker när du börjar recirkulera är inte konstigt. Den jämnas ut när varm vört från botten läggs på toppen och svalare vört kommer närmre elementet.

För mig är det bara undersidan av falskbotten som missfärgats. Bryr mig inte så mycket om det men misstänker att det räcker med att du låter det vara i kontakt med utblandad fosforsyra ett tag för att det ska börja luckras upp.

Tips om du vill ha jämnare temperaturer och snabbare uppvärmning är att köra med glaslocket under mäskning och skaffa isoleringsjackan. Jag körde utan jackan första bryggningen men har haft den sedan dess så kan inte svara på hur effektiv den är. Däremot brukar ju folk som kör med kastruller isolera dem liggunderlag.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-06-16 18:20

Hmm, men hur ser temperaturen ut för dig på toppen kontra bryggverkets då?

Jag har skillnader som 59-72 och 53-64. Där de lägsta värdena är toppen+liten bit ner och de högsta är bryggverkets, då inkluderat en jämn cirkulation genom hela processen.

Jag hade både jacka och lock på samt 3/4 av cirkulationen ungefär.
Pratade med en kille på Ölbryggning och han sa (om jag minns rätt) att falskbotten ligger lite för nära temperaturmätaren vilket resulterar i att värmen stängs inne nära mätaren, låter vettigt?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-16 20:00

Det låter jättekonstigt. Så har jag det inte alls. Kanske skiljer en, eller högst ett par grader mellan botten och toppen och då har jag också den stora varianten. på 65an är det dead space på 11 liter så det kanske är att falskbotten sitter högre upp där.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenheter av Brewzilla 35L

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-06-16 20:40

Kan vara! Jag frågar i forumet och ser om andra har samma problem + lösning!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster