Olika bryggverk, olika funktioner?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Olika bryggverk, olika funktioner?

Inläggav Bönan » tisdag 2020-06-09 17:50

Kan någon vänlig själ förklara skillnaden mellan camurri brauer 50, grainfather g70 och braumeister 50, mest på hur de funkar, är det pumpar i alla, eller omrörare i alla?
finns det några bra förklaringar med bilder, eller liknande man kan läsa på sig i.?
Tacksam för svar.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Olika bryggverk, olika funktioner?

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-09 19:14

Ömrörare i Camurrin och recirkulering i de övriga två. Camurrin har även elementen i direkt kontakt med vörten vilket lätt bränner både vört och element. Camurrin kran är även i plast. För att vara så fruktansvärt dyra verkar de vara rena italienska kinagrejorna. Han jag delar lokal med har en C70 eller 90 och efter att ha sett hur hans element ser ut skulle jag aldrig få för mig att skaffa en sån.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Olika bryggverk, olika funktioner?

Inläggav Bönan » onsdag 2020-06-10 09:15

Ok har sneglat på bm50, faktiskt, men mycket pengar tyvärr
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Olika bryggverk, olika funktioner?

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-06-10 09:39

Vet inte om det är jag som är bitter och tycker allt är kasst men jag tycker braumeister har spelat ut sin roll 2020. Spiedels huvudfokus ligger på kommersiella bryggerier och produktutvecklingen för produkter riktade mot hembryggare hamnar lite i skymundan. Detta gör att de tar fortsatt högt pris på något som inte utvecklats nämnvärt på ett tag samtidigt som flera mer prisvärda konkurrenter dykt upp på marknaden. Det som talar till Speidels fördel är att de kommit längre när det kommer till anpassningar för Lodo (man man är lagt åt det hållet). Hade jag köpt bryggverk idag hade jag tittat på G70 eller Brewtools 80 om jag hade spenderbyxorna på mig.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster