Antal W på frostvakt/värmerör

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-03-31 11:08

Hej!
Har tidigare kört med värmematta men tänkte använda den till annat och för att kunna jäsa flera satser samtidigt tänkte jag skaffa en frostvakt/värmerör till jäskammaren. Frostvakten är på 200w och värmeröret på 60w. Jag kommer att jäsa upp emot 60 liter (i framtiden kanske mer?) och vet att man säger ca 1w per liter om det är filtar det handlar om. Men om värmekällan snarare sitter som ett element måste jäskammaren först värmas upp för att vätskan ska värmas. Krävs det högre effekt då? Om det påverkar så är kylskåpet är 260-300-ish liter. Minns inte exakt. Sorry för eventuellt dum fråga men fysik är inte min starkaste sida.

Tl:dr - Värmeelement på 60 eller 200w för en jäskammare på ca 300 liter som ska jäsa upp emot 60 liter vätska?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav skyking » tisdag 2020-03-31 11:37

Om jag förstått det rätt så tänker du dig att du skall styra kyla och värme med en regulator? Det låter så iaf. Och visst bör man nog i så fall ta höjd för jäskärlet eftersom det är mellan vört och värmekällan, men normalt skulle jag gissa att det tillför väldigt lite värmekapacitet till systemet. Polyeten har hälften så hög värmekapacitivitet som vatten, PET en fjärdedel och stål en åttondel, jämför också vikten mellan vört och jäskärl så ser du vart det barkar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-03-31 13:06

Vet inte om det gick över mitt huvud men hur jag menade var att en filt värmer jäskärlet direkt medan värmeelement måste först värma flera hundra liter luft in n temperaturen på vätskan förändras.Tänker om effekten inte räcker då eller om det kommer bli kraftiga svängningar. Kommer nog skaffa en kegmenter men har inte gett värmekapacitet på materialet en tanke än.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Snow » tisdag 2020-03-31 17:21

Hövdingen skrev:Hej!
Har tidigare kört med värmematta men tänkte använda den till annat och för att kunna jäsa flera satser samtidigt tänkte jag skaffa en frostvakt/värmerör till jäskammaren. Frostvakten är på 200w och värmeröret på 60w. Jag kommer att jäsa upp emot 60 liter (i framtiden kanske mer?) och vet att man säger ca 1w per liter om det är filtar det handlar om. Men om värmekällan snarare sitter som ett element måste jäskammaren först värmas upp för att vätskan ska värmas. Krävs det högre effekt då? Om det påverkar så är kylskåpet är 260-300-ish liter. Minns inte exakt. Sorry för eventuellt dum fråga men fysik är inte min starkaste sida.

Tl:dr - Värmeelement på 60 eller 200w för en jäskammare på ca 300 liter som ska jäsa upp emot 60 liter vätska?


Jag har ganska exakt samma förutsättningar som dig:
Det som funkar för mig är följande:

I det lilla skåpet (just nu jäser jag 50l liter i det) så har jag en värmematta mot jäskärlet och även givaren mot
kärlet. När det blir kallt i garaget så sätter jag frigolitskivor mot sidan på kylen och dörren (ca 0-5grader i garaget)

I den större kylen (fullhöjd) så har jag som du normalt ett värmerör på 60w, men under vinterhalvåret räcker inte det
då får jag köra frostvakten. Dock så reglerar jag med givaren hängande fritt i kylskåpet när jag kör frostvakten, detta pga att det blir alldeles för stora temperatursvängningar med givaren mot jäskärlet. Med givaren hängande så funkar det kanon.

När jag ska sätta en batch så drar jag igång temperaturregleringen några timmar innan kärlet ska åka in
i jäs-kammaren.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-04-04 13:13

Okej, då kör jag nog på ett 60w värmerör. Det blir aldrig svalare än 12-13 grader i lokalen så då borde det räcka.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Hjulbult » måndag 2021-03-29 13:48

Har någon tips på var man kan beställa ett 60W värmerör, så kallad tubular heater?

Mitt nuvarande rör är plötsligt stendött och jag skulle behöva ersätta det med ett nytt. Hittar ingen svensk sida som har i lager, finns dessa bara i UK?

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav erno » måndag 2021-03-29 16:12

Hjulbult skrev:Har någon tips på var man kan beställa ett 60W värmerör, så kallad tubular heater?

Mitt nuvarande rör är plötsligt stendött och jag skulle behöva ersätta det med ett nytt. Hittar ingen svensk sida som har i lager, finns dessa bara i UK?

MVH
//NJN
https://www.seasea.se/v%C3%A4rme-ventilation/v%C3%A4rmer%C3%B6r/v%C3%A4rmer%C3%B6r-240v-l%C3%A5geffekt

Här köpte jag mitt.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2021-03-29 16:39

Jag har samma rör som @erno länkar till. Hittade mitt på Hjertmans, då till rabatt, men ser att det är samma pris som Seasea nu.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Bönan » fredag 2021-04-23 20:23

har en 75w värmekabel, funkar riktigt bra i ett kylskåp, då den värmer upp sakta, så fladdrar inte tempen så mycket.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav ecmik » lördag 2021-04-24 22:30

Bönan skrev:har en 75w värmekabel, funkar riktigt bra i ett kylskåp, då den värmer upp sakta, så fladdrar inte tempen så mycket.
75w - det blir inte så att svängningen skjuter över målet för mycket? Gillar idén med värmekabel annars.

https://www.conrad.se/p/arnold-rak-hk-5 ... 6&vat=true


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Hövdingen » söndag 2021-04-25 00:35

Det beror väl på hur mycket man jäser och vart man sätter kabeln.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav ecmik » söndag 2021-04-25 06:24

Hövdingen skrev:Det beror väl på hur mycket man jäser och vart man sätter kabeln.
Jo, jag snackar väl om standardvolymen och mindre, och jag skulle ha den liggandes längst ner i kylskåpet på nåt sätt. Hade bara varit intressant att höra hur mycket värme det blir i kylen när den når maxeffekt och får ligga så ett tag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Bönan » söndag 2021-04-25 13:12

Det går sakta att värma upp skåpet när man har haft en lagerjäsning på 11grader och ska upp till 17, tar flera timmar, men den skjuter nog inte över så mycket, har man för mycket effekt så värmer den för mycket och så måste kylen starta för att kyla.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Antal W på frostvakt/värmerör

Inläggav Bobby » tisdag 2021-06-01 12:24

Kan bekräfta det andra sagt, det räcker med ca 60w, iaf om rummet håller ca 10 grader varmt.

Jag har en enkel akvarievärmare på 60 watt som jag lägger i en kastrull för att skydda skåpet mot värmen den alstrar.
Den värmer jäskammaren för överjäst öl enkelt oavsett årstid.

Värmen i mitt bryggeri/garage håller ca 9 grader under kallaste vintern och ca 13 på sommaren.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster