STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav staf » tisdag 2019-12-17 23:36

Hade häromdagen ett underligt problem med min termostat, mitt i natten mot slutet av en jäsning började den ge ström för värme konstant, trots att den själv ville kyla ner jäskärlet.
Hade en Tilt i jäshinken så kunde spåra temperaturen då den loggar till Brewfather. Ca kl 3 på natten började den konstant ge ström för värme och hade värmt min öl från 18 till nästan 27 grader innan jag upptäckte detta på morgonen.

- Inte jag som dragit elkablarna då detta är en STC-1000 som är en del av Mangrove Jack's termostat.
- Använt denna termostat utan problem i uppåt 20 satser öl
- Display på STC-1000 visade att den försökte kyla ölen och eluttaget för kylning var aktivt (Förutom testet är inget inkopplat till kylningen då jag bara har en isolerad jäsbox i en kall källare)
- Ingen hade varit i närheten av enheten i minst 24h innan problem upstod - programmeringen var fortfarande ställd på 18 grader.
- Temperatursensorn visade korrekt enlight temperaturen rapporterad via min Tilt

Efter jag såg att det var ett problem skruvade jag upp och inspekterade kablarna och kunde inte hitta något som såg fel ut efter snabb visuell inspektion, inget spår efter kortslutning eller något som såg felkopplat ut. Detta var också första gången enheten var öppnad efter montering av tillverkaren.
Testade först att starta om den, men hade ingen effekt. Samma resultat med att testa koppla ur elkabeln en kort stund.
Däremot efter att den var urkopplad runt 8 timmar så verkar den funka igen senaste 24h.


Är det någon som haft eller hört om liknande problem?
Tror man att det går att lita på att den håller jäsningen i rätt temperatur, eller bör jag försöka reklamera?
staf
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2019-05-20 21:09
Ort: Lysekil

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav Bee » onsdag 2019-12-18 00:38

Om det är för hög effekt på lasten kan relät svetsa samman kontaktblecken, men då brukar relät inte börja fungera korrekt igen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav staf » onsdag 2019-12-18 01:11

Den har varit och är fortfarande kopplad till en simpel värmeplatta, glödlampa och en 12v datorfläkt, inte mycket mer än 100w allt som allt. Känns inte som något som borde komma i närheten av överbelastning.

Har den fortfarande igång och ska se om något händer igen.
36 timmar senare verkar den inte ha visat något tecken på att inte fungera som den ska.

Ölen är överförd till fat i kyl nu då den bara var i slutet av en diacetyl-vila då felet uppstod. Inget större fel om den värmer upp en tom jäskammare ett tag om den får samma fel igen.
staf
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2019-05-20 21:09
Ort: Lysekil

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav assistredo » onsdag 2019-12-18 01:47

Är det endast en sensor så brukar man oftast antingen programmera för värme eller kyla. Enheten kan oftast inte själv välja om den vill kyla eller värma men är den här enheten mer avancerad på något sätt? Den har ju i och för sig om jag tror rätt separata utgångar för värme resp. kyla. Har enheten två sensorer så brukar de kunna hantera både kyla och värme samtidigt men man får välja intervallen/inställningarna vid programmeringen så inte värmen och kylan går samtidigt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav staf » onsdag 2019-12-18 12:08

assistredo skrev:Är det endast en sensor så brukar man oftast antingen programmera för värme eller kyla. Enheten kan oftast inte själv välja om den vill kyla eller värma men är den här enheten mer avancerad på något sätt? Den har ju i och för sig om jag tror rätt separata utgångar för värme resp. kyla. Har enheten två sensorer så brukar de kunna hantera både kyla och värme samtidigt men man får välja intervallen/inställningarna vid programmeringen så inte värmen och kylan går samtidigt.


Det är en universaltermostat (Mangrove Jack's).
Dvs en helt vanlig STC-1000 men färdigt kopplat i ett kompakt plasthölje. Två elluttag (ett för värme, och ett för kyla) och stickpropp utöver den enstaka vanliga sensorn.

I somras hade jag den kopplad till en gammal frysbox och då kontrollerade den både värmeplatta och kylaggregatet för frysen och växlade däremellan beroende på om den behövde värma eller kyla helt utan problem.
staf
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2019-05-20 21:09
Ort: Lysekil

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav assistredo » onsdag 2019-12-18 14:44

Utan att fördjupa sig i funktionen så är nog den troliga förklaringen - som också Bee var inne på - något mankemang med värmereläet. Är det ett mekaniskt relä så kan det ha "hängt sig"för att släppa sedan utan att helt bränna ihop enligt Bee. Mekaniska reläer slits mera och i synnerhet om man har för tight hysteres så att reläet slår på och av allt för ofta.

Nu vet jag inte hur man ställer in den här men det verkar på din beskrivning som att man kan koppla in ett kylskåp på kylutgången och ett värmeelement på värmeutgången och köra dem samtidigt. Jag är dock mycket tveksam till att det skulle fungera så bra att ha ett värmeelement inne i kylskåpet och köra detta samtidigt med kylan med bara en sensor. Kan man bara ställa in en temperatur - då gällande för både värmen och kylan?

Om man gillar att skruva själv finns ju faktiskt möjligheten att byta ut standard STC-1000:n mot ex. den moddade varianten med två sensorer som finns att köpa här och där (lämpligast när garantin gått ut).
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav skyking » onsdag 2019-12-18 15:12

assistredo skrev:Är det endast en sensor så brukar man oftast antingen programmera för värme eller kyla. Enheten kan oftast inte själv välja om den vill kyla eller värma men är den här enheten mer avancerad på något sätt? Den har ju i och för sig om jag tror rätt separata utgångar för värme resp. kyla. Har enheten två sensorer så brukar de kunna hantera både kyla och värme samtidigt men man får välja intervallen/inställningarna vid programmeringen så inte värmen och kylan går samtidigt.


Varför skulle antalet sensorer spela in? Det torde ju vara rätt enkelt att välja om man skall värma eller kyla, är det för kallt värmer man och är det för varmt kyler man.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav assistredo » onsdag 2019-12-18 15:20

assistredo skrev:Är det endast en sensor så brukar man oftast antingen programmera för värme eller kyla. Enheten kan oftast inte själv välja om den vill kyla eller värma men är den här enheten mer avancerad på något sätt? Den har ju i och för sig om jag tror rätt separata utgångar för värme resp. kyla. Har enheten två sensorer så brukar de kunna hantera både kyla och värme samtidigt men man får välja intervallen/inställningarna vid programmeringen så inte värmen och kylan går samtidigt.


skyking skrev:
Varför skulle antalet sensorer spela in? Det torde ju vara rätt enkelt att välja om man skall värma eller kyla, är det för kallt värmer man och är det för varmt kyler man.


Ja, det är enkelt om man själv får välja men min undran gällde om enheten själv kunde avgöra detta - med en sensor - och både värme och kyla inkopplad.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav skyking » onsdag 2019-12-18 16:12

assistredo skrev:
skyking skrev:Varför skulle antalet sensorer spela in? Det torde ju vara rätt enkelt att välja om man skall värma eller kyla, är det för kallt värmer man och är det för varmt kyler man.


Ja, det är enkelt om man själv får välja men min undran gällde om enheten själv kunde avgöra detta - med en sensor - och både värme och kyla inkopplad.


Ja, jag ser ingen anledning till varför enheten själv inte skulle kunna avgöra det och framförallt inte varför antalet sensorer skulle ha betydelse för det. Förenklat är ju algoritmen att om det är för kallt kopplar man in värmen och är det för kallt kopplar man in kylan. En temperatursensor räcker för att avgöra om det är för kallt eller för varmt (eller lagom).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav staf » onsdag 2019-12-18 20:06

assistredo skrev:[...] Är det ett mekaniskt relä så kan det ha "hängt sig" [...] Mekaniska reläer slits mera och i synnerhet om man har för tight hysteres så att reläet slår på och av allt för ofta.

Nu vet jag inte hur man ställer in den här men det verkar på din beskrivning som att man kan koppla in ett kylskåp på kylutgången och ett värmeelement på värmeutgången och köra dem samtidigt. Jag är dock mycket tveksam till att det skulle fungera så bra att ha ett värmeelement inne i kylskåpet och köra detta samtidigt med kylan med bara en sensor. Kan man bara ställa in en temperatur - då gällande för både värmen och kylan?.

[...]


Grundfunktionaliteten med en STC-1000 är att den själv kan avgöra om den ska ge ström för värme eller kyla beroende på vad sensorn läser av (antalet sensorer spelar ingen roll). Den ska köra antingen värme eller kyla.
Det finns en indikator på displayen som säger om den har aktiverat kyla eller värme. I mitt fall indikerade den att den hade aktiverat kyla, men elen för värme var fortfarande igång, vilket är det som var felaktigt här.

Jag har hysteresen satt på 0.3 grader. Termostaten kontrollerar sedan några månader tillbaka enbart värmen, och alltihopa är i en relativt välisolerad jäskammare så den slår inte på eller av särskillt ofta. Under det tillfälle då den fick felet var temperaturen utanför kammaren ca 14-15 grader, medan den inställda temperaturen var 18. Det var alltså inte en särskilt stor skillnad på temperaturen inne och utanför kammaren så värmen är inte aktiverad mer än några gånger per timme.

En sak som kanske skulle kunna ha påverkat, är att innan jag körde denna sats jäste en öl med Kveik-jäst i en bit över 30 grader. Då var värmen igång konstant då temperaturen i jäskammaren inte nådde upp i de 34 grader termostaten var satt på.
Men att kontinuerligt tillföra ström borde väl inte heller slita på enheten?
staf
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2019-05-20 21:09
Ort: Lysekil

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav Bönan » onsdag 2019-12-18 22:24

Förmodligen komponentfel, är ju de billigaste av billiga regulatorer, men ändå hyfsat bra.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav assistredo » onsdag 2019-12-18 22:45

Även om ett mekaniskt relä slits mer vid frekventa av- och tillslag så tar det nog ett bra tag innan det uppstår något fel. Det skulle nog kunna vara läge att försöka byta enheten - särskilt om garantin gäller - för att eventuellt undvika att det här händer igen.

Även om enheten slår på/av värme resp. kyla när sensorn känner vald temperatur kan det ändå finnas faktorer som kan försämra möjligheterna att hålla den valda temperaturen jämt - ex. trögheten i systemet, placeringen av sensorn och möjligheterna att ställa/hur man ställer in hysteres och fördröjning separat för värme resp. kyla. Att sätta in ytterligare en sensor och programmera därefter kan förfina möjligheterna att hålla en jämn temperatur. Man då ex. sätta in en sensor i ölet och en ute i luften.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: STC-1000 värme konstant igång felaktigt

Inläggav Morgan » lördag 2019-12-28 12:56

Var sitter sensorn?

Jag föredrar löst liggande i kylskåpet eftersom då finns ingen risk för att ölets temperatur börjar pendla. Ölet har en stor värmekapacitet jämfört med luften i kylen men tack vare en kontinuerligt styrd lufttemp så är det inga problem. Jag kör också med en större hysteres eftersom ölets temp ändras väldigt långsamt.

Om man jäser varmt måste man kanske ta hänsyn till den värme som alstras av jäsningen och inte uppfattas av sensorn i luften. Men jag jäser mest lager vilket utvecklar väldigt lite värme.

Det är inga problem att bara ha en sensor till en termostat med dubbel funktion. Hysteren motsvarar ett temperaturspann då varken värme eller kyla är aktiv. Är hysteresen för lågt satt så kan man få problem med frekventa påslag och tempsvängningar.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster