Huva för att leda bort ånga

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Huva för att leda bort ånga

Inläggav skyking » onsdag 2019-11-20 15:25

Hövdingen skrev:Skitbra input, tack alla! Men jag hajar inte riktigt vad det är jag skulle blåsa in i vörten under koket. Det är väl samma luft som går in i vörten som annars hade gjort det? Jag menar samma luft som varit i lokalen hela tiden och som kommit i kontakt med vörten.


Jag uppfattar det som en farhåga om man kopplar in sig på ventilationssystemet, dvs att man i praktiken har en fläkt som formligen suger ut ångorna. Detta skapar ett undertryck som skulle kunna resultera i att även luft sugs in. Detta till skillnad från ett passivt system där ångan från vörten driver på flödet (och därmed skulle föra bort luften från systemet).

Farhågorna han hade var framförallt ifall det bildas kondens som drar med sig dammpartiklar från luften ner i vörten. Jag tror man vill undvika detta oavsett dammpartiklar, dvs i görligaste mån se till att ha en kondensfälla så att kondensen hamnar någon annanstans än i vörten (detta är alltså en anledning till att upplägget är tveksamt ur en juridisk synvinkel).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Huva för att leda bort ånga

Inläggav assistredo » onsdag 2019-11-20 16:25

Det som mest beskrivs i det amerikanska forumet jag länkade till ovan är system som "spolar bort" ångan till avloppet genom att kyla ner ångan med direktkontakt med kylvatten. Ingen hembrännare med högaktning skulle spoliera sin efterlängtade produkt på det sättet - inga juridiska betänkligheter här således. :)
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Huva för att leda bort ånga

Inläggav skyking » torsdag 2019-11-21 08:37

assistredo skrev:Det som mest beskrivs i det amerikanska forumet jag länkade till ovan är system som "spolar bort" ångan till avloppet genom att kyla ner ångan med direktkontakt med kylvatten. Ingen hembrännare med högaktning skulle spoliera sin efterlängtade produkt på det sättet - inga juridiska betänkligheter här således. :)


Smart! Det finns iofs inga garantier för hur rättsväsendet tolkar det, men det förbättrar i alla fall endel, isht ifall man har en permanent uppställning där allt åker ner i avloppet. Dock har man ju samma betänkligheter som du nämnde när man skapar ett vakuum i bryggkärlet och potentiellt suger in luft där. Å andra sidan med suget så verkar det inte som man behöver någon särskild huva, han har ju vanligt lock och tagit upp ett hål i sidan av kokkärlet. Utan en "destillationshuva" så ger man ju inga ledtrådar till ordningsmakten att man har byggt något som skulle kunna varit en hembränningsapparat.

Räknade på det lite och det går åt en hel del vatten för detta. Han gav en siffra som motsvarade 8x bortkoket (eller i samma storleksordning som batchstorleken) går åt och det stämmer hyffsat med teoretiska beräkningar. Det är ur energisynpunkt lite synd att man får detta varmvattenavfall EFTER att man behöver varmvatten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Huva för att leda bort ånga

Inläggav Jida » torsdag 2019-12-05 23:37

Tjena.

Vi håller på med att bygga ihop er utsug till våran brygglokal. Sök på Patternhill brewery på Instagram så ser du vårat projekt. Vi har lågt i tak så det fick bli , med hjälp av en plåtslagare en huva som ska fästas i taket och en kanalfläkt för att transportera bort fukten. Vi bad om kanter på insidan av kanten för att leda bort vattnet.
Jida
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2018-08-30 06:48

Re: Huva för att leda bort ånga

Inläggav Hövdingen » tisdag 2019-12-17 23:39

Tar och necromansar en död tråd men vill bara ge lite input kring diskussionen huruvida det var lagligt med huva eller ej. Jag kontaktade ölbryggning för att kolla om de skulle ta in destilleringshuvan och enligt dem hade deras norska kollegor fått eld i baken när de tagit in ett gäng. De menade att inte ens huvorna är tillåtna att äga. Har svårt att förstå det med tanke på att det är en konisk stålbit med ett hål i men det är som det är.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron