Bryggverkt eller inte

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bryggverkt eller inte

Inläggav Lövenhagen » tisdag 2020-04-21 19:38

Har ca 30 bryggningar i ryggsäcken nu en enkelt process där jag mäskar i ugnen, satslakning genom två hinkar. Dvs så som många har börjat en gång i tiden, ölen har blivit ifrån dåliga till förvånansvärt bra. Har även under tiden laborerat med olika jästemperaturer, återanvända jäst, maltnotor, mäsktemperaturer osv. Men själva bryggprocessen har blivit i princip densamma, givetvis med förbättringar här och där för att få bättre effekt och spara tid. Men i princip densamma och den funkar.

Men funderar ändå att investera i ett bryggverk, men undrar om det är verkligen är värt det om jag "bara" vill ha öl som smakar bra och inte har några större ambitioner om att tävla om ett SM-guld. Utan bara för husbehov och kunna ställa fram en öl som man kan stå för.

Vad är de absolut största fördelarna med ett bryggverk kontra en relativt "slimmad" process att brygga med kastruller, hinkar, termometrar och en hel del känsla? Givet de ambitionerna jag har med min bryggning. Högre effekt är inte en anledning, går att "kompensera" på annat sätt för väldigt liten investering. Tar gärna emot feedback på tex disk och allt kring liggande som är ett måste att hantera men som kanske inte syns i slutresultatet. För jag antar att det är lite mer stök att rengöra ett bryggverk än en kastrull?

Ser fram emot konstruktiva åsikter.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2020-04-21 19:55

Största fördelen skulle jag säga är repeterbarheten i processen. Det blir enklare att göra något nästan identiskt fler gånger. Jag bryggde min första bryggning med kastruller, saftsilar och dylikt men tyckte det var en djäfvla meck. Skaffade bryggverk efter det och har inte ångrat det en sekund.
Visst, du kommer inte kunna stoppa bryggverket i diskmaskinen, så det är väl var i processen du önskar mest smidighet som blir den avgörande faktorn i ditt fall.
Automatisk temperaturreglering och tidtagning tycker jag också är värt en hel del.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav Lövenhagen » tisdag 2020-04-21 20:13

MCMLXXXII skrev:Största fördelen skulle jag säga är repeterbarheten i processen. Det blir enklare att göra något nästan identiskt fler gånger. Jag bryggde min första bryggning med kastruller, saftsilar och dylikt men tyckte det var en djäfvla meck. Skaffade bryggverk efter det och har inte ångrat det en sekund.
Visst, du kommer inte kunna stoppa bryggverket i diskmaskinen, så det är väl var i processen du önskar mest smidighet som blir den avgörande faktorn i ditt fall.
Automatisk temperaturreglering och tidtagning tycker jag också är värt en hel del.


Just att repetera med temperaturen under bryggningen är av de absolut största anledningarna till att jag överväger det. Får man till en fullträff, så vill man så klart förbättra det.
Tycker om när det är smidigt och slimmad process (ink disk, byta kärl osv), lite av en processnörd ur den aspekten.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav seasteel » onsdag 2020-04-22 07:53

När jag gick över till bryggverk, ett enkelt BK35, så var det främst enkelheten som var den stora skillnaden. Jag tycker också att det blev mindre slaskande i köket (till hustruns stora glädje) eftersom jag till stor del kunde stå utomhus och brygga.

Men jag upplevde inte att repeterbarheten ökade nämnvärt, men det beror nog på att det bryggverk jag köpte var i den lägre prisklassen vilket också påverkade temperaturstyrning under mäskning etc. Jag tyckte inte att jag hade stabilare temp med bryggverket än när jag körde i kylväska. Är repeterbarhet, temp.styrning noggrannare än +/- 2 grader etc viktiga faktorer ska man nog titta på bryggverk i en liten högre prisklass än jag gjorde. Med det sagt, slutade brygga för några år sedan och har inte 100% koll på vilka bryggverk som nu finns tillgängliga

Men ska jag vara ärlig så blev även bryggandet lite tråkigare med bryggverk. Kan beror på att mitt bryggintresse rent generellt dalade efter +50 bryggningar, men det blev också en industri-känsla: i med grejerna och tryck på lite knappar. Gör något annat i någon timme, öppna en kran, tryck på en knapp. Gör något annat i en timme till.

Med kastruller, kylväskor o grejer så kändes det mer hands-on, mer genuint hantverk. Men det är min personliga reflektion. Bryggverk ger inte per automatik fantastisk öl, mina öl blev inte bättre enbart pga byte till bryggverk utan det handlar fortfarande om bryggarens kunskaper. Och där verkar du ha torrt på fötterna.

Sen att det alltid är kul med prylar är ju en helt annan sak..... :)

Edit: Just diskning/rengöring var nog den största vinsten i min bok. Tyckte det var busenkelt att rengöra bryggverket, i med lite vatten o lite bakpulver, vispa rund med en diskborste, skölj ur. Maltkorg o lock körde jag i diskmaskinen. Klart.
Jag slapp helt alla kastruller (kokade i två till tre stycken samtidigt beroende på satsstorlek), ingen spis med kletig vört, inget spill, etc etc.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav Lövenhagen » onsdag 2020-04-22 10:14

seasteel skrev:När jag gick över till bryggverk, ett enkelt BK35, så var det främst enkelheten som var den stora skillnaden. Jag tycker också att det blev mindre slaskande i köket (till hustruns stora glädje) eftersom jag till stor del kunde stå utomhus och brygga.

Men jag upplevde inte att repeterbarheten ökade nämnvärt, men det beror nog på att det bryggverk jag köpte var i den lägre prisklassen vilket också påverkade temperaturstyrning under mäskning etc. Jag tyckte inte att jag hade stabilare temp med bryggverket än när jag körde i kylväska. Är repeterbarhet, temp.styrning noggrannare än +/- 2 grader etc viktiga faktorer ska man nog titta på bryggverk i en liten högre prisklass än jag gjorde. Med det sagt, slutade brygga för några år sedan och har inte 100% koll på vilka bryggverk som nu finns tillgängliga

Men ska jag vara ärlig så blev även bryggandet lite tråkigare med bryggverk. Kan beror på att mitt bryggintresse rent generellt dalade efter +50 bryggningar, men det blev också en industri-känsla: i med grejerna och tryck på lite knappar. Gör något annat i någon timme, öppna en kran, tryck på en knapp. Gör något annat i en timme till.

Med kastruller, kylväskor o grejer så kändes det mer hands-on, mer genuint hantverk. Men det är min personliga reflektion. Bryggverk ger inte per automatik fantastisk öl, mina öl blev inte bättre enbart pga byte till bryggverk utan det handlar fortfarande om bryggarens kunskaper. Och där verkar du ha torrt på fötterna.

Sen att det alltid är kul med prylar är ju en helt annan sak..... :)

Edit: Just diskning/rengöring var nog den största vinsten i min bok. Tyckte det var busenkelt att rengöra bryggverket, i med lite vatten o lite bakpulver, vispa rund med en diskborste, skölj ur. Maltkorg o lock körde jag i diskmaskinen. Klart.
Jag slapp helt alla kastruller (kokade i två till tre stycken samtidigt beroende på satsstorlek), ingen spis med kletig vört, inget spill, etc etc.


Tack för din input. Jag vill tro att jag har ganska bra process för att repetera , däremot stegmäskning är känsligt med hands-on metoder (i mitt fall mäska i ugnen). Så ur det perspektivet är bryggverkt en stor anledning för mig att investera i ett.

Prylar är alltid kul :D
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav Djonk » onsdag 2020-04-22 11:35

Om du råkar ha en sous vide-stav redan och inte är så bekymrad över syre kan du använda den för att mäska med. Enkelt, repeterbart och billigt. Stegmäskning går också smidigt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav Hop-san » torsdag 2020-04-23 10:29

Jag har gått från BIAB via Hink-i-hink till bryggverk (Granfather) och i stort håller jag med Seasteel, enklare och mycket mindre slaskande.
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2019-01-31 13:12

Re: Bryggverkt eller inte

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-05-27 18:27

Nu har jag ju inte bryggt än men om du funderar så titta lite på trådarna jag startat! Fått en del bra tips och om du inte vill gå Hardcore med ett Braumeister så är det ju Brewzillan eller Grainfather som ligger i mellansegmentet!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster