Ingen egentlig diskussion

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ingen egentlig diskussion

Inläggav Cobrac » fredag 2020-06-05 23:28

Vill egentligen bara klappa mig själv på axeln och säga att jag lyckats göra en högkvalitativ falskbotten till speidels 95lit rostfria jästunna. Tänkte påbörja ett två-kärls bryggsystem. Fas 1 avklarad. Nu ska jag skaffa två flytande lock till dem så att jag kan köra LoDO fullt ut utan massa krångel.Bild

För den som vill göra egen falskbotten till dessa tunnor är det diameter 437mm. Jag gjorde min 435mm och därför fick jag lägga på en silikonlist för att få tätt mot yttervägg på jäskärlet.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Ingen egentlig diskussion

Inläggav skyking » måndag 2020-06-08 12:55

Cobrac skrev:Vill egentligen bara klappa mig själv på axeln och säga att jag lyckats göra en högkvalitativ falskbotten till speidels 95lit rostfria jästunna. Tänkte påbörja ett två-kärls bryggsystem. Fas 1 avklarad. Nu ska jag skaffa två flytande lock till dem så att jag kan köra LoDO fullt ut utan massa krångel.

För den som vill göra egen falskbotten till dessa tunnor är det diameter 437mm. Jag gjorde min 435mm och därför fick jag lägga på en silikonlist för att få tätt mot yttervägg på jäskärlet.


Tjusigt! Hur har du tänkt dig fixa flytande lock?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ingen egentlig diskussion

Inläggav Cobrac » måndag 2020-06-08 19:20

Tackar tackar, jo hade tänkt att köpa dessa flytande lock direkt från speidel och modda lite för att få ner doppvärmaren bredvid i den ena tunnan och använda vacuumnippeln som slanganslutning i den andra. Då hoppas jag på hög täthet mot omgivande luft. Vad tror du? Alternativt att skaffa en värmare som jag ansluter genom en gängad svetshylsa under falskbotten. Fast det känns som att förstöra en artefakt att köpa svindyra polerade rostfria tunnor för att sedan börja borra och svetsa i dem...


https://www.speidel-edelstahlbehaelter. ... behoer.pdf
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron